logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۷۲۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

استحکام‌بخشی تشکیلات دینی توسط امام صادق(ع)

استحکام‌بخشی-تشکیلات-دینی-توسط-امام-صادق(ع)
نهضت و استحکام تشکیلات دینی به دست امام صادق (ع) صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» برپایی دولت حق و اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه واله) و حاکمیت توحید در روی زمین، مهمترین هدفی بود که همه انبیاء و اولیاء به دنبال آن بودند ولی تاکتیک‌های ایشان در عصور مختلف به اقتضای زمان متفاوت بوده است.

بیشتر بخوانید

به دست گرفتن خلافت توسط امیرالمؤمنین(ع) و صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) و انتشار معارف اصیل اسلامی به شکل دعا و گریه توسط امام سجاد(ع) و برپایی کرسی تدریس و تربیت شاگرد توسط امامان باقر و صادق(ع) و .... همه و همه تاکتیک‌های متفاوتی برای یک استراتژی واحد بود تا زمینه برپایی جهانی دولت حق به انجام برسد.

نهضت علمی امام صادق(ع) در زمانی شکل گرفت که علوم ناب محمدی (ص) توسط دژخیمان به تاراج رفته بود و تشکل‌های شیعی درهم کوبیده شده بودند.

القائات شیطانی بنی‌امیه و ظهور تفکرها و مکتب‌های باطل مانند اشاعره و معتزله و مجسمه و ... از طرفی و به شهادت رساندن امامان و شیعیان آنها مانند واقعه کربلا و حره و فخ و .... از طرفی دیگر، امت اسلام را به انحراف کشانده بود. فلذا اهل بیت(ع) به دنبال موقعیت مناسبی بودند که اولاً اندیشه‌های ناب اسلامی را ترویج دهند و ثانیاً تشکل‌های مردمی بر محوریت خلفای حقیقی پیامبر(ص) را سامان بخشیده و توانمند سازند.

در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با درگیری بنی‌امیه و بنی‌عباس این موقعیت فراهم شد و این دو امام از موقعیت بدست آمده کمال استفاده را کردند و اسلام ناب و مکتب توحید را استحکام بخشیده و رواج دادند.

نامگذاری امام ششم به عنوان رئیس مکتب شیعه دقیقاً به خاطر همین امر بوده که ایشان اعتقادات و فقه و کلام و تفسیر و سایر علوم را سامان داده و نظامند کردند و اندیشه مکتب شیعی که درسترین و استوارترین قرائت از اسلام بود را به جهانیان عرضه داشتند و در سایه همین امر تشکیلاتی راه انداختند که تا به امروز پابرجا مانده و انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی در جهان از نتایج همان تشکل سازی است.

فلذا احادیث آن حضرت و تربیت شاگردان و شیعیان و سامان‌دهی به تشکل‌های مردمی توسط آن امام همام، مبدا ظهور تفکر ناب شیعی در عالم تا به امروز بوده و تا برپایی دولت جهانی حضرت مهدی(عج) تمامی مردم آزاده‌خواه عالم مدیون ایشان بوده و هستند.

حجت‌الاسلام محمدرضا حدادیان استاد حوزه و دانشگاه

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر