logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۱
[ شناسه خبر : ۴۱۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

مدیریت مناسبی در استفاده از منابع آبی کشور وجود ندارد/ نگاه وزارت نیرو به بحث مدیریت آب باید تغییر کند

مدیریت-مناسبی-در-استفاده-از-منابع-آبی-کشور-وجود-ندارد-نگاه-وزارت-نیرو-به-بحث-مدیریت-آب-باید-تغییر-کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود مدیریت یکپارچه در بحث منابع ابی کشور گفت: نگاه وزارت نیرو به بحث مدیریت آب باید تغییر کند.

 

علی وقف‌چی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص احتمال معرفی رضا اردکانیان به عنوان وزیر نیرو به مجلس اظهار کرد: این صحبت‌ها وجود دارد اما فردی به صورت رسمی به مجلس معرفی نشده است.

وی با اشاره به چالشهای پیش روی وزارت نیرو ابراز کرد: بحث یکی از ضرورتهای زیست انسانی و نخستین نیاز بشر است، با توجه به اینکه ما در یک منطقه نیمه خشکی قرار داریم، نیاز است تا ما نگرش خود را نسبت به آب تغییر دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه انتظار از وزیر نیرو این است که با یک رویکرد جدید به موضوع آب نگاه کنند، افزود: دولت به جای اینکه فقط بگوید در مصرف آب صرفه جویی کنید باید استفاده از آب را در بخشهای مختلف مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه کشت آزاد سبب شده تا بخش قابل توجهی از آب کشور هدر برود، گفت: باید به سمت کشت گلخانه‌ای رفت.

وقف‌چی با بیان اینکه در استفاده از آبهای شیرین کشور نیز مدیریت خوبی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این آبها از کشور خارج و به دریاهای آزاد و یا دریای خزر می‌رود.

وی بیان کرد: در آب شرب کشور نیز به دلیل عدم مدیریت مناسب فاضلاب‌های شهری ما مشکلاتی را در بازچرخانی این آبها و استفاده در بخشهای دیگر داریم که دولت و مجموعه وزارت نیرو باید توجه جدی به این بخش داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: توجه به انسجام مدیریتی آب کشور نیز یکی از موضوعات مهم است، متاسفانه سه مجموعه مدیریت آب کشاورزی، تامین آب روستایی و آبخیزداری جدا از هم کار می‌کنند بهره‌وری را کاهش داده و سرمایه‌ها حیف و میل می‌شود.

وی با بیان اینکه پیوستگی سه مجموعه ذکر شده کارها را در بحث مدیریت اب به خوبی پیش می‌برند، عنوان کرد: در صورت این سه مجموعه از هم جدا نباشند به نظرم به اهدا‌ف‌مان نزدیک‌تر خواهیم شد.

وقف‌چی در خصوص معضل چاه‌های غیرمجاز نیز گفت: نگاهی که در خصوص بحث چاه‌ها وجود دارد نگاه توام با عدالت نیست به این دلیل که در گذشته ما نسق‌دارانی داشتیم و عده‌ای از مردم نیز چه مجاز و چه غیرمجاز زرنگی کرده و چاه‌هایی را حفر کرده‌اند اما اصل بحث سرجایش است یعنی زارعینی که امروز به هر دلیلی آب ندارند روزی از حق آبه روستا یا چشمه‌ها و قناتها استفاده می‌کردند که امروز اینها به دلیل حفر چاه‌ها خشک شده و زارعین را دچار مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: به خاطر اینکه تمامی بهره‌برداران بخش کشاورزی بتوانند از نعمت آب استفاده کنند به یک مدیریت یکپارچه نیاز است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احداث گلخانه‌ها در مناطق مسعتد باید دنبال شود، اظهار کرد: معتقدیم دولت نیز برای مصرف بهینه آب باید تسهیلاتی را برای گسترش کشت گلخانه‌ای ارائه کند.

وی بیان کرد: اگر مدیریت خوبی داشته و نوع کشت را تغییر دهیم خیلی از مشکلات از جمله چاه‌های غیرمجاز نیز برطرف خواهد شد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر