logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۲
[ شناسه خبر : ۵۳۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
در راستای مقابله با معضلات اجتماعی؛

وقتی بسیج اعتیاد را نشانه می گیرد/ شناسایی محل های زنجان برای اجرای طرح های پیشگیری از اعتیاد

وقتی-بسیج-اعتیاد-را-نشانه-می-گیرد-شناسایی-محل-های-زنجان-برای-اجرای-طرح-های-پیشگیری-از-اعتیاد

امروزه طرح های مختلفی از سوی سپاه برای مقابله با معضلات اجتماعی به ویژه اعتیاد اجرا می شود.

به گزارش موج رسا; امروزه بیش از ۱۷۰ کشور جهان رسما اعلام کرده اند که مواد مخدر از معضلات اصلی کشور آن هاست،مواد مخدر ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی و خانوادگی است و هم اکنون کشورهای بسیاری با هیولای اعتیاد و مواد مخدر درگیر هستند.

مملکتی که 20 میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتشی داشته باشد.» این بخشی از سخنان امام خمینی(ره) در پنجم آذر 1358 هجری خورشیدی مبنی بر فرمان تشکیل بسیج مستضعفان است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به منظور کوتاه کردن دست استکبار از کشور، نیاز به وجود گروهی در کنار دیگر نیروها احساس شد و بدین شکل بسیج مستضعفین از بطن جامعه شکل گرفت.

این نیروی مردمی با هدف ایجاد توانایی های لازم در تمامی افراد پایبند به قانون اساسی و انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه، تشکیل شد.

بسیج در اساسنامه این سازمان به عنوان نهادی به فرماندهی رهبری و با هدف جهاد در راه پروردگار، حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی، تقویت کامل توان دفاعی کشور و کمک به مردم در هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه تعریف شده است.

امام خمینی(ره) در بیان مفهوم بسیج فرمودند: «بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد». بدین شکل، بسیج نهادی گسترده و پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه است که در حوزه هایی فراتر از دفاع در جنگ به فعالیت می پردازد.

این سازمان کارآمد در دوره دفاع مقدس با اهدای شهدای فراوان خدمات ارزشمندی به میهن اسلامی ارایه کرد و در دفاع از خاک وطن، مقتدرانه در برابر متجاوزان ایستاد و اینگونه نام بسیج را در تاریخ جنگ تحمیلی جاودان ساخت.

امام خمینی در وصف این نهاد مردمی فرمودند: در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصا جنگ، بودند نهادها و گروه های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی، کشور و انقلاب را بیمه کردند. ولی حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارایه دهیم چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود. بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوات یقین و حدیث عشق می دهد.

پس از جنگ ایران و عراق، این نیروی فعال در زمینه های گوناگونی همچون نظامی، امدادگری، عقیدتی، سیاسی، سوادآموزی و فرهنگی فعالیت های بسیاری را انجام داد.

در شرایط امروز جامعه که نیاز شدیدی به کاهش آسیب های اجتماعی دیده می شود، بسیج آماده نبرد در این میدان شده است و در قالب فعالیت های اجتماعی به مبارزه با پدیده های شوم اعتیاد و معضلات اجتماعی می پردازد.

از دیدگاه مقام معظم رهبری "آسیب‌های اجتماعی مانند آسیب‌های طبیعی‌اند؛ مانند زلزله که می‌تواند بنای خانه‌ها را تخریب کند، این آسیب‌ها بنیان خانواده و اجتماع را برهم می‌ریزد. اگر به موقع و به‌هنگام شناخته شود و یا پیشگیری شود، احتمال کاهش خسارت‌ها افزایش خواهد یافت. اما اگر نسبت به آن غفلت شود؛ خدای نکرده ممکن است بنای جامعه را متزلزل کند. «درست است که ما در کشور در درجه‌ی اول مسئله اقتصاد را داریم و خود مشکلات اقتصادی هم [به عنوان] یکی از آن عوامل ریشه‌ای این مفاسد، مورد توجه ما است، لکن مسئله‌ی مفاسد اجتماعی، یکی از بیماریهایی است که هر روزی که بر آن بگذرد و علاج نشود، عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاجش دشوارتر خواهد شد."

"ابوالفضل طهماسبی" فرمانده سپاه ناحیه زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف،تصریح کرد: این نیرو از ابتدای شکل گیری نظام اسلامی در همه عرصه ها فعالیت داشته و کمک یار مردم بوده است.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس نیز سپاه در صحنه نبرد حضور فعالی داشت و شهدای بسیاری را تقدیم نظام اسلامی کرد،افزود: امروز سپاه پاسداران با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی به این موضوع توجه ویژه ای دارد.

فرمانده سپاه ناحیه زنجان با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین معضلات اجتماعی محسوب می شود، ادامه داد: عوارض ناشی از اعتیاد تهدید جدی برای جامعه بشری است.

طهماسبی با بیان اینکه برنامه دشمنان گسترش معضلات اجتماعی در کشور است، خاطرنشان کرد: اعتیاد از جمله معضلات اجتماعی است که دشمن به دنبال گسترش آن در ایران است.

وی با بیان اینکه ویرانگری های حاصل از اعتیاد و مواد مخدر زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد،افزود: پدید شوم قاچاق مواد مخدر پیش از آنکه فعالیتی سوداگرانه، تجاری و اقتصادی در عرصه مافیای اقتصادی بین الملل شود، ابزاری کارآمد ،موثر و راهبردی در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان در کشورها توسعه نیافته است.

فرمانده سپاه ناحیه زنجان با اشاره به اینکه بزرگان مسائل اجتماعی بر این عقیده هستند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی پدیده مواد مخدر مهمترین عامل به تباهی کشیدن و انحطاط اخلاقی جامعه بشری است، ادامه داد: طبق برسی های انجام شده بسیاری از جنایات، قتل ها و سرقت ها بر گرفته از مسئله اعتیاد و مواد مخدر است.

طهماسبی با بیان اینکه یک اراده کلی را می طلبد که همه مسئولان و نهادهای فرهنگی، ارگان ها و ادارات به این موضوع ورود پیدا کنند، اضافه کرد: در این راستا بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برنامه ریزی و اقداماتی را انجام داده اند ولی کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مناطق آسیب پذیرترند-حاشیه شهرها که از نظر درآمد پایین هستند- و در وضعیت خوبی قرار ندارند،افزود: این مناطق با مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگی مواجه هستند که باید به این مشکلات توجه می شد. فرمانده سپاه ناحیه زنجان با بیان اینکه سپاه پاسداران در این راستا برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ورود پیدا کرده و اقداماتی را انجام می دهد،خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح های پیشگیری از اعتیاد محل های مختلفی در شهر زنجان شناسایی شده است.

طهماسبی گفت: برآورد های اولیه جمع بندی شده ،معتمدین محله ها برای تشکیل هسته اولیه شناسایی شده، بانک اطلاعاتی از معتادان با نوع مصرف جمع آوری شده ، قاچاقچان عمده و خرده فروش شناسایی شده ،معتادان شناسنامه دار شده و اطلاعات کامل است.

وی با اشاره به اینکه 13 هسته اولیه مبارزه با مواد مخدر در زنجان تشکیل شده است، اظهار داشت: برنامه ای مختلفی در مساجد با حضور ائمه جماعات و هیئت امنا برای توجیه و حمایت از طرح جواد الائمه(ع) اجرا شده است.

فرمانده سپاه ناحیه زنجان از تشکیل کارگروه های داخلی در سپاه ناحیه با حضور برخی از نهاد ها و ادارات خبرداد و گفت: جلسات مختلفی با فرماندارشهر زنجان برگزار شده، کارگروه اجتماعی ویژه ای با حضور کارشناسان و صاحب نظران در قسمت راهبردی بسیج ناحیه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های توجیهی برای فرماندهان حوزه ها و پایگاهها،از طراحی و چاپ بروشور در اندازه های مختلف برای اگاهی مردم با مضرات اعتیاد خبرداد و افزود: بنرهایی نیز در خصوص آگاه سازی مردم و انزجارعمومی و تلنگر برای آحاد مردم در سطح شهر چاپ و نصب شده است.

طهماسبی با اشاره به برگزاری کارگاه های پیشگیری از مواد مخدر برای عموم مردم با همت حوزه ای ناحیه زنجان،گفت:برپایی ایستگاه مشاوره ،نمایشگاه، سرگرمی کودکان و پخش فیلم در محله های اسلام آباد، میدان رسل و بلوار آزادی با همکاری بهزیستی شهرستان، استفاده از کارشناسان مجرب نیروی انتظامی و بهزیستی در کارگاههای و جلسات پیشگیری ،بازدید از کمپ های ترک اعتیاد از اقداماتی است که توسط قرارگاه جوادالائمه(ع)اجرا شده است.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان مولود انقلاب و حافظ دستاوردهای وسیع انقلاب اسلامی از هر فرصتی برای خدمت به آحاد مردم به‌ویژه در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده استفاده می کند.

این نهاد در کنار رسالت‌های اصلی خود در بخش کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری نیز همت گماشته و آثار و نتایج آن در مناطق حاشیه ای و آسیب پذیر دیده می شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر