logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۳
[ شناسه خبر : ۵۶۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
با موافقت شوراي ثبت سازمان ميراث فرهنگي كشور؛

ميدان انقلاب زنجان در فهرست آثار ملي جاي مي گيرد

ميدان-انقلاب-زنجان-در-فهرست-آثار-ملي-جاي-مي-گيرد

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت: با موافقت شوراي ثبت سازمان ميراث فرهنگي كشور، ميدان انقلاب شهر زنجان، متعلق به دوره پهلوي اول، در فهرست آثار ملي جاي مي گيرد.

يحيي رحمتي، در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا;  اظهار داشت: ميدان انقلاب یکی از اولین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است. با احداث اين بنا در دوره پهلوي اول تحول مهمي در شهر سازي زنجان رخ داد.

او ادامه داد:  در اين دوره با احداث خيابانهاي اصلي شهر، زنجان تا حدودي از حالت يك شهر سنتي با معابر باريك و نامنظم خارج شده و شبكه معابر عمومي نسبتا منظمي جايگزين آن شد. شهرسازان دوره پهلوي با احداث دو خيابان اصلي در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب كه امروزه به نامهاي خيابان سعدي و خيابان امام معروف هستند، قسمتهاي مختلف شهر را به يكديگر متصل نمودند. اين دو خيابان شهر را به چهار بخش تقسيم مي نمود و در مركز شهر به يكديگر مي رسيد. از همان ابتدا محل تقاطع دو خيابان تبديل به ميدان شده و بدنه پيرامون آن در دوره پهلوي اول شكل گرفت.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان در خصوص تغييرات بنا در طي ساليان پس از ساخت عنوان كرد: خوشبختانه در دوره قبل و بعد از انقلاب ، اين ميدان سيماي سنتي خود را حفظ نمود و آسيب جدي به آن وارد نشد.

يحيي رحمتي در خصوص وجه تسميه ميدان انقلاب بيان كرد: نام میدان پیش از انقلاب اسلامی میدان پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت. با این وجود هنوز بسیاری از مردم زنجان میدان انقلاب را "چهار راه" می خوانند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر