logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۱
[ شناسه خبر : ۴۴۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
قائم مقام فرش ایران در زنجان:

افزایش 13.3 درصدی صادرات فرش دستبافت/ فرش دستبافت در بازار‌های بین‌المللی از جایگاه مطلوب فاصله دارد

افزایش-13.3-درصدی-صادرات-فرش-دستبافت-فرش-دستبافت-در-بازار‌های-بین‌المللی-از-جایگاه-مطلوب-فاصله-دارد

قائم مقام فرش ایران با اشاره به افزایش میزان صادرات فرش از کشور گفت: میزان صادرات فرش در هفت ماه نخست امسال 13.3 درصد افزایش یافته است.

به گزارش موج رسا; مجتبی فیض‌الهی امروز در همایش تجلیل از فعالان فرش دستبافت زنجان با بیان اینکه در سال 90 تا 91 به دلیل وجود مشکلاتی وضعیت صادرات فرش رو به افول بود اظهار کرد: در این سال به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه علیه  کشورمان بازار صادرات فرش را متاثر کرد و وضعیت صادرات بسیار نامناسب بود.

وی با اشاره به روند صعودی بازار فرش بعد از برجام تصریح کرد: بعد از برجام بازار فرش کمی رونق یافت و وضعیت صادرات بهبود پیدا کرد.

قائم مقام فرش ایران با بیان اینکه برای بهبود دادن وضعیت فرش ایران باید دو عامل درون مرزی و برون مرزی توجه داشته باشیم افزود: توسعه حمایتی بیمه فرشبافان و ارائه تسهیلات و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سراسر کشور و تهران از عوامل درون مرزی بوده که توجه کردن به این موضوعات در رونق بازار فرش تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به افزایش صادرات فرش دستبافت گفت: سال گذشته افزایش 23.8 درصد صادرات فرش را شاهد بودیم و در هفت ماهه امسال نیز 13.3 درصد نسبت به سال گذشته صادرات فرش افزایش یافته است.

فیض‌الهی با بیان اینکه بازار فرش باید بهتر از این باشد افزود: هنوز از آن جایگاه مطلوب در بخش صادرات و غیره در حوزه فرش فاصله داریم.

وی با اشاره به تعداد فرشبافان بیمه شده در سطح کشور افزود: 400 هزار نفر بیمه شده فرشبافی در کشور وجود داشت که بعد از انجام عملیات پایش این میزان به 320 نفر کاهش یافت و در حال حاضر نیز 500 هزار متقاضی بیمه فرشبافی وجود دارد.

قائم مقام فرش ایران با تاکید بر توجه به فعالیت برون مرزی به منظور رونق بازار صادراتی فرش افزود: باید فعالیت‌های برون مرزی‌ در بازار‌های هدف توجه ویژه داشته باشیم.

وی به حمایت از فعالان و صادرکنندگان فرش برای شرکت در نمایشگاه‌های برون مرزی اشاره و ابراز کرد: اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود.

فیض‌الهی با بیان اینکه یک سوم از متقاضیان فرش داخلی بوده و دو سوم خارجی هستند افزود: با وجود اینکه یک سوم تولیدات فرش به متقاضیان داخلی به فروش می‌رسد نباید از ظرفیت بازار داخلی غافل باشیم.

وی معافیت‌های مالیاتی را از دیگر برنامه‌های حمایتی از تولیدکنندگان فرش عنوان کرد و افزود: حذف مالیات بر ارزش افزوده 10 درصد از هزینه‌های تمام شده فرش را کاهش می‌دهد.

قائم مقام فرش ایران کشور‌های هند و چین را رقیب بازار فرش ایران عنوان کرد و گفت: کشور چین از بازار‌ بازار‌های هدف فرش ایران است.

وی با اشاره به اینکه ما به لحاظ حضور در بازار‌های هدف فرش ایران ضعیف عمل می‌کنیم افزود: جایگاه فرش ایران ریشه در فرهنگ ما دارد با وجود تولید فرش‌های ماشینی هنوز این فرش‌ها نتوانستند جای فرش‌های دستبافت را بگیرند.

فیض‌الهی افزود: متاسفانه به دلیل بی‌توجهی برخی از مسئولان و کمبود بودجه در حوزه فرش از جایگاه اصلی خود فاصله زیادی داریم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر