logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴
[ شناسه خبر : ۴۲۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
عادل‌پور در گفت‌وگوی تفصیلی با موج‌رسا:

نخستین میزبانی زنجان در مسابقات کشتی قهرمانی کشور/ برای پیشرفت کشتی نیازمند حضور در لیگ هستیم/ خانه جدید کشتی استان زنجان راه‌اندازی می‌شود

نخستین-میزبانی-زنجان-در-مسابقات-کشتی-قهرمانی-کشور-برای-پیشرفت-کشتی-نیازمند-حضور-در-لیگ-هستیم-خانه-جدید-کشتی-استان-زنجان-راه‌اندازی-می‌شود

دبیر هیئت کشتی استان زنجان با تشریح وضعیت این ورزش در زنجان گفت: برای پیشرفت کشتی نیازمند حضور در لیگ برتر هستیم.

به گزارش موج رسا; محمد عادل‌پور که از سال 46 وارد کشتی شده 50 سال سابقه حضور در این رشته را دارد، وی قهرمانی مسابقات آموزشگاه‌های ایران، قهرمانی مسابقات دانشجویان ایران، چهارمی مسابقات دانشجویان جهان، سومی مسابقات جوانان جهان، و چهارمی بزرگسالان را در کارنامه دارد.

وی سالها به عنوان داور بین‌المللی کشتی ایران در میادین مختلف قضاوت کرده و حال در دوران بازنشستگی برای خدمت به کشتی زنجان در سمت دبیری هیئت استان فعالیت می‌کند، در زیر گفت‌وگویی را با این پیشکسوت کشتی می‌خوانید:

موج رسا: طبق نظر برخی از کاشناسان کشتی هیئت جدید بزرگان کشتی زنجان را دور هم جمع کرده است، فکر می‌کنید این هیئت تا چه میزان می‌تواند در رشد این ورزش در استان موفق باشد؟ اکنون کشتی ما در چه جایگاهی قرار دارد؟

محمد عادل‌پور: هیئت کشتی استان زنجان با مدیریت جدید از حدود 21 ماه پیش سرکار آمده است، در این هیئت احمدرضا حاظی به عنوان رئیس هیئت، ذبیح‌الله تاراسی به عنون نایب رئیس، بنده به عنوان دبیر هیئت، مجیدی به عنوان مسئول کمیته مربیان، چرمی به عنوان مسئول کمیته داوران، کلانتری به عنوان مسئول روابط عمومی، چهران و قلمچی به عنوان پیشکسوتان کشتی کنار هم فعالیت می‌کنیم البته آقایان فیروزفر، عباسیون، مرادلو و یوسف‌نیا نیز عضو هیئت رئیسه هستند، در کل کسانی که ما فکر می‌کردیم می‌توانند به کشتی استان کمک کنند را برای حضور در هیئت دعوت کردیم تا به موفقیت‌های خوبی برسیم که بنده آینده را روشن می‌بینم.

موج رسا: چرا ورزش زنجان آنطور که باید نتوانسته به موفقیت‌های بزرگی برسد و حتی در کشتی نیز ما به تک ستاره‌ها متکی بودیم؟

عادل‌پور: بنده 50 سال و دو ماه است که در کشتی استان زنجان حضور دارم، شهریور ماه سال 46 وارد کشتی شدم، کشتی زنجان همیشه تک ستاره داشته، دارد و خواهد داشت. شرایط استان زنجان طوری است که ما اسپانسری به آن صورت نداریم یعنی کارخانجات به کمک ورزش نمی‌آیند و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم یکی از بزرگترین کارحانجات ما مالیاتش را به تهران می‌دهد  که این شرایط می‌طلبد تا مسئولان ارشد استان اگر می‌خواهند ورزش استان در ابعاد فرهنگی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای پیشرفت کند باید دو هم جمع شوند و فکری به حال ورزش کنند.

ورزش بدون پول یعنی هیچ! ورزش در کشور ما تا به امروز مصرفی بوده و درآمد آنچنانی که کشورهای پیشرفته به وجود آوردند شکل نگرفته است و بیشتر متکی به بودجه‌های دولتی هستند. کشتی با اینکه ورزش اول کشور است اما در بحث بودجه آنچنان که باید حمایت نمی‌شویم،

سال گذشته کل پولی که از اداره کل ورزش و جوانان به ما دادند، هفت میلیون تومان بود در صورتی که یک اعزام ما به آبادان 6 میلیون هزینه داشت، ضمن اینکه تمامی اعزام‌ها را انجام و اردوهای مختلف را برگزار و یا در آنها حضور داشتیم به نظرم تا زمانی که به ورزش بودجه به خصوصی اختصاص نیابد و اسپانسرهایی در شهرها و استانها وجود نداشته باشند، نباید انتظار معجزه از ورزش کشتی را داشت و این محدود به این هیئت نیست و گذشته و آینده را نیز شامل می‌شود در یک کلام این مشکلات مالی بیشتر هیئت‌های ورزشی را درگیر خود کرده است.

موج رسا: با وجود مشکلاتی که عنوان کردید، چه کارهایی در هیئت کشتی استان انجام داده‌اید؟

عادل‌پور: تنها چیزی که ما در این مدت انجام دادیم، انسجام بخشی در مدیریت کشتی استان و جمع کردن بزرگان کشتی دور یک میز بود و از طرف دیگر تیم‌ها را آبرومندانه به تمامی مسابقات اعزام کردیم. این هیئت در حد توان خود تلاش کرده و تا سال گذشته ورزشکارانی که مدال کسب کرده بودند نیز پاداش خود را دریافت کردند و حق الزحمه مربیان که به مسابقات مختلف اعزم شده بودند نیز پرداخت شد و تا به امروز بدهی از این بابت نداریم.

بار دیگر تاکید می‌کنم اگر ما قصد داریم تیم استان را در سطح کشور مطرح کنیم باید در لیگ شرکت کنیم که این موضوع اسپانسر بالای 250 میلیون را می‌طلبد. ما در این مدت با هزینه 60 میلیون تومانی سالن تختی را مجهز به سکو کردیم، این سالن با همکاری مدیرکل ورزش و جوانان استان، رئیس هیئت کشتی استان و شهردار سابق زنجان مجهز شده است.

موج رسا: بحث میزبانی استان زنجان در مسابقات نوجوانان کشور مطرح بود، این موضوع به کجا رسید؟

عادل‌پور: بله ما قصد میزبانی مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان را داریم، ، میزبانی زنجان در مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان تاحدودی قطعی شده اما شرط و شروطی داریم که فدارسیون باید به آنها عمل کرده و تشک و رویه جدید در اختیار ما قرار دهد. اگر تشک و رویه‌های جدید که هزینه 28 میلیونی را در پی دارد در اختیار هیئت قرار گیرد ما در نیمه دوم سال 96 مسابقات قهرمانی کشوری را در آزاد و فرنگی در زنجان برگزار خواهیم کرد چرا که از نظر مسائل دیگر همچون خوابگاه مشکلی نداریم.

همین برگزاری یک مسابقه در حد نوجوانان 50 میلیون هزینه دارد که با وجود مشکلات مالی ما به دنبال برگزاری آن هستیم به نظرم یکی از وظایف هیئت‌ها این است که چراغ کشتی را روشن نگه دارند و این ورزش را اشاعه دهند ما در این مسابقات امیدهای زیادی نیز برای موفقیت کشتی‌گیران‌مان داریم.

موج رسا: سالن 17 شهریور که کشتی‌گیران خوبی را نیز تحویل ورزش استان می‌داد، در سالهای گذشته تخریب شد. فکر نمی‌کنید که این کار به ضرر کشتی استان تمام شد و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد؟

عادل‌پور: در سال 94 هیئت کشتی وقت سالن 17 شهریور را به دلایلی به شهرداری دادند و شهرداری نیز این سالن را تخریب کرد، در توضیح بیشتر باید گفت که توافق‌نامه‌ای بین شهرداری و تربیت بدنی نوشته شده بود تا 99 سال این سالن در اختیار تربیت بدنی و هیئت کشتی قرار گیرد، اطلاع آنچنانی از اینکه چرا این سالن به شهرداری تحویل داده شد، ندارم اما قبل از اینکه هیئت جدید کار را تحویل بگیرد تمامی نامه‌نگاری‌ها انجام شده بود و حتی از طریق دادگاه حکم تخلیه نیز صادر شده بود یعنی هیئت جدید دخیل در قضیه تخریب سالن 17 شهریور نبود و شهرداری نیز بنا به دلایلی که خودش داشت این سالن را تخریب کرد تا بتواند ز آن کسب درآمد کند

موج رسا: آیا جایگزینی برای این سالن پیش بینی شده است؟ ما اکنون تنها دو سالن در اختیار هیئت کشتی استان داریم.

عادل‌پور: بله با تلاشی که هیئت جدید و اداره کل ورزش و جوانان کردند ما توانستیم یکی از سالنهای شرکت غله را بگیریم و چند روزی است که اعضای هیئت این سالن را تحویل گرفته و دنبال راه‌اندازی آن هستند و اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری زنجان قولهایی را در زمینه تجهیز سالن شرکت غله به ما داده‌اند.

 قرار است کمک‌هایی در این زمینه انجام شود تا سالن غله به عنوان خانه کشتی استان زنجان با سه تشک و امکانات جانبی دیگر تجهیز شود یعنی با فشار هیئت جدید مقرر گردید تا 300 میلیون برای تجهیز سالن غله از طرف شهرداری کمک شود، می‌دانید که سالن تختی از نظر استاندارد مشکلاتی داشت ما در دو یا سه ماه گذشته نزدیک 70 میلیون به سالن تختی هزینه کرده‌ایم و اکنون آماده برگزاری تمرینات است.

موج رسا: تجهیز سالن غله و تبدیل آن به خانه کشتی استان زنجان جای امیدواری دارد اما ما کی شاهد این موضوع خواهیم بود، آیا این قول در حد حرف بوده یا قضیه جدی است؟

عادل‌پور: هیئت کشتی استارت تجهیز سالن غله را زده و بنا به قول مدیرکل ورزش و جوانان تا یک سال آینده سالن تختی آماده بهره برداری خواهد بود و هیئت کشتی نیز تا تحویل نهایی این سالن پیگیری‌های جدی خود را ادامه خواهد داد و کمیته‌ای نیز در این خصوص تشکیل شده است.

ما منتظر تجهیز کامل این سالن نخواهیم ماند و از ماه بعد تمرینات را آغاز می‌کنیم و به نظرم تا تمرینات آغاز نشود کاری انجام نمی‌شود که در این راستا ما قسمتی از سالن را برای انجام تمرینات جدا می‌کنیم. هیئت کشتی اکنون دو سالن تختی و کوی فرهنگ را در اختیار دارد و سالن‌های قائم و زیتون نیز با همراهی خوب آموزش و پرورش در اختیار کشتی‌گیران است و اخیرا سالن دیگری در گلشهر کاظمیه آغاز به کار کرده و تشکی نیز در اختیار نیروی انتظامی برای انجام تمرینات قرار گرفته است.

موج رسا: با این اوصاف باز به نظر می‌رسد ما در زنجان کمبود سالن کشتی داریم، نظر شما در این خصوص چیست؟

عادل‌پور: بله در گذشته که جمعیت شهر زنجان 45 هزار نفر بود ما دو سالن را در اختیار داشتیم اما اکنون که جمعیت شهر بیش از 450 هزار نفر است این تعدا سالن برای زنجان قابل قبول نیست و همت مسئولان را برای ساخت سالن می‌طلبد، ما در حال حاضر نزدیک به 60 مربی داریم یعنی در زمینه تامین مربی برای سالنهای کشتی هیچ مشکلی وجود ندارد.

موج رسا: فکر می‌کنید دانش مربیان ما به روز است؟ ایا دوره‌های برای این مربیان برگزار می‌شود؟

عادل‌پور: ما دوهر‌های مختلفی را برای مربیان‌مان برگزار می‌کنیم، در گذشته دوره دانش افزایی مربیان را با حضور دو مدرس فدراسیون کشتی برگزار کردیم، این مربیان از جمله مربیان تیم‌های ملی زیر 23 سال و تیم‌های پایه بودند و در ادامه نیز این کار را انجام خواهیم داد.

گفت‌وگو از علی الماسی

ادامه این گفت‌وگو به زودی منتشر می‌شود....

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر