logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۷
[ شناسه خبر : ۴۰۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
زیر یک سقف؛

تک رنگ ، خوشرنگ ، پررنگ

تک-رنگ-،-خوشرنگ-،-پررنگ

خانواده یکی از ارکان اصلی جامعه محسوب می شود که می توان اخلاقی بهتر و پر رنگتر در بین اعضای خانواده داشت تا کانون خانواده همواره گرم بماند.

به گزارش موج رسا; اگر یک فرم نظرسنجی در مورد شخصیت و اخلاقتان به اهل خانه و دوستان و آشنایان و فامیل بدهند ، فکر میکنید چقدر نظرات شبیه هم باشند و کدام دسته بیشتر از شما راضی باشند ؟ سوالات این فرم را در نظر بیاورید : درک متقابل ، احترام متقابل ، شعور و معرفت ، اخلاق نیکو ، ابراز محبت ، مهارت گفتگو و لحن کلام ، واکنش مناسب در عصبانیت ، عمل به وعده ها و قول ها و دروغ گفتن و...

 اگر نتایج نظر سنجی خیلی باهم فرق کند یعنی شما دچار نفاق و چند رنگی شده اید. اگر رنگ شخصیت و رفتار شما در خانه و بیرون از خانه فرق میکند ، ببینید در کجا بهتر و دوست داشتنی تر است؟ هر رنگی  که بهتر بود ، همان رنگ را انتخاب کنید و همیشه همان رنگی باشید .

خوش رنگ و یک رنگ باشید .

البته و صد البته که در همان رنگ خوب و خوش ، در کنار اهل خانه پررنگ تر باشید . همان آدمهایی که شاید گاهی فکر کنید دم دستی هستند و نظرشان در مورد شما اهمیت زیادی ندارد ، برای خدا نظرشان خیلی مهم است . ( به یاد بیاورید حکایت آن شهید را که در زمان رسول خدا صلی الله علیه که مقام بالایی داشت و فرشتگان در تشییع پیکرش حضور داشتند اما بخاطر اخلاق خشن با خانواده اش دچار عذاب قبر شد . )

چرا ؟

چون اعضای خانواده حق و تکلیف زیادی نسبت به هم دارند و این کار را باری خوب بودن سختتر می کند و اگر کسی اهل نفاق و ریا نباشد و واقعا بر نفسش غلبه کرده باشد و روی اعمالش کار کند ، خوبی هایش در خانه بروز میکند . چون آدمهای خانه برایش تکراری شده اند و خوب بودن کنار آنها جذابیت اولیه را از دست داده است و اگر هنر داشته باشد ، آنجا خوبیش را حفظ میکند .

راهکار عملی این است که اصطلاحا بعضی وقت ها اعضای خانواده را هم مهمان حساب کنید و در مقابل آنها خوش لباس و مرتب و خوش اخلاق باشید . به آنها احترام بگذارید ، با آنها تعارف داشته باشید ، کنارشان هر حرفی را نزنید و هر کاری را نکنید . اگر توانستید خیلی وقت ها اینطور باشید و آنقدر این تمرین را انجام دهید تاهمیشه اینطور باشید .

فکر نکنید که خانه جایی است که هیچ قانون و محدودیتی ندارد و همه راحتی هایمان را بدون قید در خانه داشته باشیم . خانه و خانواده آن قدر حرمت دارد که ورود به خانه و حضور در آن هم آداب مخصوص به خودش را دارد .مثل هر مکان مقدسی مثل مسجد و هیئت ..

 امام صادق عليه السلام مي فرمايند:

 « هنگامي كه مرد با خانواده اش برخورد مي كند، [به آنان] سلام كند و هنگام ورود با صداي كفش و با سرفه كردن، خانواده اش را از آمدن خود با خبر كند، تا اينكه چيزي نبيند كه او را ناخوش آيد .» بحارالانوار، ج 76، ص 11.

پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله درباره حق شوهر بر زن مي فرمايند:

 « بر زن است كه [براي شوهرش ] خوشبوترين عطرهايش را بزند و قشنگترين لباس هايش را بپوشد، و از زيباترين زينت هايش استفاده كند .» الکافی، ج 5، ص 508 .

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر