logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶
[ شناسه خبر : ۵۳۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
وقتی فضای تحقیق مهیا است؛

وجود 130 هزار سند پرمحتوا در موزه شهدای زنجان/موزه شهدای زنجان دهه فجر میزبان علاقه مندان می شود

وجود-130-هزار-سند-پرمحتوا-در-موزه-شهدای-زنجان-موزه-شهدای-زنجان-دهه-فجر-میزبان-علاقه-مندان-می-شود

در حال حاضر 130 هزار سند پرمحتوا در موزه شهدای زنجان موجود است که وجود این اسناد زمینه تحقیق و پژوهش را برای اهالی پژوهش فراهم کرده است.

به گزارش موج رسا; در گوشه‌ای از شهر ما با گذر از بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به "غربیه بالا " گنجینه‌ای از یاد و خاطره شهدا نهفته است که یادگارهای ارزشمندی از شهدای دوران دفاع مقدس را در خود جای داده است.

خاطرات رشادتها و فداکاری‌های اینها شناسنامه‌ای از تاریخ ماست که اگر حفظ نشوند از حافظه‌ها و اذهان پاک می‌شوند و این شناسنامه و هویت ما در قلب موزه شهدای زنجان نهفته شده است محلی که امروز گنجینه ای از دل‌نوشته‌ها، مکتوبات و حتی روایات شفاهی فرهنگ کشور را در خود جای داده است.

 موزه ها یکی از مکان‌هایی است که بشر برای حفظ دستاوردها و داشته‌های فرهنگی خود از آن استفاده می‌کند و در واقع موزه به حفظ شناسنامه بشر و تقویت ارزش‌های فرهنگی دینی و تاریخی یک کشور کمک می‌کند.

موزه شهدای زنجان یکی از موزه‌های فرهنگی و تاریخی شهر زنجان است که زیر نظر بنیاد شهید استان در سال ۱۳۷۸ ایجاد شده و شناسنامه‌ای از هویت تاریخی و معنوی این مرز و بوم را به بهترین شکل ممکن حفظ کرده و خود را متعهد به روایتگری برهه ای ازتاریخ کشور می داند.

 

* ساختمان موزه شهدا به ثبت آثار ملی کشور رسیده است

ساختمان این موزه در بنای توفیقی است که از شمال غرب نزدیک به دروازه رشت و از جنوب نزدیک به دروازه قزوین است که از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.  ایجاد این مجموعه در بنای توفیقی که از نقطه نظر سبک معماری از الگوی تقارن و رایج در اواخر قاجار و اوایل پهلوی است سبب همراهی بیشتر این فضا با بافت تاریخی شده و به دور از ازدحام و هیاهوی شهرنشینان مکانی آرام را برای تفکر گذر تاریخ فراهم کرده است.

علاوه بر بافت تاریخی ساختمان موزه آثار ارزشمند بسیاری از شهدای استان در این مکان گردآوری و نگهداری شده است که شامل چفیه، لباس، پوتین، پلاک، کتاب، دفتر و ده‌ها مورد دیگر است که هر یک سرگذشت و شاید بتوان گفت سبک زندگی نسلی را بیان می‌کنند.

موزه شهدای زنجان در دو بخش مجزا شکل گرفته است که در بخشی از این مجموعه آثار و اسناد و فیلم‌های تهیه شده از خانواده‌های شهدا توسط بنیاد تهیه و در مخزنها نگهداری می‌شود.

در این بخش علاوه بر فیلم ها و آثار به جام مانده از شهدا مانند دفترچه یادداشت، وسایل شخصی و لباس شهدا که برای جلوگیری از پوسیدگی گند‌زدایی شده است نگهداری می‌‌شود.

درقسمت مجزایی از این ساختمان تاریخی بخشی از آثار و  لباس‌ها، وصیت‌نامه‌‌ها و عکس‌های شهدا به نمایش درآمده است.

 

* موزه شهدا بانک اطلاعاتی از تاریخ انقلاب و جنگ

"علی کاظمی" مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان آثار جمع اوری شده در این موزه را بانک اطلاعاتی از تاریخ انقلاب و جنگ هشت ساله ایران می‌داند و بیان می‌کند : آثار بسیاری در این مجموعه وجود دارد که به علت محدودیت فضایی که با آن مواجه هستیم امکان ارائه همه آنها برای بازدیدکنندگان وجود ندارد و تنها بخشی از این آثار در این موزه در معرض دید قرار گرفته است و بخشی از این آثار از دیگر بخش های موزه آثار شهدای زنجان اختصاص فضایی به عنوان کتابخانه موزه و مکان برگزاری نشستها در این مجموعه ارزشمند است.

 

*رسم شهدا قدم‌گذاشتن در راه حفظ ارزش‌ها بود

وی با اشاره به اینکه راه و رسم شهدا امروز روشنی راه را رقم می‌زند، افزود: هر زمان که نیاز به حضور دلیرمردان بوده است شجاع‌دلان غیور ایران زمین حضور خود را تمام قد اعلام کرده‌اند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان ادامه داد: شهدای مدافع حرم بهترین مثال برای غیرت ایرانیان در مقابل خطاهای جاهلانه دشمن هستند کسانی که از بهترین داشته‌های خود در عصر حاضر دل کنده‌ و راه سعادت در پیش گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در عصر حاضر نباید از آثار گرانبهای شهدا و همچنین خانواده‌های آنها غافل باشیم، اضافه کرد: دیدار با خانواده‌های شهدا یکی از اقداماتی است که یادشان را در دل‌ها زنده و خط و مشی آنها را در جامعه جاری و ساری می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد:اگر آرامش در کشور وجود دارد به برکت جانفشانی رزمندگان و شهدایی که در موقعیت‌های مختلف پا به عرصه گذاشته‌اند و دشمن را در رسیدن به مقاصد شوم ناامید کرده‌اند.

کاظمی با اشاره به ایام پیش‌رو گفت: ایام خجسته‌ای در راه هستند و باید از این فرصت نهایت استفاده را برای برقراری پیوندی محکم میان اندیشه‌های نسل امروز و اندیشه‌های امام برقرار کرد.

 

*موزه شهدا زنجان، میزبان علاقه‌مندان در ایام دهه فجر

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: موزه شهدا زنجان در ایام دهه فجر میزبان علاقه‌مندان در ایام غرور آفرین دهه فجر خواهد بود.

بیات با اشاره به اینکه موزه شهدا زنجان رنگ و بویی از ایثار و شهادت در دل خود جای داده است، افزود: آثار باقی مانده از شهدا به راحتی گویای سادگی و یکدلی رزمندگانی است که زندگی دنیا را رها کرده و زندگی اخروی را برگزیدند.

وی بر ضرورت تحقیق و پژوهش در حوزه ایثار و شهادت تاکید کرد و افزود: دوران دفاع مقدس و جانفشانی افراد در پیروزی انقلاب به قدری ارزشمند است که باید آثاری هنری پرمحتوایی از آنها برای آیندگان بر جای بماند.

وی ادامه داد: موزه شهدا با 130 هزار سند پرمحتوا و مهم فضا را برای تحقیق و بررسی سیره و روش شهدا میسر کرده است تا علاقه‌مندان، هنرمندان و اهالی حوزه تحقیق و پژوهش با بررسی آنها به نکات قابل توجهی دست یابند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد استان زنجان اضافه کرد: بازدیدهای گروهی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در موزه شهدا برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تواند فضا را برای ایجاد ارتباطی مستحکم مهیا کند ارتباطی که آینده روشنی را نوید خواهد بخشید.

در واقع موزه شهدای زنجان نجواگر روایت‌های خونین و حماسه‌های جاوید است که اگر نسل سومی‌ها آن حماسه‌ها و نجواها را در نیابند به تاریخ خواهد پیوست.

این موزه سندی زنده و محکم از ایثارها، شهادت‌ها و بزرگی‌هایی است که از فرزندانی از همین مرز و بوم و با همین جلوه ظاهری و زمینی اما با روحی بزرگ و ملکوتی معجزه‌ای بزرگ در تاریخ آفریده‌اند که پرداختن به آن بر عهده ما است.

این موزه آثار شهدا وابسته به بنیاد شهید امور ایثارگران استان زنجان بوده و بازدید از آن همه روزه بجز روزهای تعطیل برای عموم آزاد است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر