logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۴۸۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
پس از سه سال از کلنگ زنی؛

پروژه ناحیه کارگاهی زنجان فراخوان داده است/ مدیریت واحد صنایع دستی هدف ناحیه کارگاهی ظریفان

پروژه-ناحیه-کارگاهی-زنجان-فراخوان-داده-است-مدیریت-واحد-صنایع-دستی-هدف-ناحیه-کارگاهی-ظریفان-

پس از سه سال از کلنگ زنی،قرار است فراخوان  ناحیه کارگاهی ظریفان زنجان منتشر شود.

به گزارش موج رسا; فعالیت نامنظم اصناف در حوزه صنایع‌دستی استان زنجان مسئولان را ترغیب کرد تا برای ساماندهی بصری و فعالیت آنها به احداث دو ناحیه صنعتی- کارگاهی ظریفان و نیکان در زنجان اقدام کنند.

در واقع با احداث این نواحی امکان عرضه مستقیم کالا برای فعالان صنایع‌ دستی استان زنجان فراهم می شود،اهمیت صنایع ‌دستی و گردشگری در ظرفیت اشتغالزایی یکی از اهدافی است که با احداث این نواحی در زنجان دنبال می شود.

صنایع ‌دستی زنجان از دیرباز از اهمیت و جایگاه بالایی در کشور برخودار بوده است و امروزه هم بیشتر صنایع دستی زنجان مورد توجه علاقه مندان است.

صرف نظر از چاقو به عنوان مهمترین صنعت دست زنجانی ها، مس، ملیله سازی،قلم زنی،چارق دوری و فرش از صنایع دستی استان هستند که در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

ایجاد نواحی کارگاهی ضمن منسجم کردن فعالیت ها موجب افزایش میزان فروش می شود و استقرار کارگاه‌ های صنایع ‌دستی می ‌تواند نویدبخش رونق فعالیت و فروش مناسب باشد.

به منظور احداث ناحیه صنعتی ظریفان، زمین مورد نظر از اداره کل مسکن، راه و شهرسازی خریداری شده و به منظور تولید و عرضه صنایع ‌دستی واقع در عوارضی تهران - زنجان  در دو فاز اجرا می ‌شود.

اگر چه نقدهایی نیز به احداث این نوع کارگاه ها وارد شده است و ممکن است فروش صنایع ‌دستی در مبادی ورودی و خروجی شهرها مانعی برای حضور گردشگر در داخل شهر باشد.

پروژه احداث مجتمع تولید و عرضه صنایع‌دستی واقع در عوارضی تهران ـ زنجان (ظریفان) در دو فاز انجام می‌شود که در حدود 150 میلیارد ریال اعتبار برای انجام پروژه مذکور پیش ‌بینی شده است.
به گفته معاون امور عمرانی استاندار زنجان،زیرساخت‌های لازم برای انجام پروژه ظریفان تامین شده و در حدود 23 میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی و 20 میلیارد ریال نیز از منابع دیگر پیش‌بینی شده است.

جواد رحمتی معتقد است،همچنین پروژه مذکور در زمینی به مساحت 2.3 هکتار احداث می‌شود و اجرای خط انتقال برق، انجام آزمایشات ژئوتکنیک خاک، اتمام توپوگرافی، طراحی فازهای 1 و 2 و اخذ مجوز حفر چاه آب، از جمله اقدامات صورت گرفته در این پروژه ناحیه صنعتی ظریفان است.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده با میراث ‌فرهنگی زنجان، 32 پهنه کارگاهی و فروشگاهی صنایع مس و چاقوسازی در این پروژه در نظر گرفته شده که 10 پهنه به صنایع ملیله، 16 پهنه به چارق و گلیم و 30 پهنه صنایع غیربومی اختصاص داده شده و بر اساس پهنه‌بندی انجام شده مکان فعالیت هنرمندان مشخص شده است و با معماری سنتی اجرایی می‌شود.

گفتنی است،در حال حاضر 103 واحد برای واگذاری به 278 متقاضی وجود دارد و هر واحد برای 5 نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان افزود: فعالیت ناحیه کارگاهی ظریفان تا جایی پیش رفته است و مکانیزم واگذاری به واحدها بر اساس فراخوان انجام شده است.

رحمتی ادامه داد: میزان درخواست از واحدهای ظریفان بیشتر است و قرار است تقاضاهای بعدی با تعیین اولویت به ناحیه کارگاهی نیکان اختصاص یابد.

وی گفت:شکل کار اینگونه است که شرکت شهرک های صنعتی قرارداد را با افراد بسته و 30 درصد مبلغ قرارداد در زمان ثبت نام اخذ شود و متناسب با پیشرفت کار، اقساط بعدی اخذ می شود.

این مسئول با بیان اینکه افراد طی سه سال مبالغ را برای اخذ واحدها واریز می کنند، افزود: با توجه به نوع کاربری ها از جمله نوع صنایع دستی تعداد و مساحت متفاوت است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این زمینه می گوید؛ناحیه کارگاهی ظریفان در ضلع شمالی عوارضی زنجان- تهران احداث می شود.

یحیی رحمتی با بیان اینکه طراحی و مطالعه این ناحیه به اتمام رسیده است، گفت: پیمانکار نیز ارزیابی کیفی شده است.

وی با اشاره به خیابان کشی های انجام شده در این ناحیه کارگاهی،بیان داشت:این کارگاه پس از احداث در اختیار فعالان صنایع دستی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است در تاریخ 18 بهمن ماه سال 93،با حضور سید محمدعلی سید‌ابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک صنعتی ایران،کلنگ‌ احداث ناحیه صنعتی، خدماتی و کارگاهی زنجان به زمین زده شد است.

در حال حاضر بالغ بر 45 هزار نفر در استان زنجان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند كه تا كنون فعالیت حدود 9هزار و 600 نفر از آنان ثبت و شناسنامه دار شده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر