logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۸
[ شناسه خبر : ۴۳۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان :

۶۲ درصد از مرگ و میر شهروندان زنجانی ناشی از بیماریهای غیر واگیر است

۶۲-درصد-از-مرگ-و-میر-شهروندان-زنجانی-ناشی-از-بیماریهای-غیر-واگیر-است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یکی از شاخص ها برای بررسی وضعیت سلامت افراد جامعه را میزان مرگ و میر است دانست و گفت: ۶۲ درصد از مرگ و میر افراد در استان ناشی از بیماریهای غیر واگیر بوده که در این بین بیشترین درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و دیابت است.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در همایش روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی در مرکز همایش های بین المللی روزبه زنجان اظهار داشت:۱۰حدود  درصداز افرادی که دچار سکته حاد مغزی می شوند جان خود را از دست داده و بسیاری از بیماران شغل خود را از دست داده و بخش اعظمی از این افراد زمین گیر شده و توانایی های خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به لزوم توجه به وقوع حوادث قلبی و عروقی در میزان سلامت افراد تصریح کرد: درکنار این عوامل حوادث را نیز باید به طور جدی مد نظر قرار داد چرا که حوادث قلبی و عروقی رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بعد از آن حوادثی است که از آنها به عنوان سکته های مغزی یاد می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد: ارائه آمار این موضوع را مشخص می سازد که سیاستگذاران و متولیان امر بهداشت و درمان کشور با برنامه ریزی از مرگ و میر ناشی از این عوامل جلوگیری کرده و میزان این گونه حوادث را کاهش دهند.

قزلباش گفت: امروز افتخار داریم که بگوییم با تلاش همکاران در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان واحد پیشرو در درمان سکته های مغزی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه از تیرماه سال گذشته تا به امروز بالغ بر ۳۰۰ نفر توانسته اند از خدمات درمانی واحد درمان سکته های حاد مغزی بیمارستان ولیعصر زنجان برخوردار شوند،  تصریح کرد: این موفقیت مرهون زحمات تیم متخصص مغز و اعصاب  است که با ایجاد واحد درمان سکته های حاد مغزی  در بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان توانسته اند امروزه به عنوان استان پیشرو در درمان این عارضه شناخته شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با استقرار این تیم یک قدم بسیار جدی برای درمان اتفاق حادی که می افتد و درمان پذیر است افتاده است.

قزلباش یکی از شاخص ها برای بررسی وضعیت سلامت افراد جامعه را میزان مرگ و میر است دانست و گفت: ۶۲ درصد از مرگ و میر افراد در استان ناشی از بیماریهای غیر واگیر بوده که در این بین بیشترین درصد مرگ و میر بیماریهای غیر واگیر نیز مربوط به  بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان، دیابت است.

وی افزود: با وقوع این حادثه برای یک فرد،  خانواده نیز متاثر شده و این فرد نیازمند کمک و همراهی سایر اعضای خانواده است که می تواند عوارض اجتماعی را بدنبال داشته باشد.

قزلباش از اختصاص بودجه برای انجام  اقدامات پیشگیرانه در این خصوص خبر داد و  ابراز کرد: پیشگیری از وقوع چنین حوادثی بار هزینه های تحمیل شده به جامعه را کاهش خواهد داد که در رویکرد جدید وزارت بهداشت درمان و آموزش علوم پزشکی کشور در قالب اجرای طرح تحول سلامت در دو حوزه پیشگیری و درمان حرکت کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: می توان در حوزه پیشگیری با اجرای سیاستهای تدوین شده میزان وقوع این حوادث را کاهش داد.

وی با اظهار اینکه بروز بسیاری از بیماریها در یک فرد حاصل رفتارهای است که یک فرد در طول سالیان سال انجام داده است، خاطرنشان کرد: شیوه زندگی ، نحوه  تغذیه ، کنترل بیماریهای همچون دیابت ، چربی خون بسیار تاثیر گذار در بیماریهایی هستند که در سنین بالاتر برای یک فرد اتفاق می افتد.

قزلباش تصریح کرد: اگر شیوه زندگی به نحو صحیح بوده و تغذیه مناسبی داشته و بیماریهای خود را کنترل کنیم شاهد کاهش چشمگیر ایجاد عارضه سکته مغزی در سنین بالاتر خواهیم بود.

وی با اشاره به ایجاد واحد اختصاصی برای درمان سکته های حاد مغزی در مجموعه درمانی استان ابراز کرد: در واحدی که آموزش های لازم را دیده و به صورت تیمی اقدام به درمان کرده اند و در اثر استمرار با بیماران تجربه لازم را کسب کرده اند میزان  موفقیت این واحد در جلوگیری از مرگ و میر و ارائه توانبخشی به بیماران بسیار بالا خواهد بود.

این مقام مسئول اظهار کرد: با انجام اقدامات درمانی نیز می توان از عوارض ناشی از سکته مغزی همانند مرگ و میر و ناتوانی کاست.

قزلباش سرمایه گذاری در این امر را یک سرمایگه گذاری توجیه پذیر به لحاظ اقتصاد بهداشتی دانست و گفت: در این راستا واحد درمان سکته های حاد مغزی در بیمارستان ولیعصر زنجان با حضور اساتید توانمند ایجاد شده است که ایجاد و تاسیس این واحد در شهرستان ابهر نیز در دستور کار قرار دارد، که مقدمات آن فراهم شده است.

*در هنگام وقوع  سکته مغزی اگر در زمان طلایی اقدام شود قابل درمان بوده و می توان عوارض آن را کاهش داد

وی با اعلام اینکه اورژانس پیش بیمارستانی به شدت درگیر این مسئله است، ابراز کرد: در هنگام وقوع  سکته مغزی اگر در زمان طلایی اقدام شود قابل درمان بوده و می توان عوارض آن را کاهش داد که به شهروندان توصیه می شود درصورت دیدن علائم سکته مغزی بلافاصله با اورژانس تماس گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تمام توان دانشگاه در ارائه خدمات به موقع به افرادی که دچار این عارضه شده اند، متمرکز و هماهنگ است، یادآور شد: خوشبختانه با راه اندازی اورژانس هوایی امداد رسانی به بیماران فراهم شده است که درکنار اقدامات درمانی انجام مشاوره های پزشکی نیز برای این افراد مورد نیازاست

وی گفت: پس از وقوع سکته مغزی در یک فرد نیازمند انجام اقدمات متمرکز برای توانبخشی به این افراد چه از لحاظ جسمی و روحی هستیم تا  درنهایت بیمار بتواند توانایی ها خود را بدست آورد.

این مقام مسئول  در پایان تاکید کرد: امیدواریم حرکت خوب همچنان با شتاب مناسب و پیشرویی در کشور ادامه پیدا کرده و شهروندان استفاده کافی را از خدمات ارائه شده داشته باشند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر