logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۵:۴۷
[ شناسه خبر : ۵۹۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

در جلسه شورای شهر زنجان چه گذشت؟/ از سر و صدای انتصابات آقای شهردار تا تصویب بودجه سال 97

در-جلسه-شورای-شهر-زنجان-چه-گذشت؟-از-سر-و-صدای-انتصابات-آقای-شهردار-تا-تصویب-بودجه-سال-97

جلسه علنی شورای شهر زنجان در حالی امروز برگزار شد که برخی از حواشی سبب شد تا جلسه کمی از روال عادی خود خارج شود.

به گزارش موج رسا; جلسه علنی شورای شهر زنجان با صحبت‌های ابتدایی احمدی نصیری رئیس شورای شهر زنجان آغاز شد و بعد از آن شهردار زنجان نیز توضیحی در خصوص بودجه سال 97 و آمادگی شهرداری زنجان برای نوروز سال 97 داد.

بعد از صحبت‌های شهردار زنجان حمیدرضا حمیدی دیگر عضو شورای شهر زنجان به عنوان موافق بودجه صحبت‌هایی  مطرح و تذکری نیز به شهرداری زنجان داد.

وی با بیان اینکه نقطه قوتی در افزایش کیفیت فضاهای شهری در بودجه به چشم نمی‌خورد، خاطرنشان کرد: برای بودجه‌ریزی سال‌های آینده باید تغییری در چارچوب‌ها ایجاد شود و سهم درآمدهای پایدار نیز مشخص شود.

 حمیدی با تاکید بر رفع تبعیض عنوان کرد: باید در توزیع بودجه سرانه جمعیتی لحاظ  و ضرایبی برای مناطق محروم در نظر گرفته شود.

وی اشاره‌ای نیز به طرح کارت شهروندی داشت و تاکید کرد: قرار بود کارت شهروندی را تبدیل به برند کنیم اما خبری از این موضوع نیست.

عباس راشاد که به عنوان مخالف صحبت می‌کرد با بیان اینکه مردم حقوق شهروندی را رصد می‌کنند، گفت: در لایحه بودجه توجهی به حقوق شهروندی نشده است.

وی با بیان اینکه سیاست خاصی را در بودجه شهرداری نمی‌بینیم، عنوان کرد: میزان افرایش درصد بودجه با نیازها مطابقت ندارد.

راشاد در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع مشاوران اشاره و ابراز کرد: ای کاش از مشاوران متخصص بومی در بودجه استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه بودجه طبق آئین نامه‌های وزارت کشور به شکل عملیاتی تنظیم نشده است، افزود: آ‌یین‌نامه وزارت کشور نمی‌توانند اختیارات و وظایف اعضای شورای شهر را نادیده گرفته و از عوض شورا تصمیم گیری کند.

عضو شورای شهر زنجان به پروژه سبزه میدان نیز اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه باید در بودجه لحاظ می‌شد اما به صورت تبصره در بودجه آمده است.

شهردار زنجان در خصوص پروژه سبزه میدان به اعضای شورای شهر گفت: پروژه سبزه‌میدان قرار است به صورت سرمایه‌گذاری اجرا شود که نیازی به گنجاندن در بودجه نیست اما به صورت جدی پیگیری می‌شود.

اسماعیل دویران دیگر عضو شورای شهر زنجان نیز در این جلسه با اشاره به بودجه 254 میلیارد تومانی شهرداری زنجان به تحقق بودجه تاکید کرد و افزود: تحقق بودجه مربوط به پیگیری و نظارت است که باید بعد از تصویب به صورت جدی دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه ما سیاست‌گذار هستیم و بودجه به وسیله ما اصلاح و تصویب می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه هرسال در پایان سال می‌گوییم که حدود 50 درصد بودجه تحقق پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که در حوزه نوشتن عدد و رقم جلوتریم اما پیگیری و نظارت کمرنگ است.

عضو شورای شهر زنجان با تاکید بر پایش ماهانه بودجه شهرداری زنجان ابراز کرد: شهرداری‌هایی موفق هستند که به درآمدهای پایدار توجه دارند.

بعد از سخنان دویران نوبت به سجاد خدایی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان رسید، وی گفت که دو رویکرد در تنظیم بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید نظارت و کنترل لازم در بودجه انجام شود تا به مرحله عملیاتی شدن برسد، اظهار کرد: منطقه‌محوری و بودجه محوری باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به 33 پروژه‌ای که در پیوست سرمایه‌گذاری آمده است، تصریح کرد: با عملیاتی شدن این پروژه‌ها اثرات افزایشی بودجه در سالهای آینده مشاهده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید بودجه ‌حوری در دستور کار شهرداری قرار گیرد عنوان کرد: افزایش بودجه و تحقق آن نیاز به ریل‌گذاری در حوزه سرمایه‌گذاری دارد.

بعد از سخنان خدایی نوبت به امامعلی دادخواه رسید، وی نقطه نظراتی در خصوص مسائل فرهنگی داشت و اعتقاد داشت که آسیب‌های اجتماعی ریشه فرهنگی دارد.

مسعود مرادخانی هم به موضوع مراجعات مردمی به شورا اشاره و تاکید می‌کرد که بیشتر مراجعات مربوط به اشتغال است.

وی با تصریح اینکه اگر مدیریت هزینه صورت گیرد شاهد اتفاقاتی خوبی خواهیم بود، افزود: باید بخش نظارت و کنترل تقویت شود.

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در مورد خرید مصالح، اقلام و نهاده‌های گیاهی باید از ظرفیت استان استفاده شود، عنوان کرد: این موضوع به رونق اشتغال کمک خواهد کرد.

وی به اجرای پروژه‌های شاخص در شهر زنجان تاکید کرد و ابراز کرد: پروژه سبزه میدان یکی از پروژه‌های مهم شهر زنجان است.

بعد از سخنان مرادخانی بودجه شهرداری زنجان با هشت رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید.

بودجه شورای شهر زنجان نیز 790 میلیون تومان عنوان شد و به تصویب اعضا رسید.

بعد از تصویب بودجه کار به بحث نام‌گذاری یکی از خیابانهای زنجان به نام هاشمی رفسنجانی رسید، که باکش و  قوسهای فروان کلیات این موضوع به تصویب اعضای شورای شهر زنجان رسید.

تصویب این موضوع اما بی‌حاشیه نبود، شهردار زنجان در ابتدا به موضوع مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و تاکید می‌کرد با توجه به حضور خانواده هاشمی رفسنجانی در زنجان بحث نامگذاری امروز به سرانجام برسد.

حمیدرضا حمیدی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان که عضو کمیسیون نامگذاری است در واکنش به این موضوع گفت: بنده در کمیسیون نامگذاری عضویت دارم اما از شهردار سوال می‌کنم که چرا از از بنده دعوت به عمل نیامده و در جریان موضوع قرار نگرفته‌ام؟

کاظم افشارچی با انتقاد از عجله شهردار زنجان در نامگذاری یکی از خیابانهای زنجان به نام هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: بنده به این موضوع اعتراض دارم و آن اینکه چرا شهردار می‌گوید، خانواده ایشان فردا به زنجان می‌آید و ما باید تا آن روز بحث را تصویب کنیم.

وی بیان کرد: نامگذاری خیابانها به نام اشخاص طوری باشد که قاطبه مردم آنها را قبول داشته باشند، چرا به بهانه اینکه در تهران خیابانی به اسم آیت‌الله هاشمی نامگذاری شده ما هم باید این کار را بکنیم؟

عباس راشاد عضو دیگر شورای اسلامی شهر زنجان بر این موضوع که چرا ما باید از تهران در نامگذاری خیابانی به نام هاشمی رفسنجانی تقلید و اشتباه آنها را تکرار کنیم.

احمدی نصیری و سیدرحمان احمدی در موافقت با پیشنهاد شهردار زنجان تاکید داشتند که این موضوع مورد تصویب قرار گیرد و خیابانی به نام هاشمی رفسنجانی نامگذاری شود، در این بین بحث‌های نصیری و افشارچی جلسه را کمی از حالت عادی خارج کرده بود و هر یک دیگری را به برخورد سیاسی متهم می‌کردند.

موضوع جنجالی دیگر در مورد انتصابات شهردار زنجان بود که کاظم افشارچی نسبت به آنها اعتراضاتی داشت و معتقد بود که افرادی توسط برخی از اعضای شورا به شهردار زنجان تحمیل شدند که برخی از آنها غیرمرتبط با حوزه تخصصی و برخی نیز سیاسی هستند.

افشارچی گفت: ولی‌الله کلانتری، بیوک ملایی و جعفر محمدی را چه کسی به شهردار زنجان معرفی کرده است، ایشان که اینها را نمی‌شناسد.تعجب می‌کنم از اینکه فردی را که در بخش تربیتی آموزش و پرورش فعالیت دارد را معاون اداری مالی می‌کنند. بیوک ملایی که یک فرد سیاسی است که به شهردار زنجان معرفی کردند، همه می‌دانند که او یک شخص سیاسی است.

رئیس شورای شهر زنجان به سخنان افشارچی واکنش نشان داد و عنوان می‌کرد که پس از معرفی و مصاحبه‌ای که خود شهردار با افراد معرفی شده داشتند اینها به اداره اطلاعات معرفی شدند و برخی از آنها استعلام مثبت و برخی منفی داشتند.

شهردار زنجان با بیان اینکه به هیچ کس اجازه دخالت در انتصابات را نمی‌دهد، گفت: انتصاباتم در شهرداری سفارشی نبوده است، افرادی به بنده معرفی شده است اما من خودم مطالعه کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که چه کسی را انتخاب کنم.

افشارچی نیز تاکید کرد: چون میدانستم انتصاب معاونان حق شماست، در کار شما دخالتی نکردم، من به همکاران خودم اعتراض دارم اما شما یک روز پشیمان می‌شوید.

عباس راشاد دیگر عضو دیگر شورای اسلامی شهر زنجان در واکنش به بحثهای مطرح شده اظهار کرد: نگویید، انتصابات سفارشی نیست، بنده با قاطعیت می‌گویم که حداقل هیئت مدیره پنج سازمان سفارشی بوده است.

شهردار زنجان نیز در ادامه گفت: من خودم به این نتیجه رسیدم که ولی‌الله کلانتری را برای معاونت مالی و اداری مالی انتخاب کنم و حکم وی را خواهم زد.

وی افزود: بنده موضوع بیوک ملایی نیز بررسی کرده و تایید کرده‌ام اما چون هنوز فرآیند قانونی آن طی نشده ابلاغ نزدم، بنده فرآیند قانونی را طی کردم و به هیچ کسی هم ربطی ندارد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر