logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۹
[ شناسه خبر : ۴۹۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

چه کسی آغاز کننده حاشیه‌های تکواندوی زنجان است؟

چه-کسی-آغاز-کننده-حاشیه‌های-تکواندوی-زنجان-است؟

حاشیه‌های این روزهای تکواندوی استان زنجان در شرایطی رسانه‌ای شد که گویا این اختلافات از ماه‌ها پیش این رشته ورزشی را درگیر خود کرده بود.

به گزارش موج رسا; هر زمانی که سخن از تکواندو به میان می‌آید کمتر کسی است که به یاد بزرگان این رشته ورزشی نیفتد، بزرگانی همچون هادی ساعی افتخاری بزرگ برای ورزش کشور محسوب می‌شوند و اکنون نیز آروزی هر نوجوانان و جوانان تکواندکار ایرانی پا گذاشتن جای پای این بزرگان است.

در استان زنجان نیز ورزش تکواندو بزرگانی داشته که بزرگی آنها به حدی بود که با شهادت در راه حق آسمانی شدند، شهید پرویز عطایی به عنوان بنیانگذار تکواندو در استان زنجان پایه‌های این رشته ورزشی را محکم بنا نهاده به طوری که برخی از شاگردانش در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند.

اما این ورزش ریشه‌دار این روزها دچار حاشیه‌هایی شده که ممکن است ادامه این حاشیه‌ها این رشته را از اهدافی که باید دنبال کند، دور نگه داشته و یا اجازه بروز و ظهور آن چنانی را ندهد.

اینکه ورزش زنجان در رشته‌های تیمی دیگر آن شور و اشتیاق سابق را ندارد یک طرف ماجراست اما در رشته‌های انفرادی ورزشکاران استان زنجان در عرصه‌های مختلف افتخارآفرین بودند و حتی پرچم جمهوری اسلامی توسط این ورزشکاران به اهتزاز درآمده که به طور یقین این افتخارات نیز با حمایت مسئولان ورزش استان محقق شده است.

تکواندوی زنجان نیز از چند سال پیش در رده‌های پایه کارهای خوبی را آغاز کرده که با حمایت‌های مالی و جذب اسپانسر می‌توان با حضور در لیگهای مختلف قهرمانانی را برای سالهای آینده تکواندوی ایران معرفی کرد و به نظر این حواشی ایجاد شده تنها این رشته را باچالش مواجه خواهد کرد.

اما چه حاشیه‌های تکواندوی زنجان را درگیر خود کرده و آغازگر این حاشیه چه کسی بوده است؟

چهارم آبان ماه امسال بود که ابوالفضل خدایی رئیس هیئت تکواندوی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران از وجود برخی حاشیه‌ها سخن گفت و معتقد بود که خیلی تلاش کرده از این حاشیه‌ها دور باشد اما گویا کار به جاهای باریک رسیده است.

خدایی در همین جلسه با ارائه عملکرد یک ساله تکواندوی استان زنجان تاکید می‌کرد که تکواندو در این یک سال 10  مورد افتخارآفرینی داشته‌ و از طرفی از این موضوع گلایه داشت که چرا عملکرد این هیئت نادیده گرفته می‌شود.

وی همچنین به برخی دیگر از حواشی ایجاد شده نیز اشاره داشت و می‌گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با لیست کردن تعدادی از موارد به عنوان تخلف آن را بدون اینکه در درجه نخست به هیئت اطلاع دهد به فدراسیون گزارش کرده در حالی که اکثر این موارد تخلف محسوب نمی‌شوند.

صحبت‌های رئیس هیئت تکواندوی استان زنجان این موضوع را نشان می‌داد که گویا اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان علاقه‌ای به ماندن خدایی در این سمت نداشته و به دنبال بهانه برای عزل وی هستند که این ارائه این تخلفات نیز در همین راستا بوده است، حتی گفته می‌شود که سرپرست نیز از طرف اداره کل به فدراسیون تکواندو معرفی شده است.

اما این همه ماجرای حاشیه تکواندو نبود، به طوری که محمدعلی حمزه‌پور چند روزی پس از نشست خبری رئیس هیئت تکواندو در یک نشست خبری به سخنان خدایی واکنش نشان داد و گفت: رابطه کاری هیئت‌ها با اداره کل ورزش و جوانان به صورت افقی نبوده و هیئت زیرمجموعه اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیونها هستند.

وی با بیان اینکه هیئت‌ها نمی‌توانند بدون هماهنگی با اداره کل اقدامی انجام دهند به برگزاری نشست خبری رئیس هیئت تکواندو استان اشاره کرد و افزود: اگر قرار است نشست خبری در یک هیئت برگزار شود باید مسئولان هیئت آن را اداره کل هماهنگ کنند.

معاون ورزش و جوانان استان زنجان همچنین معتقد بود که نباید با طرح برخی مسائل در رسانه‌ها ورزش را به حاشیه برد و به طور یقین اداره کل ورزش و جوانان در مقابل حاشیه‌ها خواهد ایستاد.

وی با بیان اینکه جمله که برخی هیئت‌ها خود را جدا از اداره کل ورزش و جوانان می‌دانند، اظهار کرد: اداره کل ورزش و جوانان آغاز کننده حاشیه‌های مربوط به هیئت تکواندو نبوده است و ما وظیفه داریم از نظر فنی و انضباطی تخلفات را گوشزد کنیم و قرار نیست در جامعه رسانه‌ای مطرح شود.

حمزه‌پور با بیان اینکه ما به نخواستیم این هیئت دچار حاشیه شود، تصریح کرد: برای ما ورزشکاران و مربیان و دیگر فعالین این ورزش مهمتر هستند.

وی به آمار ارائه شده از طرف رئیس هیئت تکواندو در نشست خبری نیز اشاره کرد و گفت: آمار تعداد تکواندکاران استان در مسابقات آسیایی و جهانی 3 نفر بوده و مسابقات آسیایی نیز در ویتنام برگزار شده است در حالی که رئیس هیئت آمار ورزشکاران را هشت نفر اعلام کرده و مکان مسابقات آسیایی را فلیپین اعلام کرده است.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان با بیان اینکه پیگیری‌ها را از طریق فدراسیون تکواندو ادامه می‌دهیم، افزود: اداره کل ورزش و جوانان در مقابل تخلفات هیئت‌ها تذکراتی را می‌دهد که اگر هیئتی توجه نکرد اقداماتی بعدی انجام می‌شو، جلسات مختلفی با رئیس هیئت تکواندو برگزار شده و نامه‌نگاری‌هایی را نیز انجام داده‌ایم و اینطور نیست که تخلفات به اطلاع هیئت نرسیده باشد.

هیئت تکواندو نیز در مقابل این سخنان حمزه پور واکنش نشان داده به طوری که با تایید دوباره آمار ارائه شده توسط ابوالفضل خدایی در نشست خبری به برخی سخنان حمزه‌پور نیز پاسخ داده است.

این هیئت در جوابیه به اظهارات معاون ورزش و جوانان استان زنجان عنوان کرده که اداره کل ورزش و جوانان حاشیه‌ها را آغاز کرده است.

در جوابیه این هیئت آمده است: حواشی مذکور با تماس تلفنی چند ماه قبل مدیرکل محترم ورزش و جوانان استان زنجان با یکی از پیشکسوتان تکواندو استان آغاز شد که ایشان طی آن اظهار داشتند: «ابوالفضل خدایی(رئیس هیات تکواندو استان) استعفا دهد در غیر این صورت با استفاده از حدود و اختیارات خود اقدام به  برکناری وی خواهد کرد».

در پی آن، طی مصاحبه انجام شده اصحاب رسانه با دبیر سابق هیات تکواندو استان، علی سپهری نیز هر گونه عزل و نصب را در اختیار مجمع هیات تکواندو عنوان داشت که  متاسفانه تا کنون مسئولین اداره کل ورزش و جوانان استان با اصرار به خواسته خود از هر گونه مکاتبه، رایزنی و تلاشی برای برکناری ریاست کنونی هیات تکواندو دریغ ننموده اند.

در خصوص ملاک بودن حفظ آبروی پیشکسوتان و قهرمانان برای اداره کل باید اذعان کرد که ابوالفضل خدایی از پیشکسوتان خوشنام تکواندو و تنها داور بین المللی استان است که در طول تاریخ تکواندو استان به دعوت فدراسیون جهانی تکواندو به مسابقات جهانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران اعزام شده و می‌شود.

موضع علی حمزه پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان در خصوص برگزاری نشست خبری ریاست هیات تکواندو استان بسیار دور از ذهن و غیر حرفه‌ای می‌نماید. برگزاری نشست خبری و شفاف سازی و اطلاع رسانی در حوزه فعالیت هر مجموعه‌ای، امری بدیهی است و با عنایت به  کارشکنی برخی دوستان و دست اندر کاران در مخدوش کردن عملکرد درخشان  هیات تکواندو استان طی ماه‌های اخیر (مانند ملغی نمودن برنامه زنده تلویزیونی این هیات در سیمای ورزش و ...) و همچنین دخالت های بی مورد( ارجاع به تلفن یکی از کارشاسان اداره از سوی معاون ورزشی اداره کل که گفتند: « آقای حمزه پور می گوید فلان جلسه داخلی را برگزار ننمایید که در پاسخ به چرایی آن گفته بودند شما میخواهید در آن جلسه به جهت حمایت از آقای خدایی امضا و طومار جمع کنید!!!»)، وظیفه هیات ایجاب میکرد تا اطلاع رسانی گسترده‌ای به منظور تنویر افکار عمومی صورت گیرد.  حال سئوال اینجاست: آیا خود اداره کل جهت انجام نشست خبری اخیر با وزارت ورزش و جوانان هماهنگ نموده است؟!!!! تا هیات تکواندو هم به تبعیت از آن با اداره کل هماهنگ نماید.

معاون گرانقدر اداره کل بیان داشتند که هیچ هیئتی تافته جدا بافته نیست و همکاری اداره کل با هیات ها بصورت عمودی است نه افقی...

به جهت تنویر افکار عمومی اعلام میدارد هیات تکواندو همیشه دیدگاهش فراتر از این بوده و در همه زمان حق ولایت اداره کل بر هیات های وزرشی و ولایت مداری و پا بر رکاب بودن هیات ها را سر لوحه امور خود دانسته که موید این حرف بالای 20 مکاتبه از خرداد ماه سال 1396 تا حال بوده(در صورت نیاز به ارائه، تاریخ و شماره نامه ها موجود هست ، تا خدایی نکرده محکوم به دادن اطلاعات خلاف واقع نگردیم) که تمامی آنها بدون پاسخ و بلا تکلیف از طرف اداره کل مانده و در چند ماه اخیر نیز هر دعوتی مبنی بر حضور مسئولین ورزش استان در هیات تکواندو، به دلایلی مستجاب نشده، لیکن اگر قرار باشد هر کاری را که هیات انجام میدهد با مکاتبه و یا هماهنگی معمول گردد با توجه به کثرت فعالیت ها در تکواندو و مشغله دوستان، موجب رنجش خاطر عزیزان و پیشرفت و راهبری کند مجموعه تکواندو خواهد شد.

حمزه پور با اعلام اینکه پس از برگزاری چندین جلسه با ریاست هیات تکواندو استان، در صدد کم کردن حواشی است، اما در همین حال جوان، مدیر کل اداره ورزش و جوانان، در پاسخ به تلاش‌های چند هفته ای ریاست هیات تکواندو برای دیدار با وی، به صراحت گفت: «دیگر برای ما تکواندو تمام شده است».

این جوابیه می‌افزاید: آمار اعلام شده از سوی ابوالفضل خدایی در نشست خبری در خصوص عملکرد هیات تکواندو در برابر اظهارات خلاف واقع  حمزه پور، معاون اداره کل ورزش و جوانان استان،  به این شرح قابل دفاع است: 

طی شش ماهه اول سال 1396(تاکید می نماید امسال نه سال گذشته)، هیات تکواندو استان زنجان، 8 نماینده (نه به تعبیر جناب حمزه پور، 3 ورزشکار) در مسابقات جهانی و آسیایی در قالب تیم ملی به مسابقات اعزام شدند:

مسابقات تکواندوقهرمانی نونهالان آسیا که از 15 لغایت 17خرداد96 در هوشیمینه ویتنام (نام بردن از کشور فیلیپین اشتباه لفظی بوده چرا که سال قبل در مسابقات آسیایی فیلیپن قهرمانان استان حائز 4مدال زرین شده بودند) برگزارگردید در این رویداد پر اهمیت 5 نماینده شایسته از استان زنجان در ترکیب تیم ملی افتخار حضور را داشتند که عبارتند از: استاد محمد علوی مربی تیم ملی پسران و شایان رستمی عضو تیم ملی با کسب مدال زرین طلا- استاد نگار مددخانی سرمربی تیم ملی پومسه بانوان و نگارعزیزی عضو تیم ملی با مدال ارزشمند نقره که اولین مدال تاریخی بانوان تکواندو استان در نوع خود در کیورگی بوده و پرستوزینالی عضو تیم ملی که با مدال برنز به استان بازگشتند.

مسابقات تکواندو قهرمانی نونهالان جهانکه 2 لغایت 5 شهریور96 در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد  دو نماینده شایسته و در خور تقدیر از استان زنجان، استاد محمدعلوی مربی تیم ملی و شایان رستمی عضو تیم ملی که با مدال ارزشمند نقره جهان، سبب افتخار زنجان شد.

مسابقات آسیایی بازیهای داخل سالن در مورخه 31شهریور96 به میزبانی عشق آباد  ترکمنستان که نماینده  و قهرمان ارزنده استان نرگس میناخانی به عنوان عضو تیم ملی بانوان مدال برنز این مسابقات را به گردن آویخت.

لازم به توضیح است تا کنون اداره کل ورزش و جوانان در مجموع از 8 نماینده استان زنجان با این حجم از افتخارات، تقدیر شایسته‌ای به عمل نیاورده است.

در پاسخ به ارائه آمار سال گذشته رئیس هیات گفتنی است، آمار اعلام شده در نشست خبری بر اساس تقویم ورزشی بین‌المللی و شامل یک سال میلادی بوده در حالی که ریاست هیات تکواندو در سال گذشته نیز بر عهده ابوالفضل خدایی بوده است که هیات تکواندو استان زنجان در چند سال اخیر با توجه به عملکرد مطلوب و قابل افتخار 10 پله پیشرفت، از رتبه 17 به 7 در سطح کشور ارتقا پیدا کرده است.

این جوابیه در پایان می‌افزاید: فایل صوتی نشست خبری ریاست هیات تکواندو و دیگر مستندات مورد نیاز در دفتر هیات تکواندو استان جهت ارائه موجود است." تا سیه روی شود هر که در او غش باشد"

حال بعد از این جوابیه باید منتظر واکنش اداره کل ورزش و جوانان استان بود آیا این حاشیه‌ها دوباره ادامه خواهد داشت یا اینکه حاشیه‌های تکواندو برای همیشه تمام می‌شود.

به طور یقین ادامه این حاشیه‌ها به ضرر ورزش استان است اما اینکه چه کسی این حاشیه‌ها را آغاز کرده و چه کسی مقصر است شاید برای ورزش دوستان مهم باشد، به طور یقین نامهربانی صنایع با ورزش استعدادهای ورزشی این استان را عقب نگه داشته که نباید حاشیه دیگری به مشکلات ورزش اضافه شود، امید است با تدبیر مسئولان استانی این اختلافات به نحوی حل فصل شود تا تکواندو ضرر نکند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر