logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
[ شناسه خبر : ۴۸۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
آیت‌الله دولابی:

کسی که با سیاه‌نمایی مردم را از نظام اسلامی مایوس کند، مرتکب گناه بزرگی می‌شود/ نظام اسلامی میراث شهدا و تلاشهای هزار ساله علما است

کسی-که-با-سیاه‌نمایی-مردم-را-از-نظام-اسلامی-مایوس-کند،-مرتکب-گناه-بزرگی-می‌شود-نظام-اسلامی-میراث-شهدا-و-تلاشهای-هزار-ساله-علما-است

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خیرگان رهبری با اشاره به تلاش عده‌ای برای به چالش کشاندن نظام با ارائه آمارهای عجیب گفت: کسی که با سیاه‌نمایی مردم را از نظام اسلامی مایوس کند، مرتکب گناه بزرگی می‌شود.

به گزارش موج رسا; آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با موضوع سبک زندگی اسلامی که جمعه شب در مسجد امام حسین(ع) سعدی شمالی زنجان برگزار شد، با یادآوری اینکه زندگی مومن با زندگی غیرمومن متفاوت است، اظهار کرد: امیدواری به رحمت پروردگار یکی از شاخصه‌های زندگی مومن است.

وی با اشاره به تفاوتهای زندگی مومن با غیرمومنان اضافه کرد: مومن به خاطر امید به رحمت خداوند متعال زندگی متفاوتی دارد، این زندگی عرصه تعامل با خود، پروردگار، خانواده، دوستان و دشمنان را دربرمی‌گیرد و چون به رحمت خدا امیدوار است در همه این عرصه‌ها زندگی متمایز و خدایی خواهد داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز اینکه زندگی غیرمومن نیز در همه این عرصه‌ها با زندگی مومن تفاوتهای زیادی دارد، عنوان کرد: خداوند متعال در آیه 56 سوره حجر می‌فرماید «قَالَ وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ» چه کسی از رحمت خداوند ناامید می‌شود، مگر آنها که گمراه بوده و در مسیر حق قرار ندارند.

وی با تصریح اینکه "هرکس در مسیر انبیا و اولیا الهی قرار دارد، ناامیدی به دل راه نمی‌دهد" ابراز کرد: خداوند در آیات متعدد قرآن کریم این مسئله را به ما گوشزد کرده و از سیره انبیا خود برای ما مثالهایی را آورده است و انبیا در شرایطی مختلفی که هرکسی در آن شرایط ناامید می‌شود، امید به رحمت خدا داشتند.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با اشاره به ماجرای حضرت یعقوب(ع) که با وجود تحمل فراق حضرت یوسف(ع) هیچگاه از رحمت خداوند ناامید نشد، گفت: حضرت یعقوب(ع) می‌دانست که فرزندش زنده است و برای پیدا کردن یوسف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد، کار به جایی رسید که می‌ترسید به خاطر سخن گفتن از یوسف مورد تحقیر قرار گیرد اما با همه این شرایط هیچگاه ناامید نشد.

وی با اشاره به آیه87 سوره یوسف «يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ» اضافه کرد: در این آیه یعقوب(ع) خطاب به فرزندانش می‌فرماید که به جستجوی یوسف بروید و از رحمت خداوند ناامید نشوید، طبق این آیه کسانی که از رحمت خداوند ناامید می‌شوند در زمره کافران هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر کسی مومن باشد و ایمان به خداوند متعال داشته باشد، امکان ندارد که از رحمت پروردگار ناامید شود. در سیره سایر انبیا الهی نیز این موضوع مشاهده می‌شود.

وی به آیه 214 سوره بقره «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ» اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در شرایطی که پیامبر آن امت و پیروانش متزلزل شده و دچار سختی و مشکلاتی شدند و خواهان یاری خداوند بودند می‌فرماید "یاری خدا نزدیک است".

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با تاکید بر اینکه نصرت خداوند زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به معنای واقعی کلمه دل به خدا ببندند، اظهار کرد: جز خداوند متعال از کسی کاری ساخته نیست، در سوره نمل می‌خوانیم که می‌فرماید «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ...» یعنی آن خدایی که مُضْطَرَّ(کسی که از دنیا قطع امید کرده) را مورد توجه قرار می‌دهد و دعایش را مستجاب می‌کند.

وی با اشاره به آیات 146 تا 148 سوره آل عمران (146 وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللّهُ یُحِبُّ الصّابِرینَ، 147 وَ ما کانَ قَوْلَهُمْ إِلاّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فی أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ، 148 فَآتاهُمُ اللّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآْخِرَةِ وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ) گفت: باید توجه کنیم که خداوند بخشنده بوده و خطاها را می‌پوشاند، رمز پیروزی در کنار امیدواری به رحمت خداوند اعتراف به خطا و اشتباه است یعنی انسان باید نقاط ضعف خود را بشناسد و در صدد برطرف کردن آن باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به ماجرای حضرت یونس اشاره کرد و یادآور شد: حضرت یونس به خطا و اشتباه خود اعتراف و از خداوند طلب بخشش کرد، آن حضرت در شکم ماهی از رحمت خداوند ناامید نبود اما نکته مهم امیدواری در کنار اعتراف به خطا و اشتباه بود.

وی با بیان اینکه نمونه‌های قرآنی از زندگی انبیا برای این است تا ما یادبگیریم که چگونه زندگی کنیم، گفت: مومن به هیچ وجه از رحمت خداوند ناامید نمی‌شود که عرصه‌ تعامل با خود، خداوند متعال، دوستان و دشمنان را در برمی‌گیرد، گاهی به لطف خداوند انسان راه صد سال را یک شبه طی می‌کند که تاریخ از این گونه موارد کم ندارد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حبیب بن مظاهر در 80 سالگی به توفیق بزرگ نایل شد، خاطرنشان کرد: کسانی که یک عمر در نقطه مقابل امیرالمومنین(ع) بودند اما با توفیق الهی کربلایی شدند که زهیر بن قین نمونه‌ای از آنهاست.

وی با تصریح اینکه یاس از رحمت پروردگار از گناهان کبیره است، بیان کرد: در تعامل با دوستان نیز مومن برای اینکه بتواند بر همراهان و جامعه ایمانی تاثیرگذار باشد، ناامید نمی‌شود، اینکه کسی بگوید مشکلات و فساد زیاد است و حالت ناامیدی به خود راه دهد، قابل قبول نیست.

آیت‌الله حاج ابوالقاسم با تصریح اینکه "اگر کسی سیاه‌نمایی کرده و مردم را از نظام اسلامی مایوس کند، گناه بزرگی مرتکب شده است" اظهار کرد: نظام اسلامی میراث شهدای ما بوده و میراث زحمات و تلاشهای هزار ساله علما است، کسی حق ندارد به این راحتی این نظام مقدس را با عنصر ناامیدی به چالش بکشاند و مردم را ناامید کرده و آمارهای عجیب ارائه کند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هیچ کس منکر این نیست که مسئولان باید تلاش کنند، عنوان کرد: آن چیزیکه برخی باید به آن توجه کنند این است که ناامید کردن مردم گناه بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه مومن در عرصه برخورد و تعامل با دشمن نیز نباید کوتاه آمده و عقب نشینی کند، تصریح کرد: در جامعه ایمانی گاهی 10 نفر در مقابل 100 نفر می‌ایستند که ما این را در جامعه غیردینی نمی‌بینیم، البته جامعه غربی فیلم این موارد را می‌سازد یعنی در عالم رویا و خیال 5 نفر در مقابل یک لشکر می‌ایستند اما واقعیت کف میدان چیز دیگری است.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم بیان کرد: باید توجه داشت که واقعیت این است که  یک ارتش تا دندان مسلح صهیونیستی از پس چند هزار نیروی چریکی حزب‌الله لبنان برنمی‌آید، واقعیت کف میدان این است که آمریکای جنایتکار داعش خونخوار را می‌سازد، رشد می‌دهد و حمایت می‌کند اما از پس نیروهای انقلابی مدافع حرم از ایرن، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورها برنمی‌آید.

وی با بیان اینکه نیروها و تجهیزات نیروهای مقاومت قابل مقایسه با دشمن نیست، گفت: قدرت ایمان است که نیروهای انقلاب را بر دشمن پیروز می‌کند، قرآن به ما یاد داده که مومن هیچ‌گاه سست نمی‌شود و امیدش را از دست نمی‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه هیچ بن بستی در مقابل انسان باتقوا وجود ندارد، عنوان کرد: خداوند در شرایط سخت از جایی که انسان گمان نمی‌کند، او را یاری می‌دهد، باید محاسبات مادیات را کنار گذاشت. ما در سطح کلان نیز با افرادی مواجهیم که با محاسبات مادی تن به حرام می‌دهند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر