logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۰
[ شناسه خبر : ۴۰۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
برای نخستین بار؛

جشنواره ملی ماه بلند غزل در زنجان برگزار می شود/شاعری که تنها با انتشار شعرهایش گذران عمر کرد

جشنواره-ملی-ماه-بلند-غزل-در-زنجان-برگزار-می-شود-شاعری-که-تنها-با-انتشار-شعرهایش-گذران-عمر-کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت:فراخوان نخستین جشنواره ملی ماه بلند غزل، یادواره غزل‌سرای بزرگ معاصر، حسین منزوی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان منتشر شد.

ناصر مقدم در گفت و گو با خبرنگارموج رسا; اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی ماه بلند غزل برای ایجاد رقابت سالم میان شاعران غزل‌سرای کشور طراحی شده استو

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در نخستین دوره دوسالانه جشنواره ملی "ماه بلند غزل"، آثار خود را حداکثر تا ٣٠ دی ماه سال جاری به نشانی دبیرخانه دائمی این جشنواره و یا پست الکترونیکی آن ارسال کنند،افزود:علاقه مندان می توانند آثار خود را به زنجان، میدان استقلال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بوده و یا آدرس پست الکترونیکی جشنواره zanjan.ghazal@gmail.com ارسال کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو گروه سنی زیر سی سال و بالای سی سال برگزار می شود و علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش "تک اثر" و "کتاب" شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: در بخش تک‌ اثر حداکثر ٣ اثر و در بخش کتاب با ارسال یک نسخه از مجموعه غزل چاپ شده در سال‌های ٩٥ و ٩٦ امکان شرکت در این جشنواره وجود دارد.

به گفته وی، داوری آثار توسط اساتید مجرب و متعهد انجام خواهد شد و زمان اعلام نتایج، پایان فروردین‌ماه سال ٩٧ بوده و مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر نیز در اردیبهشت‌ماه سال ٩٧ برگزار می‌شود.

این مسئول با اشاره به جوایز نفرات برتر در بخش تک اثر،افزود: نفر اول مبلغ ١٥ میلیون ریال، نفر دوم مبلغ ١٢ میلیون ریال، نفر سوم مبلغ ١٠ میلیون ریال، نفر چهارم مبلغ ٧ میلیون ریال و نفر پنجم مبلغ ٥ میلیون ریال هدیه نقدی دریافت می‌کند.

وی گفت:در بخش کتاب نیز نفر اول مبلغ ٢٠ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره را از آن خود کرده و به نفر دوم ١٥ میلیون ریال و نفر سوم نیز مبلغ ١٠ میلیون ریال اهدا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد بوده و آثار ارسالی باید در قالب word و با فونت mitra١٤ تایپ شده و به انضمام فرم شرکت در مسابقه، تصویر کارت ملی و یک قطعه عکس پشت‌نویسی شده به نشانی دبیرخانه یا آدرس پست الکترنیکی ارسال شود،افزود: آثاری که فاقد فرم شرکت در مسابقه و کپی کارت ملی و عکس باشد، از داوری کنار گذاشته می‌شود.

مقدم بیان داشت:ارسال آثار به منزله قبول مقررات جشنواره بوده و آثار ارسالی به شرکت‌کنندگان عودت نخواهد شد. حضور برگزیدگان در مراسم پایانی جشنواره الزامی است و عدم شرکت به منزله انصراف از جشنواره تلقی می‌شود.

وی افزود: زمان و مکان برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی ماه بلند غزل متعاقبا اعلام خواهد شد.

این مسئول بیان داشت:نام این جشنواره از این بیت معروف حسین منزوی انتخاب شده است: پلنگ من، دل مغرورم، پرید و پنجه به خالی زد/ که عشق ماه بلند من ورای دست رسیدن بود.

 

*زندگینامه حسین منزوی

حسین منزوی در سال ۱۳۲۵ در زنجان در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد. وی از سنین جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به عنوان شاعر خود را مطرح کرد و غزل‌های او مورد توجه غزل‌سرایان قرار گرفت.

منزوی در سال 1346 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. اما این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی رو آورد اما این رشته را نیز ناتمام رها کرد و در سال 1350 مجموعه شعر حنجره زخمی تغزل ‌‏را منتشر کرد.

این کتاب در بخش شعر جهان‌‏ جایزه فروغ فرخزاد؛ که در آن دوران جزء معتبرترین جوایز ادبی ایران بود، را به دست آورد.

‌پس از انتشار این کتاب در صدا و سیما مشغول به کار شد و در این دوران برنامه یک شعر یک شاعر را تهیه و کارگردانی کرد.

در همین دوران منزوی بسیاری از ترانه‌ها و تصنیف‌هایش را ساخت و تعدادی از آنها مورد توجه قرار خوانندگان مطرح آن روز قرار گرفت.

وی مدتی مسئول صفحه شعر مجله ادبی رودکی بود و در سال نخست انتشار مجله سروش نیز با این مجله همکاری داشت. در سال‌های پایانی عمر به زادگاه خود بازگشت و تا زمان مرگ در این شهر باقی ماند.

حسین منزوی هرگز کار دولتی نداشت و تنها با انتشار شعرهایش گذران عمر کرد. وی در شعر سپید نیز دستی داشت، موسیقی را خوب می شناخت و صدا و خط خوبی نیز داشت.

حسین منزوی در سال 1383 پس از مدتها رنج از بیماری قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.

 

*آثار منزوی

با عشق در حوالی فاجعه- مجموعه غزلی سروده شده از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲،این ترک پارسی‌گوی (بررسی شعر شهریار)،از شوکران و شکر؛ مجموعه غزلی سروده‌شده از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۶۷،با سیاوش از آتش،از ترمه و تغزل؛ گزیده اشعار، ۱۳۷۶،از کهربا و کافور،با عشق تاب می‌آورم؛ شامل اشعار سپید و آزاد سروده شده از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۷۲،به همین سادگی (مجموعه شعرهای سپید)،این کاغذین جامه؛ مجموعه برگزیده اشعار کلاسیک،از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها،حنجرهٔ زخمی تغزل؛ دفتری از شعرهای آزاد و غزل‌های سروده شده از ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۹،مجموعه اشعار حسین منزوی، انتشارات آفرینتش و نگاه، 1388،حیدر بابا- ترجمه نیمایی از منظومه «حیدر بابایه سلام» سروده "شهریار" از جمله آثار این شاعر زنجانی است.//ن

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ]
گرامی باد یاد این شاعر بزرگ که امروز گرامی تر است من فیلمی از ایشان ساختم آن زمان در زنجان کسی منزوی را قبول نداشت همه اورا نفی کردند حتی تمام کارکنان ارشاد
فرم ارسال نظر