logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۷۳۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه هیدج:

امام صادق(ع) آغازگر، مذهب جعفری بود

امام-صادق(ع)-آغازگر،-مذهب-جعفری-بود
پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه هیدج گفت: امام صادق علیه‌السلام کسی است که صدق و راستی‏‌اش، صادق آل‌طه(ع) لقبش داد و زهد، دانش و ولایتمداری‌اش، او را بنیان‌گذار مکتب و مذهب جعفری کرد.

حجت‌الاسلام موسی آقایاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: گستره روشنگری امام صادق علیه‌السلام از گام تا بام، از فرش تا عرش، از ملک تا ملکوت و تا عالم معنا و عالم قدسی، از حقوق فردی تا حقوق جمعی، از سیاست، از جامعه و از کران تا بیکران و سواحل بسیار وسیع است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: آنچه در زندگی امام صادق علیه‌السلام جزء شاخص‌ها و گلدسته‌های مودت است را می‌توان در چهار چیز عنوان کرد؛ ارائه هستی‌شناسی عمیق توحیدی با تربیت متکلمین سرشناس و نام آشنایی در قامت هشام‌بن‌حکم که با محاجه‌های مثال‌زدنی خویش تمام رئوس باورهای یک شیعه تراز را طرح و تدریس کردند، تا آنجا که هارون‌الرشید علیه‌اللعنه درباره این شاگرد حضرت گفتند: « زبان هشام در جان‌های مردم از هزار شمشیر کارگرتر، رساتر و برنده‌تر است».

حجت‌الاسلام آقایاری از دیگر شاخصه‌ها را ایجاد ارتباط فرهنگی امت‌های مسلمان با معارف حقیقی اسلام ناب محمدی معرفی کرد و گفت: امام صادق علیه‌السلام با تربیت شاگردانی همچون ابان‌بن‌تغلب با نفوذ کلام خویش و تبحر وصف‌ناپذیر با رسوخ در دل‌ها زمینه مقلب‌الاحوال و احسن‌الحال را پی‌ریزی کرد.

پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه هیدج گفت: تنظیم لجنه فقه اسلامی و ایجاد زمینه تدوین و دست به قلم شدن شاگردان باواسطه همچون کلینی با کتاب گرانسنگ اصول و فروع کافی و شیخ صدوق با کتاب بی‌نظیر من‌لا‌یحضره‌الفقیه و استمرار این حرکت عظیم تا این زمان برای شیعیان مایه مباهات باشد.

این محقق تصریح کرد: شاگردپروری در تراز همسویی با ثقلین و پیش به افق‌های اعلا از فعالیت‌ها و بعد بسیار عظیم‌الثمن حضرت است.

حجت‌الاسلام آقایاری خاطرنشان کرد: تشکیل مکتب اخلاقی عظیم‌الجثه با قامتی درشت و با افکار و اندیشه‌ای ناب که توانست انتزاعیات مکاتب اخلاقی دنیا همچون مباحث سقراط و ارسطو را کنار زده و در عرصه حکمت نظری و عملی به مانند مناره یک مسجد شلوغ مملو از جمعیت را به قبله‌گاه اخلاق و اسوه ادب و عیار وصف‌ناپذیر یعنی حضرت ختمی‌مرتبت صلی‌الله‌علیه‌وآله سوق دهد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر