logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۳
[ شناسه خبر : ۵۴۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
وقتی نظارتی وجود ندارد؛

کوچ لباس های تاناکورا به مغازه های زنجان/وقتی متولی مشخص نیست

کوچ-لباس-های-تاناکورا-به-مغازه-های-زنجان-وقتی-متولی-مشخص-نیست

در حالی که در گذشته تنها جمعه بازار زنجان محلی برای فروش لباس های دست دوم – تاناکورا- بود این روزها شاهد راه اندازی مغازه هایی با نام لباس های دست دوم در سطح شهر هستیم.

به گزارش موج رسا;در حالی که در گذشته تنها جمعه بازار زنجان محلی برای فروش لباس‎های دست دوم – تاناکورا- بود این روزها شاهد راه‎اندازی مغازه‎هایی با نام لباس‎های دست دوم در سطح شهر هستیم که این مغازه‏ها به صورت علنی نسبت به فروش محصولات دست دوم خود از جمله لباس، کیف، کفش و برخی اقلام تزئینی اقدام کرده و حتی برخی از این مراکز توزیع در مرکز شهر زنجان قرار گرفته و تخفیف‎هایی نیز برای محصولات قابل عرضه ارائه کرده‎اند.

با وجود توصیه‎هایی که کارشناسان در خصوص عدم استفاده از لباس‎های تاناکورا می‎دهند اما هنوز هم این موضوع از سوی مسئولان جدی گرفته نشده و نه تنها جمعه بازار زنجان جمع‎آوری نشده است بلکه این بار فروشندگان به مرکز شهر کوچ کرده و لباس‎های دست دوم می‎فروشند.

این موضوع موجب اعتراض مغازه‎داران زنجانی و اصناف شده و تا کنون بارها نامه نوشته و از مسئولان درخواست کمک کرده‎اند، اما این معضل به قوت خود باقی بوده و تعداد محل‎های عرضه نیز افزایش یافته است.

البته استقبال از این نوع فروشگاه‎ها را نباید نادیده گرفت چرا که مردم به دلیل کاهش قدرت خرید خود ترجیح می‎دهند به جای خرید یک لباس گران، چندین لباس ارزان قیمت خریداری کنند تا بتوانند از میزان پولی که در اختیار دارند، بهترین استفاده را داشته باشند.

"مرتضی ممیزی" مدیر کل تعزیرات حکومتی استان زنجان در این زمینه معتقد است،متاسفانه در استان زنجان در جمعه بازارها و دوشنبه بازارها افرادی اقدام به فروش لباس‎های غیر بهداشتی می‎کنند که سلامتی مردم به خطر می‎افتد.

او می‎افزاید: این لباس‎ها از مرزهای غربی و شرقی کشور وارد استان زنجان شده و به اقتصاد استان ضربه می‎زند، فروش این البسه باعث تعطیلی و راکد ماندن واحدهای تولیدی پوشاک می‎شود و همچنین ارز از کشور خارج می‎کند.

 

*برخورد تعزیزات حکومتی با فروشندگان تاناکورا

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان زنجان می‎گوید: تعزیرات حکومتی با افراد و اصنافی که اقدام به فروش لباس‎های تاناکورا می‎کنند برخورد جدی می‎کند و واحد صنف و اتحادیه مربوطه را محکوم کرده و صنف مربوطه را پلمب خواهد کرد.

این تذکر تعزیزات حکومتی زنجان تا کنون عملیاتی نشده است و اگر سری به جمعه بازار زنجان بزنید، مشاهده می‎کنید که تعداد فروشندگان لباس‎های دست دوم به شدت افزایش یافته و حتی برخی از زنجانی‎ها نیز لباس‎های دست دوم را در این محل که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد،می‎فروشند.

 

*قیمت ارزان لباس‎های تاناکورا عامل گرایش مردم 

 یک خریدار در گفت‎و‏گو با موج رسا می‎گوید: لباس‎های تاناکورا از 2 هزار تا 10 هزار ارائه می‏شود، وقتی من می‎توانم 10 نوع لباس بخرم چرا باید با 200 تا 250هزار تومان تنها بتوانم یک مانتو بخرم.

 وی با بیان اینکه علیرغم اینکه بهداشت در این زمینه تذکر می‎دهد اما من تا کنون با مشکلی مواجه نشده‎ام، می‎افزاید: من چندین سال است از این لباس‎ها استفاده می‎کنم.

 یک خریدار نیز قیمت مناسب را عاملی برای شلوغی بازار لباس‎های تاناکورا عنوان می‎کند و می‎گوید: تنها کیف و کفش از این بازار می‎خرم و جرات ندارم لباس مستعمل استفاده کنم چرا که همواره در خصوص انگلی بودن این لباس‎ها تذکر داده می‎شود.

مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان نیز معتقد است، متاسفانه استفاده از لباس‎های مستهلک و دست دوم در بین شهروندان بیش از گذشته افزایش یافته است. 

 

 *لباس‎های تاناکورا آلودگی دارند

 جمال ناصحی با بیان اینکه اغلب خریداران بدون توجه به معیار و مسائل بهداشتی نسبت به خرید و استفاده این نوع لباس‎ها اقدام می‏کنند در حالی که لباس‎های دست دوم انواع آلودگی‏های از جمله باکتریایی، قارچی ، تخم انگلی و ویروسی را دارند.

 وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بارها نسبت به عدم استفاده از لباس‏های دست دوم به ویژه تاناکورا هشدارهای لازم را داده است، تصریح می‎کند: برخی افراد سودجو نیز برای کسب منفعت بیشتر و بدون توجه به مسائل بهداشتی در فضاهای مختلفی نسبت به فروش این نوع لباس‎ها اقدام می‎کنند.

 مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان اضافه می‎کند: از دیدگاه وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت لباس‎های دست دوم به دلیل بروز بیماری‎های مختلف مورد اعتماد و اطمینان نیستند و استفاده از آنها معضلات بهداشتی به دنبال دارد.

 

*پلیس به تنهایی نمی تواند مقابله کند، دستگاه ها همکاری کنند 

 "غلامرضا امیدی" معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان زنجان در گفت‎و‎گو با خبرنگار  موج رسا,  اظهار کرد: با توجه به ابعاد گسترده قاچاق در جامعه پلیس نمی‎تواند همه موارد قاچاق را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه قاچاق پدیده‎ای مضموم در جامعه محسوب می‎شود، می‎گوید: پلیس حداکثر تلاش خود را برای مقابله با پدیده قاچاق انجام داده و در این راستا مامویت‎های مختلفی از سوی پلیس در استان انجام می‎شود که مقابله با این پدیده نیازمند عزم عمومی و دستگاه‏های مرتبط در این زمینه است.

امیدی بر ضرورت مقابله با پدیده لباس‎های تاناکورا فروشی نیز تاکید می‎کند و می‎گوید: پلیس در کنار سایر دستگاه‎های اجرایی مرتبط در این زمینه به دنبال جمعآوری این موضوع در زنجان است.در موضوع لباس‎های تاناکورا نیز عامل فروش مشخص نیست و ضروری است نسبت به این پدیده نیز توجه شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان زنجان با اشاره به استفاده پلیس از همه ظرفیت با معضلات اجتماعی و اقتصادی، می‎گوید: ریشه‏کنی کالاهای قاچاق و لباس‎های تاناکورا نیازمند همکاری سایر دستگاه‎های اجرایی است.پلیس در مرحله نخست تذکر می‏دهد و سپس وارد عمل می‏شود.

وی بر ضرورت همکاری شهرداری که فضای لازم را در اختیار فروشندگان تاناکورا گذاشته است، تاکید کرد و گفت: این موضوع موجب شده تا این قشر آزادانه خرید و فروش کنند.

"ابوالفضل نیاکان" رئیس اتحادیه لباس فروشان استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است،فعالیت جمعه بازار زنجان لطمه زیادی به اصناف می‎زند در حالی که هیچ نوع نظارتی بر نحوه فعالیت فروشندگان در جمعه بازار نمی‏شود و بیشتر اجناس ارائه شده در جمعه بازار قاچاق است.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت غیر قانونی فروشندگان لباس‎های دست دوم در جمعه بازار یکی دیگر از مشکلات اصناف زنجانی محسوب می‎شود،می‎افزاید:حضور فروشندگان لباس دست دوم علاوه بر اینکه به اصناف استان صدمات زیادی را وارد می‎کند موجب  بروز ناهنجاری‎های بسیاری شده و با ورود این افراد به شهر زنجان که دارای کارهای غیرقانونی بسیاری هستند، آبروی پایتخت شور و شعور حسینی از بین می‎رود.

رئیس اتحادیه لباس فروشان استان زنجان می‎گوید: متاسفانه لباس‎های تاناکورا با قیمت‏های گزاف به فروش می‏رسد که لطمه جبران‎ناپذیری به اصناف وارد می‏شود،اگر خواهان سرپا ماندن اصناف هستیم، باید فعالیت این نوع مشاغل کاذب محدود شود.

او وضعیت استان زنجان را نسبت به استان‏های دیگر نامطلوب ارزیابی کرده و می‎گوید: در چنین شرایطی اصناف نمی‎توانند فعالیت کنند همانگونه که هر روز شاهد گلایه مندی‎های این قشر تاثیرگذار از مسئولان هستیم.//ن

 ملکناز نجفی

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر