logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۴
[ شناسه خبر : ۵۹۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

سطح سواد بیکاران در استان بالاتر از شاغلان است/ بیشتر بیکاران در استان زنجان تحصیل کرده هستند

سطح-سواد-بیکاران-در-استان-بالاتر-از-شاغلان-است-بیشتر-بیکاران-در-استان-زنجان-تحصیل-کرده-هستند

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به وضعیت اشتغال در استان زنجان گفت: سطح سواد بیکاران در استان زنجان بالاتر از شاغلان است.

به گزارش موج رسا; حسین امید‌مقدم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به این اطلاعات خانواره‌ها به صورت فصلی در استان زنجان استخراج و ارائه می‌شود اظهار کرد: اطلاعات فصلی به دلیل تغییرات در بخش‌های مختلف به ویژه اشتغال نمی‌تواند مبنای اصلی در نظر گرفته شود و برهمین اساس سازمان مرکز آمار و اطلاعات آمار‌های فصلی را مبنای کار خود قرار نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در جمع آوری اطلاعات خانوارها ویژگی‌های خانوارها از قبیل سن، اشتغال و میزان سواد جمع آوری می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان بیان کرد: نوسانات فصلی مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار نمی‌گیرد و اسناد فصلی می‌‌تواند گمراه کننده باشد و نوسانات در آمارهای فصلی زیاد است.

وی به میزان نرخ مشارکت در استان زنجان اشاره و ابراز کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان در سال 92، 39 درصد بوده و این میزان در سال 94به 40.8 درصد افزایش یافته است.

امید‌مقدم با اشاره به نرخ بیکاری در بازه زمانی 92 تا 95 در استان زنجان گفت: نرخ بیکاری در (سال 92، 9.9 درصد)، (سال 93‌، 9.8 درصد)، (سال 94، 9.6 درصد) و در (سال 95، به 9.7 درصد) رسید.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان زنجان در این مدت تغییرات قابل محسوسی نداشته است گفت: این امر به دلیل این است که در بخش اشتغال به لایه سختری رسیدیم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تصریح کرد: برای کاهش نرخ بیکاری نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داریم که باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به حفط تک رقمی بودن نرخ بیکاری در استان ابراز کرد: تک رقمی بودن نرخ بیکاری در استان زنجان یک حسن خوبی برای استان محسوب می‌شود.

امیدمقدم با تاکید بر توجه به نیروی کار زنان در جامعه گفت: در توسعه جامعه باید از نیروی بالقوه زنان جامعه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از زنان جامعه ما تحصیل کرده هستند و از بازار کار انتظار کار دارند گفت: اگر مراجعات زنان به بازار کار افزایش یابد و در این باره پاسخگو نباشیم منجر به بالا رفتن نرخ بیکاری در استان می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه براساس آمار سال 95، 34 هزار و 740 نفر در استان زنجان بیکار هستند ابراز کرد: یک سوم این بیکاران در گروه سنی بین 15 تا 34 سال قرار دارند و براساس مدرک تحصیلی نیز 35 درصد از تحصیل کنندگان ما در استان بیکارند.

وی افزود: میزان سطح تحصیلات بیکاران در استان زنجان بیشتر از شاغلان است.

امیدمقدم بیان کرد: میزان بیکاران در استان از سال 92 تا 95 ، 9 هزار نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بیکاران در استان زنجان قشر جوان هستند گفت: باید بیشتر تمرکزها برای ایجاد کار در بین اقشار جوان جامعه باشد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان همچنین با اشاره به افزایش توانایی زنان در جامعه گفت: در آینده مراجعه زنان جوایای کار به دلیل بالا رفتن توانمندی‌های آنان افزایش می‌یابد و باید متولیان اشتغال به فکر این موضوع باشند.

وی با اشاره به پایین بودن اشتغال بخش خدمات در استان زنجان نسبت به سایر بخش‌ها افزود: وضعیت اشتغال استان زنجان در این بخش نسبت به استانهای همجوار پایین‌تر است.

امید‌مقدم با بیان اینکه ظرفیت اشتغال در بخش خدمات در استان زنجان بالا است افزود: توجه به این بخش می‌تواند راهی برای افزایش اشتغال در استان زنجان باشد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر