logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
[ شناسه خبر : ۵۵۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

100 نفر از فرزندان والدین معلول واجد شرایط معاف از خدمت نظام وظیفه شدند

100-نفر-از-فرزندان-والدین-معلول-واجد-شرایط-معاف-از-خدمت-نظام-وظیفه-شدند

مدیرکل بهزیستی استان زنجانبا بیان اینکه برخورداری از امتیاز معافیت از خدمت برای مشمولان دارای پدر یا مادر معلول در خانواده از جمله برنامه‌هایی است که با هدف ارتقا سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دنبال می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تا کنون 100 نفر از مشمولین واجد شرایط معاف از خدمت نظام وظیفه شدند

به گزارش موج رسا; محمد محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و ماده 44مکمل نظام وظیفه، یکی از فرزندان اولیائی که معلول شدید و خیلی شدید بوده ( هر دو یا یکی از آنها معلول باشد ) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت دوره اجباری معاف می‌شوند.

وی افزود: بر اساس تبصره‎ای از این قانون، افرادی که متاهل بوده و به خدمت سربازی نرفته‎اند، اگر همسر آن‎ها دچار معلولیت بوده می‎توانند در کمیسیون‎های ICF شرکت کرده و در صورت واجد شرایط بودن می‎توانند با ارسال مدارک مربوطه به نظام وظیفه معاف شوند.

محمدی تشخیص دقیق نوع و شدت معلولیت افرادی که به دلیل بیماری یا نقص عضو قادر به انجام حوائج و تکالیف روز مره زندگی نبوده و نیاز به مراقبت دارند را از اهداف معافیت سربازی برشمرد .

این مقام مسئول با اشاره به ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی خاطرنشان کرد: مشمولانی که حداقل یک فرزند معلول داشته باشند از انجام خدمت دوره معاف می‌شوند و مشمولانی که با معلولان اناث دارای معلولیت جسمی حرکتی ازدواج می‌کنند به صورت موقت از انجام خدمت معاف و پس از گذشت 5 سال از استمرار ازدواج آنها معافیت موقت به دائم تبدیل می‌شود.

محمدی تصریح کرد: شورای پزشکی معافیت بهزیستی استان زنجان با ترکیب قانونی و با حضور نماینده پزشک حوزه نظام وظیفه و معاون امور توانبخشی با بررسی سوابق و مستندات و نظر اعضای کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت شهرستان در این مورد اقدام می‌کنند.

وی آسیب‌های ناشی از اختلالات ذهنی، بیماری‌های روانی شدید مزمن مقاوم به درمان و ناتوان کننده؛ آسیب‌های حسی، بینایی، شنوایی، گفتاری و آسیب‌های عضلانی، اسکلتی و حرکتی را از مهمترین انواع معلولیتها در ارزیابی شورای پزشکی استان عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: جهت برخورداری مشمولان دارای فرد معلول در خانواده، ابتدا پرونده اولیه کمیسیون پزشکی I.C.F بهزیستی شهرستانها ارزیابی می‌شود، سپس پرونده معافیت سربازی تکمیل و به شورای معافیت بهزیستی استان ارسال و پس از اخذ نظریه تخصصی از بیمارستانها توسط نظام وظبفه عمومی پرونده فرد در شورای معافیت استان مطرح و پس از تایید نهایی جهت اخذ معافیت از خدمت به حوزه نظام وظیفه عمومی ارسال می‌شود.

وی گفت: در سالجاری تعداد 106 استعلام نظریه تخصصی شورای معافیت از خدمت وظیفه عمومی از بیمارستانهای طرف قرارداد نظام وظیفه انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: سال گذشته 246 نفر از مشمولین واجد شرایط ماده 6 و 44 حوزه توانبخشی معاف از خدمت نظام وظیفه شدند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر