logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶
[ شناسه خبر : ۴۸۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پروفسور ثبوتی:

مدیران کشور معلومات لازم را در بحث تغییر اقلیم ندارند/ تبخیر 10 میلیارد متر مکعب آب با گرم شدن یک درجه‌ای زمین

مدیران-کشور-معلومات-لازم-را-در-بحث-تغییر-اقلیم-ندارند-تبخیر-10-میلیارد-متر-مکعب-آب-با-گرم-شدن-یک-درجه‌ای-زمین

بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: اگر زمین یک درجه بیشتر از آن چیزی که اکنون هست گرم بشود تا 30 سال آینده 10 میلیارد مکعب از آب را فقط به خاطر تبخیر از دست خواهیم داد.

به گزارش موج رسا; پروفسور یوسف ثبوتی امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان با بیان اینکه در دو یا سه سال آینده میزان معلومات و دانش در سطح دنیا دو برابر خواهد شد، اظهار کرد: لازمه این همراه شدن با رشد سریع علم در دنیا کنار آمدن با تغییرات است.

وی با تاکید بر لزوم آمادگی بخشهای مختلف با رشد سطح دانش در دنیا عنوان کرد: برای همراه شدن با این تغییرات علمی آموزش، صنعت، کشاورزی و دیگر بخشهای کشور باید برای این گونه تغییرات آماده  باشند.

رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه امروز فرزندان در علم از والدین خود جلوتر هستند، گفت: باید توجه داشت که امروزه دیگر این والدین هستند که باید از فرزندانشان یادبگیرند.

وی با اشاره به توانایی جوانان کشور تصریح کرد: جوانان ما توانایی لازم را دارند به شرط اینکه ما خودمان را با جوانان تطبیق دهیم و باید مطمئن بود که جوانان فرزندان خلفی برای ما خواهند بود.

پروفسور ثبوتی با بیان اینکه جوانی که فیس بوک را در آن سوی مرزها ایجاد کرد جوانی 25 ساله بود، گفت: باید مشکلات را فهمید و در جهت رفع آنها دست به اقدامات نوآورانه زد همان چیزی که بیل گیتس و امثال این شخص کردند.

وی با تاکید بر اینکه بدون رانت هم می‌توان کارهای بزرگی کرد، خاطرنشان کرد: برخی از همین جوانان کشور خودمان نیز بدون هیچ گونه رانتی در عرصه‌های علمی اقدانات خوبی را انجام می‌دهند.

بنیانگذار و استاد فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بیان کرد: نباید جوانان را دست کم بگیریم و نگوییم کار جوانان خارج از نرم است.

وی به تغییر اقلیم و گرم شدن زمین اشاره کرد و گفت: به خاطر اینکه زمین به صورت خیلی آرام گرم می‌شود، ما آن را احساس نمی‌کنیم اما باید توجه داشت که از 10 سال یا 30 سال پیش تاکنون چه تغییراتی انجام شده که ما دیگر مانند گذشته شاهد وجود برف در کوچه‌ها و خیابانها نیستیم.

پروفسور ثبوتی با بیان اینکه گرم شدن زمین به کاهش بارش باران نیز منجر شده است، افزود: این موارد نشانه‌های گرم شدن زمین است، ما در منطقه خشک قرار داریم و پیش ‍‌بینی می‌شود تا زمین گرمتر و خشک‌تر از این شود.

وی بیان کرد: مقدار زیادی از همین آب باران نیز به خاطر گرما تبخیر شده و به آسمان می‌رود و اگر زمین یک درجه بیشتر از آن چیزی که اکنون هست گرم بشود تا 30 سال آینده 10 میلیارد مکعب از آب را فقط به خاطر تبخیر از دست خواهیم داد.

رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان تصریح کرد: ما در آینده با یک مسئله بسیار جدی یعنی مسئله آب روبرو خواهیم شد، باید در مصرف آن چیزی که داریم تجدید نظر اساسی داشته باشیم.

وی به کاشت برنج در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: دقت کنید که در مناطق خشک ما چقدر آب به خاطر کاشت برنج هدر می‌دهیم، در جنوب زنجان نیز اقدام به کاشت برنج می‌کنند اما باید توجه داشت با این آبی که در اختیار داریم قادر به کاشت برنج نخواهیم بود.

پروفسور ثبوتی با بیان اینکه 91 درصد آب قابل برنامه‌ریزی ما در بخش کشاورزی مصرف شده است، عنوان کرد: 75 درصد در کل کشور تبخیر می‌شود و 91 درصد از آن چیزی که می‌ماند نیز در کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینمه از هر مترمکعب آب مصرف شده در کشاورزی تنها به اندازه 15 سنت محصول برداشت می‌کنیم، اضافه کرد: این در شرایطی است نرم دنیا 50 سنت بوده و در کشورهای پیشرفته 80 سنت است.

رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با تاکید بر اینکه مسئولان باید مسئله گرم شدن زمین را جدی بگیرند، تصریح کرد: معلومات لازم در خصوص تغییر اقلیم در مسئولان ما وجود ندارد و کمتر حوصله یاد گرفتن چنین مباحثی را دارند.

وی با بیان اینکه مسئولان متوجه نیستند که چه روزهایی در پیش خواهد بود، گفت: با صراحت می‌گویم که در جامعه مدیریتی این کشور در بحث تغییر اقلیم اطلاعات لازم وجود ندارد و باید فکری در این زمینه شود.

پروفسور با اشاره به کنفرانس پاریس خاطرنشان کرد: این کنفرانس به بحث تغییر اقلیم اختصاص داشت چرا که در 100 سال گذشته تاکنون مسئله گرم شدن زمین با شتاب بیشتری حرکت کرده است.

وی با اشاره به دلایل عمده گرم شدن زمین گفت: مقادیر انبوهی نفت، گاز و ذغال سنگ که میلیونها سال پیش زیر زمین بود از 100 سال پیش خارج شده و سوزانده شدند و کربن دی اکید وارد هوا شد و گرم شدن زمین را رقم زد.

رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه زمین گرما را در خود نگه داشته است، گفت: چاره کار این است که سوختهای فسیلی را کمتر و بهتر مصرف کنیم و جایگزین پیدا کنیم.

بنیانگذار و استاد فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به مشعل‌های میادین نفتی عنوان کرد: این موضوع نیز سبب تولید کربن دی اکسید می‌شود که ما می‌توانیم این موارد را جمع کنیم و به جای سوزاندن خوراک پتروشیمی بدهیم و یا برق تولید کنیم که این خود سبب کاهش 5 درصدی کربن دی اکسید می‌شود.

وی به اصلاح شکبه‌های توزیع آب، برق و گاز در کشور نیز تاکید کرد و افزود: بیش ز 10 درصد هدررفت را ما در این این خصوص شاهد هستیم که می‌توان با یک اصلاح از آن جلوگیری کرد و نیاز به تکنولوژی خاص هم ندارد.

پروفسور ثبوتی با بیان اینکه ایران در کنفرانس پاریس کاهش 4 درصدی گاز گلخانه‌ای را از سال 2020 تا 2030 داوطلبانه پذیرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: همچنین تعهد شده تا اگر امکانات فراهم شود و موانع از جمله تحریمها برداشته شود بین 2030 تا 2050 میزان 8 درصد نیز از گازهای گلخانه‌ای کم کنیم.

وی با اشاره به اینکه 7.5 درصد گازهای گلخانه‌ای به خاطر مشعل‌ها است، بیان کرد: با یک اقدام یعنی جمع‌آوری این مشعلها می‌توان 5 درصد از این گازها را کم کرد.

بنیانگذار و استاد فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه آن چیزی که ایران در کنفرانس پاریس پذیرفته تعهدآور نیست، تصریح کرد: اگر ما این موارد را انجام ندهیم کسی سراغ ما نخواهد آمد اما کشور دچار ضرر و زیان خواهد شد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر