logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۰
[ شناسه خبر : ۳۸۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
به مناسبت سالروز تولد شاعر زنجانی؛

وقتی غزل با نام منزوی جهانی می‌شود

وقتی-غزل-با-نام-منزوی-جهانی-می‌شود

حسین منزوی غزل سرای معاصر ایران است که به واسطه غزل هایش در بین مردم جهان شناخته شده است.

به گزارش موج رسا; حسین منزوی در سال ۱۳۲۵ در زنجان در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد. وی از سنین جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به عنوان شاعر خود را مطرح کرد و غزل‌های او مورد توجه غزل‌سرایان قرار گرفت.

منزوی در سال 1346 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. اما این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی رو آورد اما این رشته را نیز ناتمام رها کرد و در سال 1350 مجموعه شعر حنجره زخمی تغزل ‌‏را منتشر کرد.

این کتاب در بخش شعر جهان‌‏ جایزه فروغ فرخزاد؛ که در آن دوران جزء معتبرترین جوایز ادبی ایران بود، را به دست آورد.

‌پس از انتشار این کتاب در صدا و سیما مشغول به کار شد و در این دوران برنامه یک شعر یک شاعر را تهیه و کارگردانی کرد.

در همین دوران منزوی بسیاری از ترانه‌ها و تصنیف‌هایش را ساخت و تعدادی از آنها مورد توجه قرار خوانندگان مطرح آن روز قرار گرفت.

وی مدتی مسئول صفحه شعر مجله ادبی رودکی بود و در سال نخست انتشار مجله سروش نیز با این مجله همکاری داشت. در سال‌های پایانی عمر به زادگاه خود بازگشت و تا زمان مرگ در این شهر باقی ماند.

حسین منزوی هرگز کار دولتی نداشت و تنها با انتشار شعرهایش گذران عمر کرد. وی در شعر سپید نیز دستی داشت، موسیقی را خوب می شناخت و صدا و خط خوبی نیز داشت.

حسین منزوی در سال 1383 پس از مدتها رنج از بیماری قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.

 

*آثار منزوی

با عشق در حوالی فاجعه- مجموعه غزلی سروده شده از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲،این ترک پارسی‌گوی (بررسی شعر شهریار)،از شوکران و شکر؛ مجموعه غزلی سروده‌شده از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۶۷،با سیاوش از آتش،از ترمه و تغزل؛ گزیده اشعار، ۱۳۷۶،از کهربا و کافور،با عشق تاب می‌آورم؛ شامل اشعار سپید و آزاد سروده شده از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۷۲،به همین سادگی (مجموعه شعرهای سپید)،این کاغذین جامه؛ مجموعه برگزیده اشعار کلاسیک،از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها،حنجرهٔ زخمی تغزل؛ دفتری از شعرهای آزاد و غزل‌های سروده شده از ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۹،مجموعه اشعار حسین منزوی، انتشارات آفرینتش و نگاه، 1388،حیدر بابا- ترجمه نیمایی از منظومه «حیدر بابایه سلام» سروده "شهریار" از جمله آثار این شاعر زنجانی است.

 

*دیدگاه شاعران کشور در خصوص منزوی

*زنجان باید در غزل با حسین منزوی چند گام جلوتر باشد

غلامرضا طریقی، از شاعران برجسته کشور و استان زنجان در خصوص منزوی با اشاره به اینکه زنجان به عنوان شهر حسین منزوی باید در زمینه غزل چند گام جلوتر باشد، گفت: هنوز شعر زنجان جایگاه واقعی خود را نیافته است.

 

*اسم منزوی در خاطر همه شاعران هست

بهمنی یکی دیگر از شاعران مطرح کشور است که گفت: بسیاری از شاعران داریم که آنقدر شعرهایش قوی است که در گوشه و کنار شنیده نمی شود، گفت: در شهرستان ها و استان های مختلف شاعرانی زندگی می کنند که هنوز دیده نشده اند.

بهمنی با اشاره به اینکه من بارها به زنجان سفر کرده ام، گفت: اسم حسین منزوی که بیاید خاطره همه شاعران زنده می شود.

محمدعلی بهمنی ادامه داد: "اگر بخواهیم غزل بعد از نیما را بررسی کنیم باید بگوئیم که هوشنگ ابتهاج در غزل پلی می‌زند و منوچهر نیستانی از این پل عبور می‌کند و ادامه‌دهندهٔ این راه حسین منزوی است که طیف وسیعی را به دنبال خود می‌کشد."

  

*مردم اصفهان استقبال خوبی از اشعار منزوی دارند

بیابانکی از دیگر شاعران برجسته و طنزپرداز کشور نیز با بیان اینکه منزوی را چندین بار در اصفهان دیده بودم و خود منزوی معتقد بود که آنقدر که در اصفهان طرفدار دارم اما در زنجان ندارم، گفت:از شعرخوانی منزوی در اصفهان حمایت می شد و جمعیت زیادی برای گوش دادن به اشعارش در شب شعرها حضور می یافتند.

این شاعر معاصر خاطرنشان کرد: بهترین خاطره من از زنجان است که همواره به واسطه شعر به زنجان آمده از استقبال و شعر شناسی و نکته سنجی و اینکه برخی مردم اشعار مرا حفظ بودند خیلی خوشحال می کند.

 

* نگاه منزوی به عشق ویژه بود

ناصر فیض نیز در این زمینه گفت: نگاه حسین منزوی می تواند به عشق آسمانی نیز نباشد اما این موضوع آسیبی به شعر او وارد نمی کند چرا که صادقانه به این موضوع نگاه می کند.

این شاعر با بیان اینکه شعر منزوی قرن ها در ادبیات خواهند ماند و یکی از ویژگی های وی این است که تاثیرگذار بوده و شعر او قدرت و قوت داشته است، گفت: باید در جای جای شهر زنجان باید منزوی دیده شود در حالی که در حد شاعر معمولی نیز به منزوی توجه نشده است و اگر آشنایان منزوی نبودند آثارش از بین می رفت.

این شاعر کشور با اشاره به اینکه منزوی مرحوم بیشتر از اینها حقش است،گفت: منتقدان در اوج بی انصافی نیز نمی توانند نقش منزوی را در شعر معاصر نادیده بگیرند.

 

* طراحی المان مزار منزوی

ناصر مقدم در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به فضاسازی اخیر در شبکه‌های اجتماعی در خصوص نامناسب‌ بودن مزار منزوی اظهار داشت: این فضاسازی از سوی کسانی رخ می‌دهد که در دوران حیات این شاعر، مصاحبت کمتری با وی داشتند در حالی که دوستان و شاگردان ایشان، اینک در طراحی این المان کمک کرده و بدون هیاهو کار خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به پیگیری این اداره کل در خصوص ساماندهی مزار منزوی از سال گذشته، اعلام کرد: به همین منظور در ١٣ آذرماه سال ٩٥ نامه‌ای به شهردار زنجان ارسال کردیم و در آن تاکید داشتیم که مفاخر و مشاهیر برخاسته از هر سرزمینی گویای فرهنگ و اندایشه حاکم بر آن سرزمین هستند و استاد منزوی نیز به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی شایسته و در خور تکریم‌اند.

این مسئول ادامه داد:امروز عزل معاصر ایران را با نام حسین منزوی می‌شناسند و به همین دلیل علاقه‌مندانی که از سطح کشور به زنجان سفر می‌کنند و به بازدید مزار ایشان می‌روند، باید مزاری در شان ایشان ببینند.

مقدم از اعلام آمادگی این اداره کل برای کمک به شهرداری در این نامه خبر داده و افزود: در این زمینه معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان از طریق مدیرکل امور اجتماعی استانداری نیز نامه‌ای مبنی بر حمایت از این موضوع ارسال کردند و تاکید داشتند که حتما این اتفاق بیفتد.

بعد از این نامه‌نگاری‌ها، مقدم به طراحی المان مزار با الهام از این شعر منزوی "بر سر افکنده مرا سایه‌ای از تنهایی، چتر نیلوفر این باغچه بودایی" اشاره کرده و گفت: در طراحی این المان، با دشواری‌هایی به دلیل تراکم و بی‌نظمی سنگ قبرهای اطراف مزار منزوی مواجه بودیم که به همین دلیل به طراحی با سه ستون دست یافتیم که گنبدی شکل و متمایل به چتر است.

وی ابراز امیدواری کرد این سازه همزمان با برگزاری جایزه ملی حسین منزوی در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان حمایت از مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی را وظیفه ذاتی این اداره کل دانسته و تاکید کرد: در مورد مرحوم منزوی اولین قدم در سال ٩٥ برداشته شده و مجموعه آثار ترکی این شاعر به نام "دومان" با حمایت این اداره کل منتشر شد.

مقدم گفت:ساخت المان منزوی نیز به راحتی خرید کالا نبوده و بر همین اساس باید زمان بیشتری صرف آن کرد تا به دور از هیاهو و با آرامش این کار به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مشاورین المان منزوی اعلام کرد: تاکید ما بر این بود که ضمن حفظ سرعت، دقت در کار نیز رعایت شود و از این رو، یکی از شاعران زنجانی مسئولیت پیگیری این امور را بر عهده داشته و در طراحی آن از صاحب‌نظران بومی استان استفاده شده است. این مسئول خاطرنشان کرد:همچنین بعد از پایان کار نیز، نظرات کارشناسی مهندسان و معاونت عمرانی استانداری را نیز برای رفع اشکالات آن اخذ می‌کنیم و سعی داریم این المان چیزی کمتر از المان مفاخر دیگر کشور نداشته باشد. //ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر