logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۷
[ شناسه خبر : ۳۷۴۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مسئول گروه جهادی مهر علوی و فاطمی در ابهر:

خودباوری رمز موفقیت گروه‌های جهادی است

-خودباوری-رمز-موفقیت-گروه‌های-جهادی-است-
مسئول گروه جهادی مهر علوی و فاطمی در ابهر گفت: گروه‌های جهادی مظهر خودباوری و تکیه بر توان داخلی برای پیشرفت در کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» سالروز تشکیل بسیج سازندگی بهانه خوبی برای ارتباط با گروه‌های مختلف جهادی و شنیدن مهم‌ترین اقدامات، دستاوردهای این گروه‌‌های جهادی است،  به همین بهانه با زهرا کرمی، مسئول گروه جهادی مهر علوی و فاطمی در ابهر گفتگویی انجام شد، گزارشی از عملکرد یک ساله این گروه داوطلبانه و جهادی را شنیدیم. این گفتگو را در ادامه بخوانید.

بیشتر بخوانید

به نظر شما بعد از انحلال جهاد سازندگی، آیا بسیچ سازندگی و جهادگران امروز ادامه دهنده راه آن جهادگران هستند؟

زهرا کرمی: فرهنگ جهادی فرهنگی است كه از صدر اسلام بوده و به یک زمان و مكان خاص محصور نخواهد بود. به همين علت با تشكيل نظام اسلامی در ايران و با تدبير عالمانه معمار كبير انقلاب اسلامی جهاد سازندگی تشكيل شد و ضرورت بازسازی روستاها و احيای كشاورزی به عنوان نخستين گام در دستيابی به آرمان و اهداف انقلاب مطرح و منجر به تأسيس نهادی مستقل و مردمی تحت عنوان «جهاد سازندگی» شد، كه موج خدمت‌رسانی در دوران دفاع مقدس و جبهه‌های حق عليه باطل به خوبی براساس آن ملموس بود که البته این فرهنگ در ساير كميته‌های تشكيل شده مانند كميته امداد و . . . نيز  وجود داشت.

با این وجود با تكيه به اين فرهنگ توانستيم بر دشمن تا بن‌دندان مسلح پيروز شويم. چرا كه جنگ تحميلی نقش مؤثر و چشمگيری در زمينه فعاليت‌های فنی و مهندسی در جبهه‌ها ايفا كرد. شايد بتوان بخش بزرگی از پيروزی‌های رزمندگان اسلام در عمليات گوناگون جنگ را ناشی از ايثار و فداكاری جهادگران دانست.

با این حال جهادگران ادامه‌دهنده راه جهاد سازندگی هستند. به همين علت رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ «جوانان نسل سوم  انقلاب اگر از نسل اولی‌ها بالاتر نباشند چيزی هم كم ندارند».

موج‌رسا؛ يعنی بسيج سازندگی پيرو همان مكتبی است كه جهاد سازندگی براساس آن گام برمی‌داشت؟ 

کرمی: بله بسيج سازندگی پيرو مكتبی است كه جهاد سازندگی براساس آن شكل گرفت و عمل می‌كرد. جهاد سازندگی فقط برای محروميت‌زدايی نبود بلكه یک مكتب انقلابی بود كه كار برای خدا در آن انجام می‌‌شود و كسانی كه در اين نهاد می‌رفتند ابتدا جهاد اكبر را انجام می‌دادند و از خود می‌گذشتند و آنگاه وارد عرصه جهاد اصغر كه دفاع مقدس يا محروميت‌زدایی بود، می‌شدند.

در جهاد سازندگی و بسيج سازندگی برخلاف ديگر جاها كه كار برای تأمين معيشت با انگيزه‌های مادی حاكم  است، خدمت داوطلبانه و به قصد كسب رضای خدا اصل بوده و است و گروه‌های جهادی مظهر خودباوری و تکیه بر توان داخلی برای پیشرفت در کشور هستند.

موج‌رسا؛ گروه جهادی خود را معرفی کنید

کرمی: گروه جهادی مهر علوی و فاطمی کار خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است، اعضای گروه از ۱۰ زوج تشکیل شده است، در بسیج سازندگی شهرستان ابهر گروه‌های جهادی زیادی مشغول فعالیت هستند که آمار فعالیت‌های بالایی دارند، ولی آمار مربوط به گروه ما در طول یک سال گذشته، توزیع بسته‌های مواد غذایی و اقلام بهداشتی در سال که در سه نوبت به ۳۰ خانواده حدود ۱۰۰ بسته در سال گذشته از این اقلام توزیع شده است.

تمام سعی گروه جهادی ما تهیه مواد غذایی با کیفیت است، تلاش کردیم اقلامی را که مردم عادی سر سفره خود دارند را در سر سفره‌های این عزیزان ارمغان بیاوریم و غذای گرم هم در سال تقریبا ۲۰۰ پرس بین نیازمندان و ۳۰ بسته‌ لوازم‌التحریر نیز در شروع سال تحصیلی بین ۳۰ دانش‌آموز توزیع شده است.

موج‌رسا؛ بیشترین اقدامات گروه‌های جهادی در چه حوزه‌هایی بوده است؟

کرمی: بیشترین فعالیت گروه جهادی معرفی جوانان به همدیگر برای ازدواج، اعطای وام ۱۰ میلیون تومان  بدون سود به صورت ماهانه به افراد عضو در صندوق‌های قرض‌الحسنه، تهیه و توزیع لوازم‌التحریر و خوراکی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به افراد نیازمند باعزت، تهیه و توزیع غذای گرم در ایام ماه محرم و رمضان بوده است.

تهیه نذر فرهنگی نیز از جمله اقدامات این گروه جهادی است که در مناسبت‌هایی همچون اعیاد شعبانیه برای دانش‌آموزان، دفترچه‌های «امام زمان مهربانم» که شامل صفحاتی مثل نقاشی و رنگ‌آمیزی جدول آموزشی، توضیح درباره غیبت امام زمان (عج) هستند تهیه و توزیع می‌شود.

صندوق‌ قرض‌الحسنه این گروه زیر نظر بسیج سازندگی بوده و اعضاء با هر توانی مبلغی را به عنوان قرض‌الحسنه در داخل صندوق قرار می‌دهند و ما نیز به صورت وام بدون سود به متقاضیان اعطا می‌کنیم.

یکی دیگر از فعالیت‌های گروه جهادی مهر علوی و فاطمی ابهر بحث معرفی دختران، پسران و خانواده‌های خوب به یکدیگر است و برای مقوله ازدواج آسان اقدامات خوبی انجام شده که خداروشکر چندین بار منجر به ازدواج شده که خود این افراد هم عضو گروه ما شدند.

این گروه جهادی با همکاری گروه جهادی شهید حسن تهرانی مقدم سالانه  پنج مسکن نیز برای مددجویان بهزیستی، کمیته امداد و نیازمندان می‌سازد و در امر آموزش دروس مدرسه به دانش‌آموزان روستایی نیز فعالیت داریم.

علت نامگذاری  این گروه از این جهت بوده است که  مبلغ اولیه این گروه برای شروع به کار از صدقات روزانه همین زوج‌های جوان آغاز شد  که هم در بحث مالی و هم در بسته‌بندی و توزیع... خود این افراد پای کار بودند و همه اعضای گروه اگر خدا قبول کند الگوی زندگی خود را حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) قرار داده و به همین دلیل نام گروه را به نام زیبای «مهر علوی و فاطمی» مزین کردیم.

موج‌رسا؛ حضور در فعالیت های جهادی و داوطلبانه چه سودی برای جامعه دارد؟

زهرا کرمی: بدینوسیله شناسایی افراد نیازمند راحت‌تر صورت خواهد گرفت و زمانی که تعداد گروه‌های جهادی افزایش پیدا کند هر کس با توجه به مهارتی که دارد کار مهمی را به دوش می‌کشد و تا حدودی می‌تواند گره‌ای از مشکلات جامعه باز کرده و علاوه بر آن، این فعالیت‌ها نتیجه و بار معنوی مثبتی را به دنبال خواهد داشت و برکات زیادی به زندگی شخصی جهادگر نیز وارد خواهد کرد و این‌گونه فعالیت‌ها حتی باعث شادی و نشاط بین اعضا گروه شده است

موج‌رسا؛ از دیگر اقدامات این نهاد برای عمل به دستورات رهبر انقلاب اسلامی بگویید.

کرمی: از دیگر اقدامات این گروه جهادی در جهت عمل به دستورات رهبری، معرفی جوانان برای امر ازدواج است، که این افراد بنای تشکیل خانواده داشته و سبک زندگی‌شان بر اساس ساده‌زیستی بوده و با انجام این امر، آمار ازدواج در جامعه بالا رفته و به مراتب در خصوص فرزندآوری که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است هم این موضوع بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

موج‌رسا؛ شناسایی افراد و مناطق محروم و همچنین افراد علاقه‌مند برای حضور در فعالیت‌های جهادی و اقتصاد مقاومتی چگونه است؟

کرمی: شناسایی افراد بیشتر با کمک و همکاری گروه‌هایی است که کارهای میدانی مانند فعالیت‌های عمرانی در روستاها دارند در امر شناسایی افراد نیازمند به ما کمک می‌کنند و همچنین افراد علاقمند هم بیشتر از دوستان و با کمک فضای مجازی و تبلیغ با گروه ما آشنا شده و  همین‌طور در زمان خرید و توزیع بسته افراد جدید در جریان قرار گرفته و به ما ملحق می‌شوند.

موج‌رسا؛ افراد شاغل در تولیدی‌ها یا علاقه‌مندان به حضور در فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی چطور می‌توانند از حمایت‌های بسیج سازندگی استفاده کنند؟ 

کرمی: این افراد بحث اشتغال‌‌زایی را افزایش داده و از افرادی که مهارت داشته و نیاز به شغل دارند دعوت به کار می‌کنند و در گروه جهادی ما هم در بحث صندوق‌های قرض‌الحسنه مبالغی را به صورت امانت در اختیار گروه ما قرار می‌دهند تا به صورت وام در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : علی اصغر کریمی ] [ ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ ]
با سلام گسترش و تقویت شیوه جهادی در کشور نیاز به پشتوانه حقوقی و قانونی دارد. در قوانین کشور ازجمله در قانون برنامه و نظآم فنی اجرایی کشور - قانون مناقصات - قانون تجارت - قانون مدیریت خدمات کشوری ........ باید به دقت وصراحت شیوه جهادی تعریف و مورد حمایت و ترویج قرار گیرد. ان شاءالله
فرم ارسال نظر