logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۵
[ شناسه خبر : ۴۵۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

نظام ارجاع الکترونیکی در هفت شهرستان استان زنجان اجرا می‌شود/ 13 هزار و 607 نفر در استان زنجان به بیماری دیابت مبتلا هستند

نظام-ارجاع-الکترونیکی-در-هفت-شهرستان-استان-زنجان-اجرا-می‌شود-13-هزار-و-607-نفر-در-استان-زنجان-به-بیماری-دیابت-مبتلا-هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اجرای الکرونیکی کردن نظام ارجاع در استان زنجان گفت: این طرح در هفت شهرستان به جز مرکز استان اجرا می‌شود.

به گزارش موج رسا; محمدرضا صائینی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مرکز استان به دلیل بالا بودن جمعیت بالا اجرای این طرح کمی کار را مشکل کرده است ولی در هفت شهرستان استان این طرح اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ما جزو چند استان در سطح کشور هستیم که این طرح را اجرا می‌کنیم بیان کرد: این طرح به تربیت ابتدا در شهرستان خرمدره، ابهر، خدابنده و سایر شهرستان نیز انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه پزشک خانواده در حال حاضر در استان زنجان اجرا می‌شود افزود: برای 470 هزار نفر از جمعیت روستایی استان زنجان و شهر‌های زیر 20 هزار نفر که 4 شهرستان مرکزی ایجرود، ماهنشان، طارم و سلطانیه را شامل می‌شود در حال اجرا است.

وی افزود: در حال حاضر مراقبین سلامت راه اندازی شده و نزدیک به 270 نیروی جدید نیز بر تعداد نیروهای مجموعه اضافه شدند و اقدامات لازم برای تکمیل مراکز پایگاه‌های سلامت انجام شده است.

صائینی افزود: مجموعا در سطح استان در مراکز شهری 31واحد جدید برای ارائه خدمات راه اندازی شده است افزود: 19 پایگاه سلامت و 11 مرکز جدید به مجموع مراکز سلامت در سطح استان اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از انجام این اقدامات جمعیت شهری بلوک بندی شدند بیان کرد: برای هر بلوک نیز یه مراقب سلامت تعریف شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: در این راستا برای هر 2 هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت در نظر گرفته شده و بسته‌های خدماتی برای افراد ارائه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اقدام لازم برای تعیین پزشک به تعداد معینی از مراقبین سلامت که گام آخر این روند محسوب می‌شود انجام نشده است.

صائینی گفت: تعیین مراقبین سلامت و ایجاد پرونده الکترونیکی از جمله اقدامات و بسترسازی برای اجرای پزشک خانواده محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری دیابت در سنین 20 تا 79 سال اشاره و ابراز کرد: این بیماری در این سنین در سطح کشور 8.5 درصد بوده و در استان زنجان 6 درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد مبتلایان به بیماری دیابت د استان زنجان اشاره و بیان کرد: 6 هزار و 501 نفر در روستاها و 7 هزار و 100 نفر نیز در شهرهای استان زنجان به بیماری دیابت مبتلا هستند که خدمات لازم برای این بیماران نیز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور 4 میلیون و 600 نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند افزود: براساس برآوردهای انجام شده یک میلیون و 600 نفر از بیماری خود مطلع نیستند.

صائینی به عوامل اصلی بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: سبک زندگی نادرست٬ تغذیه نامناسب٬ چاقی و کم تحرکی از عوامل مستعد بیماری دیابت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه برای نزدیک به 100 درصد جمعیت استان زنجان پرونده سلامت تشکیل شده است بیان کرد: 23 درصد معادل بیش از 20 هزار نفر هنوز برای تکمیل پرونده به پایگاه‌های سلامت مراجعه نکردند که 80 درصد این افراد در شهر زنجان ساکن هستند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر