logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۷۳۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

آغاز مبارزه با آفات سن گندم در مزارع زنجان

آغاز-مبارزه-با-آفات-سن-گندم-در-مزارع-زنجان
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در بیش از ۵۰ هزار هکتار مبارزه با آفت سن گندم انجام شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده سطح مبارزه به ۱۰۰ هزار هکتار برسد.

مجید بلالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: بازه زمانی حاضر در بیشتر مناطق بهترین فرصت مبارزه با سن مادر است و مهم‌ترین اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم تاکید بر روی کنترل سن مادر است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه امسال شرایط جوی خاص است و احتمال خسارت‌زایی پوره‌ها بالا است، افزود: نباید اجازه داد این آفت وارد مرحله پوره‌ شود و باید مزارع در مرحله سن مادر از آلودگی پاکسازی شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: باید در زمان طلایی اقدام به سمپاشی و مبارزه با این آفت کرد چراکه اگر زمان از دست برود سن وارد فاز زایشی و تخم‌ریزی شده و سم دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت.

وی اذعان کرد: فرصت مبارزه با سن مادر به عوامل مختلفی همچون وضعیت رشدی محصول دارد. با این وجود در سطح استان در برخی مزارع در مناطق گرمسیری مثل گرماب، بخش‌هایی از ابهر و بخش‌هایی از زنجانرود گندم‌ها به ساقه رفته و تخم‌ریزی سن انجام شده و زمانی برای مبارزه با سن مادر نیست.

وی بیان کرد: در مناطق ییلاقی که گندم هنوز در ابتدای مرحله ساقه بوده و سن هنوز تخم‌ریزی نکرده و به حجم تخم‌ریزی نرسیده زمان سمپاشی وجود دارد. با این وجود دو هفته تا ۲۰ روز زمان برای مبارزه با سن مادر در کل استان مانده است.

بلالی با بیان اینکه در بیش از ۵۰ هزار هکتار مبارزه با آفت سن گندم انجام شده است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده سطح مبارزه به ۱۰۰ هزار هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح مبارزه در شهرستان خدابنده است که که تقریبا ۵۰ درصد را شامل می‌شود، گفت: به لحاظ سطح زیر کشت نیز شهرستان خدابنده نصف سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر