logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳
[ شناسه خبر : ۴۸۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان؛

نخستین نشست تخصصی آیین آواز ایرانی در زنجان برگزار شد/ آواز ایرانی اقیانوس نامحدود

نخستین-نشست-تخصصی-آیین-آواز-ایرانی-در-زنجان-برگزار-شد-آواز-ایرانی-اقیانوس-نامحدود

به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان؛نخستین نشست تخصصی آیین آواز ایرانی در زنجان برگزار شد.

به گزارش موج رسا; 

جاوید عباسی فلاح در اولین نشست تخصصی آیین آواز ایرانی با تاکید بر اینکه آواز ایرانی یکی از پیچیده ترین هنرهای موسیقی در دنیاست، گفت: از طرفی بخش مهمی از موسیقی دستگاهی ما را آواز ایرانی تشکیل می دهد که مزین به کلام شاعران بزرگ ایران است.

وی افزود: وقتی این کلام و اشعار با صوت انسان ترکیب و توسط اکمل سازها که حنجره است تولید می‌شود، آواز ما نمود پیدا کرده و در روح و روان آدمی تاثیر می‌گذارد.

این مدرس خاطرنشان کرد: آواز ایرانی برخلاف عقیده برخی از افراد، نه محدود است و نه غمگین؛ بلکه به مانند اقیانوس نامحدودی می‌ماند که باید آن را بیشتر کشف کرد؛ در واقع عنصر وجودی موسیقی اصیل و آواز ایرانی عشق است و دعوت می کند به مهر و محبت و صفا و صمیمیت، تفکر، تامل، اندیشه، عرفان.

مدیر برگزاری اولین آیین شب آواز ایرانی ادامه داد: این ما هستیم که محدود هستیم و آنها را محدود می‌کنیم، بنابراین برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند ارتباط مردم را با این هنرها بیشتر کرده و آگاهی را نسبت به آنها افزایش دهد.

عباسی فلاح خاطرنشان کرد: یک آواز را از ابعاد مختلف می‌‌توان بررسی کرد، ولی به لحاظ کلی یک بخش مربوط به دانش، بینش، اطلاعات، جهان‌بینی، زیباشناسی، فلسفه، درک و فهم از موسیقی، شعر و ادبیات است و یک بخش دیگه را ساختار حنجره و امکانات و توانایی‌های حنجره، از قبیل قدمت، وسعت، ارتفاع، حجم، طنین، رنگ و صدا شکل می‌دهد.

آوازخوانی سعید صفری با سه تار مجید ستاری، آوازخوانی حامد حسینی‌راد با سنتور مصطفی احمدپناه همچنین آوازخوانی ابراهیم بیات با سه تار جواد اسکندری و نیز آوازخوانی محسن سعادتی با نوازندگی کیانوش دارالشفاء از دیگر بخش‌های این برنامه هنری بود.

تکنوازی سه تار حسن علی‌نژاد از شاگردان استاد زنده یاد جلال ذوالفنون به عنوان میهمان این برنامه هنری از شهر ری در حضور استاد ابوالحسنی، سازنده زنجانی ساز از دیگر بخش‌های جالبی بود که با تشویق حاضران همراه شد. اهدای نهال ارس به عنوان نماد منابع طبیعی استان زنجان به شیرازی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از دیگر حواشی این برنامه هنری بود.//ن

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر