logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۷۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون وزیر دفاع:

نخستین چالش پیش روی جغرافی‌دانان بحران‌های محیط زیستی است/ شهرگرایی حاشیه‌نشینی و فقر را به دنبال دارد/ نگرشها در علوم جغرافیا باید تغییر کند

نخستین-چالش-پیش-روی-جغرافی‌دانان-بحران‌های-محیط-زیستی-است-شهرگرایی-حاشیه‌نشینی-و-فقر-را-به-دنبال-دارد-نگرشها-در-علوم-جغرافیا-باید-تغییر-کند

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه علوم جغرافیایی وعلوم ژئوماتیک می‌توانند به راحتی بسیاری از مسائل را حل کنند، گفت: نگاه و نگرش ما در علوم جغرافیا باید تغییر کند.

به گزارش موج رسا; مهدی مدیری امروز در نخستین کنفرانس ملی اندیشه با فناوریهای نوین در علوم جغرافیایی که در سالن غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه علوم جغرافیایی به مکان و مردمی که در آن زندگی می کند می پردازند، اظهار کرد: شهرها یا محیط زندگی رابطه بین مردم و مکان به هیچ عنوان رابطه تک بعدی نیست یعنی از یک شبکه پیچیده شکل گرفته و مردم در آن نقش دارند.

وی با اشاره به اینکه علوم جغرافیا و علوم ژئوماتیک می‌توانند به راحتی بسیاری از مسائل را حل کنند،ابراز کرد: نخستین چالشی که پیش روی جغرافی دانان است بحث بحران محیط زیست مانند کمبودآب ، آلودگی محیط زیست، کاهش کیفیت زندگی، انقلاب صنعتی و آثار آن است.

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه بحث شهرگرایی به صورت خواسته و ناخواسته رخ می‌دهد و به دنبال خود مشکلاتی مانند حاشیه نشینی، فقر، بیکاری و غیره را به دنبال دارد، عنوان داشت: اکثر این اتفاقات در کشورهایی رخ می‌دهد که دارای درآمد کم و کمتر پیشرفته هستند.

رئیس سازمان جغرافیایی کشوربا اشاره به اینکه درجه پیشرفت هر کشور وجود اطلاعات دقیق، صحیح ،به هنگام و سهل الدسترس است، تصریح کرد: اگر این اطلاعات را داشته باشیم به راحتی می توانیم تصمیم عقلانی بگیریم .

مدیری با بیان اینکه مشکلی که تا الان وجود داشته این است که در فضای علوم جغرافیایی و علوم ژئوماتیک مشکلات را بررسی و تجزیه و تحلیل و ارائه می کردیم، افزود: بهترین هنری که امروز در دنیا می تواند بر چالش ها غلبه کند این است که مشکل را تبدیل به مسئله کنیم و با تبدیل مشکل به مسئله، می توان مسائل را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه دانش جغرافیا باید به سمتی حرکت کند که مشکلات را به مسئله تبدیل کند، ادامه داد: مسئله یک موضوعی است که از چندین متغییر تشکل شده که می‌تواند به راحتی پیچیده ترین مسائلی که پیش روی انسانها قرار دارد را حل کرد.

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه در حال حاضر توانمندی بسیار خوبی در جامعه ما به وجود آمده و بستر آن فراهم شده است، اضافه کرد: سنجش از دور یک دانشی است که بدون دیدن، لمس کردن و پیمودن، اطلاعات بسیار خوبی را از آسمان و روی زمین و زیر زمین ارائه می‌کند.

 رئیس سازمان جغرافیایی کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته از یک آزمایشگاه طیفی سنجی سنجش از دور ملی در کشور راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: خداوند در دل همه پدیده ها یک ویژگی را قرار داده است و هر پدیده انعکاس منحصر به فردی دارد.

مدیری با بیان اینکه گسترش مدلهای جدید فضایی توانسته بسیاری از مسائل و مشکلات فضایی را برطرف کند، تاکید کرد: روشهای متعارف و معمول بهره گیری دانشجویان و محققان از آمار کلاسیک به هیچ وجه نمی‌تواند به پیش بینی‌های مناسب بپردازد.

وی گفت: مهمترین مسئله ای که می تواند به محققان کمک کند تا مسائل را حل کند توانمندی است که باید به دست بیاوریم و در این راستا نگاه و نگرش ما درعلوم جغرافیا باید تغییر کند.

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه تجسم نیمی از راه و ارزانترین راه برای رسیدن به خلاقیت است، اظهار کرد: باید به راحتی بر روی ایده‌های طرح شده کار شود و در مقابل انتقادات شجاع بود.

منبع: عصر زنجان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر