logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲
[ شناسه خبر : ۴۰۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

بی‌مهری آموزش و پرورش با دانش‌آموزان ماهنشانی در ماه مهر/ از کمبود معلم تا تعطیلی کلاس‌ها/ عبادی: نباید انتظار ساماندهی ۱۰۰ درصدی را داشت

بی‌مهری-آموزش-و-پرورش-با-دانش‌آموزان-ماهنشانی-در-ماه-مهر-از-کمبود-معلم-تا-تعطیلی-کلاس‌ها-عبادی:-نباید-انتظار-ساماندهی-۱۰۰-درصدی-را-داشت

با اینکه مهر ماه نیز از نیمه رد شده و به روزهای پایانی نزدیک می‌شود اما برخی از مشکلات مدارس شهرستان ماهشنان دانش‌آموزان و والدین را نگران کرده‌اند.

به گزارش موج رسا; گویا مشکلات و حاشیه‌های مربوط به آموزش و پرورش  دست از سر ماهنشانی‌ها برنمی‌دارد، روزی پرده گوش دانش‌آموزی بر اثر تنبیه معلم پاره می‌شود و ماه‌ها بعد لو رفتن سوالات امتحانی در یکی از مدارس این شهرستان حاشیه‌ساز می‌شود و این روزها برخی کمبودها دانش‌آموزان این منطقه را رنج می‌دهد.

نبود معلم ریاضی در یکی از مدارس، وضعیت نامناسب مدرسه روستای گندی، انتقال دانش‌آموزان یکی از مدارس به مدرسه دیگر و تعطیلی چند روزه یکی از مدارس این شهرستان به دلیل اعتراض به کمبود معلم توسط  اولیا از جمله مشکلاتی هستند که در این چند روز از آغاز سال تحصیلی خودنمایی کرده‌اند.

دانش‌آموزان شهرستان ماهنشان برای حل مشکلات‌شان خود پیشقدم شده‌اند، آنها به هر دری می‌زنند تا شاید مسئولان گره از مشکلات‌شان باز کنند، شاید این دانش‌آموزان نگران آینده‌ای هستند که خود باید برای خود بسازند در این دورانی که فارغ‌‌التحصیلان بیکار در کنج خانه‌ها دوران دانش‌آموزی شان را در ذهن‌شان مرور می‌کنند و به رویاهای برباد رفته می‌اندیشند.

دانش آموزان مدرسه کوثر ماهنشان با وجود گذشت ۱۷ روز از سال تحصیلی هنور معلم ریاضی نداشته و این ساعت برای آنها به نوعی به زنگ انتظار تبدیل شده است، در این میان یکی از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: این روزها با  فرارسیدن ماه مهر که شور و اشتیاق دانش آموزان برای سال تحصیلی فوران می‌کند در مورد دانش‌آموزان مدرسه ما این اشتیاق به کسب علم با یکسری از مشکلات فروکش شده است.

اولیای دانش‌آموزان مدرسه دخترانه کوثر ماهنشان با انتقاد از اینکه بعد از گذشت بیش از دو هفته از بازگشایی مدارس، دانش آموزان معلم ریاضی ندارند، تاکید می‌کنند که این سرگردانی فرزندان به شدت ما را نگرانی کرده است.

یکی از اولیای این دانش آموزان به موج رسا گفت: فرزند من در رشته علوم تجربی در مدرسه کوثر مشغول به تحصیل است که بارها شکایت نبود معلم ریاضی را می‌کند، دانش‌آموزان در زنگهای ریاضی یک برنامه درسی دیگر را برگزار می‌کنند و حتی معلم فیزیک یا شیمی از پاسخ دادن به سوالات درسی دانش آموزان امتناع می‌کنند.

یکی دیگر از اولیا نیز می‌گوید: ما با هزار و یک امیدی فرزندانمان را راهی مدرسه می‌کنیم و انتظار داریم برنامه‌های هفتگی آنها با نظم و اصول پیش برود و چون در رشته علوم تجربی هستند انتظار داریم برای هریک از ساعات برنامه داشته و دنبال کسب علم و ارتقاء سوادشان باشند.

وی افزود: ما این مشکل نبود معلم ریاضی و یا معلمین فیزیک وشمی را از مدرسه و آموزش و پرورش پیگیر شدیم و متاسفانه فقط امروز و فردا می‌کنند و جوابشان این است که معلمان با تخصص را در این رشته‌ها به شهر دندی انتقال داده شدند و معلمان تخصصی این رشته‌ها در اینجا نیست.

دانش‌آموزان مدرسه کوثر همچنین شاکی هستند که وقتی سوالات درس فیزیک و شیمی را از معلمان می‌پرسیم آنها از جواب دادن طفره رفته و جواب سوالات درس ما را نمی‌دهند.

روستای انگوران که از دیرباز به دلیل معادن سرب و روی،  یکی از معروف‌ترین روستاهای شهرستان ماهنشان بوده با 1500نفرجمعیت دو مدرسه ابتدایی دارد  و هرچند اولیای دانش آموزان اذعان دارند پنج مدرسه این روستا نیز فرسوده بوده و خطراتی دانش آموزان و معلمان را تهدید می‌کند.

مدرسه 17 شهریور روستای انگوران که در ۶ پایه تحصیلی امسال بازگشایی شد تنها با دو معلم اداره می‌شود که اولیای این دانش آموزان با اعلام نارضایتی خود از این وضع چند روزی است که مانع از رفتن  فرزندان خود به مدرسه شده‌اند.

یکی از اولیا در این خصوص می‌گوید: در این روستا دو مدرسه ابتدایی بوده که یکی از آنها به علت تکمیل و پرشدن ظرفیت دانش آموزان روال عادی خود را طی می‌کند اما مدرسه 17 شهریور که فرزند ما در آن در پایه سوم با ۱۵ دانش‌آموز مشغول تحصیل است باید با پایه‌های تحصیلی دیگر در یک کلاس مشغول به تحصیل باشند.

وی افزود: اولیای دانش آموزان و خود دانش‌آموزان از این وضعیت ناراضی بوده و در قالب نامه، حضوری و تلفنی از اداره اموزش و پرورش منطقه پیگیری شدیم اما نتیجه‌ای اعلام نکردند و اظهارداشتند که این یک بخشنامه است و حتی گفته‌اند اگر ناراضی هستید اجازه ندهید فرزندانتان به مدرسه بیاید.

یکی دیگر از اولیای دانش آموزان گفت: ما چند روزی است که به نشانه اعتراض اجازه نداریم فرزندان‌مان به مدرسه بروند اما مسئولان هیچ اقدامی نکردند و اگر این روال ادامه پیدا کند همه اولیا صلاح می‌دانند که اجازه ندهند فرزندانشان به این مدرسه برود.

وی معتقد است: وجود مقررات خاص این چنینی وشرایط حاکم بر بسیاری از روستاها نباید به دلیلی موجه در بی توجهی به امر تحصیل وآموزش دانش آموزان این روستاها تبدیل شود و برای مرتفع نمودن آن به بهانه وجود این قوانین، شاهد هیچ‌گونه انعطافی از مسئولان آموزش وپرورش نباشیم، چه بسا بسیاری از نخبگان ومدیران رده‌های میانی و بالایی کشور از میان همین روستاها به چنین جایگاههای رسیده‌اند و چشم بستن بر این حقیقت به نوعی جفا در حق روستانشینان تلقی خواهد شد.

دانش‌آموزان و اولیا در روستای گندی شهرستان ماهنشان نیز از وضعیت نامناسب مدرسه این روستا گلایه‌ دارند و خواستار تعمیر و تجهیز این مدرسه هستند.

یکی دیگر از مشکلات به مدرسه شهید ملکی برمی‌گردد در این مدرسه کلاس سوم ابتدایی دختران به مدرسه شهید کاکایی انتقال یافتند که به گفته اولیا در کلاس ششم دختران متاهلی وجود دارند که نارضایتی را در بین اولیا تشدید کرده است.

یعقوبعلی عبادی معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص این مشکلات به موج رسا گفت: در خصوص مدرسه ۱۷ شهریور روستای انگوران باید گفت که مدرسه دایر است، ما براساس تراکمی که وزارت آموزش و پرورش تعریف کرده معلمان را در مدارس قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تراکم در مدارس شهری ۲۴ نفر است، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم برخلاف آن چیزی که وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده عمل کنیم.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان افزود: برای مدرسه ۱۷ شهریور انگوران ۲ معلم شامل می‌شود و تراکم چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد که بیش از دو معلم به این مدرسه اعزام کنیم.

وی بیان کرد: براساس شاخص‌ها برای ۲۶ دانش‌آموزان یک معلم اختصاص می‌یابد، ما روستایی داریم که برای یک دانش‌آموز یک معلم اعزام کرده‌ایم و در مواردی که روستایی چهار دانش‌آموز دارد یک معلم اختصاص داده‌ایم اما وقتی مدرسه‌ای چند کلاس داشت ما شاخص‌ها را رعایت می‌کنیم.

عبادی در مورد نبود معلم ریاضی در مدرسه کوثر ماهنشان نیز گفت: مشکل معلم ریاضی این روستا برطرف شده و خانم صفا نوروزی‌مقدم به عنوان معلم ریاضی این مدرسه انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه ما ۲۲۰۰ مدرسه و ۱۵ هزار پرسنل داریم، خاطرنشان کرد: به طور یقین ما در مهرماه به دلیل برخی مشکلات این موضوعات را شاهد هستیم و نباید انتظار ساماندهی ۱۰۰ درصدی را داشت.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: سعی می‌کنیم تا آخر این هفته مشکلات باقی‌مانده را برطرف کنیم.

وی در مورد مشکلات مدرسه شهید ملکی و انتقال دانش‌آموزان به مدرسه شهید کاکایی نیز گفت: ما برای ثبت‌نام دانش‌آموزان متاهل شرایطی داریم و هر دانش‌آموز متاهلی را نمی‌توانیم ثبت‌نام کنیم، براساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش ما برای ثبت‌نام این دانش‌آموزان شرایطی داریم و اگر مدرسه متوجه این موضوع شود به طور یقین محدودیت و شرایطی را در ثبت‌نام اینها رعایت خواهد کرد.

وضعیت مدرسه ابتدایی روستای گندی شهرستان ماهنشان گفت: وضعیت این مدرسه نیز در دست پیگیری خواهد بود تا در صورت وجود مشکلات برای برطرف شدن آن اقدام شود.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر