logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴
[ شناسه خبر : ۵۲۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت غله استان زنجان:

نحوه خرید گندم در سال 97 تغییر می‌کند/ فعلا خبری از افزایش قیمت نان نیست/ دانشگاه‌ها به سمت تحقیقات حوزه نان بروند

-نحوه-خرید-گندم-در-سال-97-تغییر-می‌کند-فعلا-خبری-از-افزایش-قیمت-نان-نیست-دانشگاه‌ها-به-سمت-تحقیقات-حوزه-نان-بروند

 مدیرعامل شرکت غله استان زنجان از تغییر در نحوه خرید گندم در سال 97 خبر داد و گفت: این بحث در حال پیگیری است تا خرید از طریق بورس به صورت علمی‌تر انجام شود.

محمد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در ابتدا با اشاره کوتاهی به روند خرید گندم استان زنجان در سال 96 اظهار کرد: امسال استان زنجان به عنوان یکی از چهار استان پایلوت انتخاب شد تا خرید گندم آن از طریق ماده 33 بورس انجام شود، ما معتقد بودیم که استانهای بزرگ و گندم‌خیز باید برای این موضوع انتخاب می‌شدند که اینطور نشد.

 وی با این توضیح که بعدها استان زنجان نیز فایلهای خرید را از حالت بورسی به غیربورسی تغییر داد، افزود: مطالبات کشاورزان استان زنجان 25 آبان ماه تسویه شد اما باید گفت که ما تاخیر آنچنانی در پرداخت مطالبات کشاورزان نداشتیم چرا که فاصله چند ماهه‌ای بین استانهای گرمسیر و سردسیر در برداشت و خرید گندم وجود دارد و همچنین تاخیر جزئی در پرداخت مطالبات کشاورزان ربطی به خرید از طریق بورس نداشت.

 ایزدی با بیان اینکه در سال گذشته خرید گندم در استان زنجان 353 هزار تن بود، ادامه داد: امسال خرید ما به 195 هزار تن رسید که دلیل این موضوع کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های اخیر است و با توجه به وضعیت بارندگی‌های امسال برای سال آینده نیز کاهش میزان تولید و خرید قابل پیش ب‍ینی است.

 مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با اشاره به تسهیلات بانک کشاورزی برای گندم‌کاران عنوان کرد: بانک کشاورزی به منظور حمایت از گندمکارانی که وجوه حاصل از فروش محصول گندم خود را دریافت نکرده بودند، تسهیلات بدون سود برای خرید نهاده‌های کشت پاییزه پرداخت کرد که این اقدام بسیار خوبی در حمایت از کشاورزان بود.

 وی با اشاره به تفاوت 400 تومانی قیمت خرید گندم در بازار جهانی و ایران که به صورت یارانه به کشاورزان پرداخت می‌شود، بیان کرد: قیمت جهانی 900 تومان بوده و دولت گندم را به قیمت 1300 تومان خریداری می‌کند، بنده این پیشنهاد را بارها مطرح کرده‌ام که ای کاش دولت همان 900 تومان را به صورت نقد به کشاورز بدهد و بقیه در قالب غیر نقدی و خدمات از جمله هزینه شخم، بذر، سم، کود، کمباین و حمل و نقل پرداخت شود.

 ایزدی با بیان اینکه در قیمت آرد نیز وضعیت چنین است و ما نرخهای متعدد را مشاهده می‌کنیم، ابراز کرد: اعتقاد ما این است که نرخهای متعدد سبب ایجاد رانت و مسائل دیگر می‌شود که با تک نرخی شدن همه این مسائل برطرف خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه این تفاوت قیمت‌ها نارضایتی‌هایی را نیز در بین نانوایی‌ها ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: برای حمایت از دهک‌های پایین نیز می‌توان با توزیع نان‌های بسته‌بندی شده صنعتی حمایت‌های لازم را انجام داد چرا که قیمت تمام شده در نان صنتعی که با تعداد بالا پخت می‌شود، پایین می‌آید.

 مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با بیان اینکه در دنیا به نان‌های سنتی به عنوان صنایع دستی نگاه می‎شود، گفت: به همین علت نان سنتی گرم در بیشتر کشورها گران‌تر است چرا که حاصل صنعت دست به مردم ارائه می‌شود و نان ارزان نیز همان نانهای بسته‌بندی شده سرد و صنعتی است که در تعداد بالا تولید و عرضه شده است.

 وی با اشاره به اینکه در کشور ما نگاه‌ها به نان برعکس بوده و یارانه به نان سنتی داده می‌شود، افزود: همین موضوع سبب شده تا نوآوری‌ها در اینکه ارزش تغذیه‌ای نان را بالابرد، کم شود. در حال حاضر نانوا فقط به فکر تامین معاش خود بوده و از طرفی با محدودیت پخت یارانه‌ای نیز مواجه است اما اگر شیوه درستی اعمال شود به نفع نانوا و مردم خواهد بود.

 ایزدی با بیان اینکه به نظرم باید با ساماندهی موضوع نان به واحدهای صنتعی و سنتی به یک میزان فرصت پویایی داد، اظهار کرد: از طرفی ما در منطقه بازارهای هدف خوبی داریم که می‌توانیم، صادرکننده در بحث محصول و تکنولوژی باشیم که این ظرفیت در کشور ما وجود دارد.

 وی با تصریح اینکه نیازمند تدوین یک طرح جامع در بحث گندم، آرد و نان هستیم، عنوان کرد: با یک طرح جامع می‌توان از سلیقه‌ای عمل کردن‌ها جلوگیری کرد.  

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با اشاره به بحث افزایش کیفیت آرد و نان با مخلوط کردن گندم‌ها اظهار کرد: موضوع کیفیت نان و اختلاط گندم‌ها بحثی بود که وزیر محترم بهداشت نیز در برهه‌ای به آن اشاره داشتند که به نظرم اگر این موضوع به صورت همیشگی اتفاق بیفتد، بهتر خواهد بود اما در حال حاضر برخی بهبود دهنده‌ها که تاییدیه وزارت بهداشت را دارند نیز این کار را انجام می‌دهند.

 وی با بیان اینکه بهبود دهنده‌ها را می‌توان در کارخانه‌ها به آرد اضافه کرد، گفت: البته باید توجه داشت که اگر ما قیمت این بهبود دهنده را در قیمت آراد و نان لحاظ نکنیم تولید کننده آرد و نان نیز از این موضوع استقبال نخواهند کرد، بنابراین یکی از راه‌های افزایش کیفیت نان استفاده از بهبود دهنده‌های مجاز است که می‌تواند جایگزین مناسبی نیز برای مخلوط کردن گندمها باشد.

 ایزدی با اشاره به اینکه در بحث غلات نیازمند انجام مطالعات و اقدامات اساسی هستیم، افزود: بیشتر کشورهای دینا نیز هم‌اکنون در این خصوص اقدامات زیادی را انجام داده‌اند که ما نیز باید جدی‌تر به موضوع غلات بپردازیم.

 وی با بیان اینکه مصرف نان در کشور ما نسبت به سایر کشورها بالا است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید ورود جدی نسبت به موضوع نان داشته باشند و به صورت علمی مشخص شود که مصرف نان در کشور ما چند برابر میانگین جهانی است.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان بیان کرد: در بحث ضایعات نان نیز ما نمی‌توانیم عدد مشخصی را اعلام کنیم چرا که کار ما پژوهش نیست اما بخشهای علمی و تحقیقاتی کشور باید روی این موضوع کار کنند تا ضایعات انواع نان در ایران به صورت دقیق مشخص شود.

 وی با اعلام اینکه نان صنعتی قیمت تمام شده نان را کاهش می‌دهد، گفت: باید در بحث نان به سمت کیفی سازی و ایجاد رقابت رفت تا علاوه بر مدیریت قیمت به سمت کاهش ضایعات نیز حرکت کرد.

 ایزدی با اشاره به عرضه نانهای سنتی در سوپرمارکت‌ها ابراز کرد: این نانها بدون هرگونه مشخصات بهداشتی و استاندارد بسته بندی عرضه می‌شود، گاهی مشاهده شده که نانهای اضافی نانوایی‌ها که در مواردی از کیفیت لازم نیز برخوردار نیست به سوپرمارکت‌ها راه می‌یابند که اگر ما به سمت توسعه نان صنعتی برویم این مشکلات را نخواهیم داشت.

 وی با بیان اینکه خلا بهداشتی در خصوص عرضه نان در سوپرمارکت‌ها باید برداشته شود، عنوان کرد: در اینجا مقصر نانوا و یا صاحب سوپرمارکت نیست بلکه نظارتهای در این حوزه باید افزایش یابد.

 مدیرعامل شرکت غله استان زنجان در خصوص افزایش قیمت نان نیز گفت: افزایش قیمت آرد و نان استانی نیست و به صورت کشوری ابلاغ می‌شود، در سال 93 افزایشی در قیمت نان اتفاق افتاد اما از این تاریخ به بعد افزایشی از طرف دولت ابلاغ نشده است.

 وی با بیان اینکه در خصوص افزایش قیمت نان چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: تا زمان ابلاغ رسمی نمی‌توان هیچ نظری در خصوص افزایش قیمت نان داد.

ایزدی تصریح کرد: اعتقاد بنده این است که با افزایش قیمت مشکل حل نخواهد شد، بلکه باید سیستم را اصلاح کرد، همان مواردی که در خصوص گندم، آرد و نان بیان کردم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر