logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۸
[ شناسه خبر : ۵۳۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پس از 30 ماه؛

طلای کثیف برای زنجانی ها برق تولید می کند/ زنجان نخستین تجربه ایران در فناوری تولید برق

طلای-کثیف-برای-زنجانی-ها-برق-تولید-می-کند-زنجان-نخستین-تجربه-ایران-در-فناوری-تولید-برق

زباله های زنجان به همت شرکت گلوبال گرین انرژی طی 30 ماه به برق تولید تبدیل می شود.

به گزارش موج رسا; سابقه و قدمت زباله‌سوزی در جهان بیش از ۷۰ سال و از کشور انگلستان شروع شده است. ابتدا، زباله‌سوزها با هدف کاهش اراضی مورد نیاز برای دفن در مناطقی که کمبود زمین وجود داشت، ایجاد شد و توسعه یافت.

پس از ورود اولین واحدهای زباله‌سوزی، تأسیسات تولید و استحصال انرژی نیز به این سامانه افزوده شد و همزمان با ارائه و اجرای مقررات جلوگیری از انتشار آلاینده‌های زیست ‌محیطی توسط دفن گاههای غیربهداشتی و ممانعـت از احداث غیـرمهندسی این تأسیسات، سامانه‌های زباله‌سوزی، بـا در نظر گرفتن استانداردهای اجباری حفاظت از محیط ‌زیست و امکـان تولیـد انـرژی (الکتریکـی و حرارتی) در مقیاس‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت.

در سـال ۲۰۱۰ بود که روش زباله‌سوزی و بازیافت نیرو، مورد توجه قرار گرفت و به ‌تدریج، زباله‌سوز جای دفن و تولید کمپوست را گرفت به نحوی که امروز این سیستم به عنوان تکنولوژی غالب در زمینه تولید انرژی از پسماند شهری در جهان بسیار مورد توجه قرار دارد.  

بر اساس مطالعات انجام شده، به ‌طور تقریبی حدود ۲۵۰ میلیون تن پسماند شهری در بیش از دو هزار و ۱۵۰ تأسیسات موجود در ۳۵ کشور جهان سوزانده می‌شود و این در حالی است که سهم کشور ایران از این تولید صفر است.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد حدود ۴۵ هزار گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی از زباله‌سوزی پسماندها در سال ۲۰۰۳ حاصل شده است. از این رو جدیت داشتن برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید فراوان داشتند و شرایط کنونی کاهش نرخ بهای نفت که تأثیر شگرفی در اقتصاد کشور ایجاد کرده، دلیل محکمی به پیگیری این موضوع است که کشور ایران هم با استفاده از طلای سیاه، برای تولید انرژی‌های نو و تجدید پذیر وارد عمل شود.

استان زنجان در این زمینه پیشگام شده است و قرار است این طرح به صورت پایلوت توسط انگلیسی ها در زنجان اجرایی شود،" پرادوویچ " مدیرعامل شرکت گلوبال گرین انرژی نیز به همین منظور در زنجان حضور یافت و در جلسه هماهنگی با استاندار زنجان در این زمینه شرکت کرد،وی در این جلسه گفت: امیدواریم سرانجام آماده سازی برای انجام پروژه تولید برق از زباله انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه در 30 سال گذشته تلاش شده است تا از زباله برای تولید برق کمک گرفته شود، افزود: آلودگی،بازدهی، قیمت و تجهیزات در این زمینه مهم است.

مدیرعامل شرکت گلوبال گرین انرژی خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته ما توانستیم همه مشکلات را حل کنیم و این ایده را ایجاد کنیم که تولید برق از زباله محقق شود.

پرادوویچ خاطرنشان کرد: ما توانستیم مشکل آلودگی را حل کنیم و از مبدل ها برای این کار استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه با شرکت نک تیک ارتباط داریم و پروژه به صورت مطلوبی بررسی شده است، خاطرنشان کرد: ابزاری برای خنک کردن مطرح کردند تا در این پروژه استفاده شود.

وی ادامه داد: ما در خصوص سودآوری پروژه نگرانی داریم اما این موضوع موجب کم کاری در این زمینه نمی شود.

مدیرعامل شرکت گلوبال گرین انرژی گفت: با اجرای این پروژه تحول خاصی ایجاد می شود و مزایای مختلفی برای جوامع دارد.

این سرمایه گذار با بیان اینکه 60 نفر از افراد بومی در اجرای این پروژه کمک می کنند، گفت: برای دسترسی به سود بالاتر و کمک به جامعه برای داشتن محیط پاکتر می توانیم با سه روش این کار را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف مشترک در این پروژه وجود دارد تا با موفقیت در زنجان اجرا شود.

 

*رقیب انگلیسی کوی سبقت را از ترک ها و چینی ها ربود

استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به وجود رقبای ترک،چینی و کره در خصوص راه اندازی کارخانه بازیافت زباله در زنجان، گفت: 115میلیون دلار سرمایه گذاری  در زنجان با ایجاد این کارخانه انجام می شود.

درویش امیری بر ضرورت توجه به مدت زمان اجرای پروژه تاکید کرد و گفت: هر چه سریعتر این پروژه در زنجان انجام شود، مقدمه ای برای ادامه همکاری ها می شود.

 معاون خدمات شهری شهرداری زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: هر شهروند زنجانی روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم زباله تولید می ‌کند.

غلامحسن احمدی با بیان اینکه احداث کارخانه تولید برق توسط یک شرکت سرمایه گذار اروپایی در دستور کار است، خاطرنشان کرد: این کارخانه با کنسرسیومی از کشورهای آلمانی، انگلیسی و هلندی و سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیون دلار در زنجان انجام می شود.

 

*روزانه بیش از ۳۵۰ تن زباله در زنجان تولید می‌شود 

وی با اشاره به اینکه انجام طرح‌های مطالعاتی و احداث این کارخانه ۳۶ ماه طول می ‌کشد،بیان داشت: روزانه بیش از ۳۵۰ تن زباله در زنجان تولید می‌شود و از این زباله‌ها می‌توان برای تولید کود و بیوانرژی استفاده کرد.

 معاون خدمات شهری شهرداری زنجان ادامه داد: تهیه کود گیاهی از زباله موجب ارتقای سلامت مردم و زیبایی محیط‌ زیست می‌شود.

احمدی برضرورت جداسازی زباله ‌های خشک و تر از سوی مردم تاکید کرد و گفت:تخلیه نامناسب موجب ایجاد آلودگی می‌شود.

وی با بیان اینکه  نداشتن پلاک دامپرها موجب می‌شود تا متخلفین شناسایی نشوند،گفت: بیشترین تخلفات در تخلیه زباله‌ها در شب اتفاق می‌افتد. 

"جواد رحمتی" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز معتقد است، در گذشته روش‌های زیادی برای بازیافت زباله مطرح شده که تهیه کمپوست از مهمترین آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تولید انرژی از زباله سابقه‌ای کوتاه دارد،افزود: تا کنون پروژه تولید انرژی از زباله در زنجان به نتیجه نرسیده بود و تجربه مشابهی از تولید برق از زباله در کشور وجود نداشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه تولید برق از زباله به عنوان یک روشی مطمئن از نظر اقتصادی و تکنولوژی در حوزه بازیافت محسوب می شود، ادامه داد: فراخوان احداث کارخانه تولید برق از زباله اعلام و پیشنهاد چند شرکت مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در نهایت شرکت انگلیسی "گرین گلوبال انرژی" موفق به اخذ موافقت شد تا این پروژه در زنجان اجرایی شود،گفت:امیدواریم اجرای این پروژه پایلوتی در کشور برای سایر استان‌ها باشد.

گفتنی است،شرکت انگلیسی گلوبال گرین انرژی با فناوری آلمانی برای بازیافت زباله های شهر زنجان، دست به کار شده است و بناست با سرمایه گذاری 115 میلیون دلاری در زمینی به مساحت 15 هکتار، طی حداکثر 30 ماه این واحد صنعتی را به بهره برداری برساند.
به گفته مسئولان استانی و سرمایه گذاران خارجی، تاکنون فناوری تولید برق از زباله در ایران به کار گرفته نشده است و این نخستین تجربه ایران در این زمین محسوب می شود.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر