logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۲
[ شناسه خبر : ۳۷۲۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مذهبی حوزه علمیه استان زنجان:

مبنای نهضت علمی امام صادق(ع) فرهنگی بود

مبنای-نهضت-علمی-امام-صادق(ع)-فرهنگی-بود
کارشناس مذهبی حوزه علمیه با بیان اینکه نهضت علمی امام صادق(ع) یک نهضت فرهنگی بود، گفت: نزدیک به ۴ هزار شاگرد داشتند که این شاگردان درچندین علم به سطح استادی رسیده بودند.

حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه دوران امامت امام صادق مصادف با نابودی سلسله دودمان بنی امیه و شروع سلسله عباسی بود افزود: نهضت علمی امام صادق(ع) یک نهضت فرهنگی بود و با سقوط دولت بنی امیه و روی کار آمدن دولت عباسی فرصتی پدید آمد که آنان درگیر جنگ شدند و از امامان غفلت کردند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: در همین زمان امام صادق (ع) این فرصت را غنیمت شمرده و به آموزش دوستدارن مکتب قرآن عترت پرداخت و شاگردانی را پرورش داد.

کارشناس مذهبی حوزه علمیه با اشاره به اینکه در خصوص روی کار آمدن بنی عباس گفت: دولت بنی عباس با معرفی خود به عنوان عموزاده امامان و ابراز ارادت به اهل بیت روی کار آمدند و با ادعای اینکه حکومت از آن بنی هاشم بوده و ما قدرت را پس گرفته ایم و تحویل صاحبان اصلی آن یعنی  بنی هاشم می‌دهیم با این سخنان عده ای از مردم را با خود هم سو کردند.

وی ادامه داد: بعد از استقرار دولت عباسی این دولت شروع به خودکامگی کرده حتی بدتر از بنی امیه پای کار آمدند و شروع به آزار و اذیت اهل بیت و یاران آن‌ها کردند.

محمدی با اشاره به اینکه امام صادق(ع)  امام ششم شیعیان نام ایشان جعفر و کنیه اش اباعبدالله است گفت: مدت امامت امام صادق (ع) ۳۵سال بود و به ایشان لقب شیخ آل محمد  دادند که به خاطر طول عمر نسبت به اهل بیت دیگر بیشتر بود.

وی در خصوص فعالیت‌های امام صادق (ع) اظهار داشت: فعالیت‌هایی منحصر به فرد که امام معصوم درحیات مبارک خود انجام دادند شاگرد پروری بود.

کارشناس حوزه علمیه ادامه داد: ایشان بعد از آموزش شاگردان آن‌ها را به اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی برای تبلیغ می‌فرستاد.

وی بیان کرد: امام معصوم دانش آموختگان خود را به شهر‌های دور و مرزی برای نشر علوم آل محمد به آنها ماموریت می‌دادند.

محمدی اشاره کرد: کل ممالک اسلام که تحت تصرف حکومت بنی عباس بود به واسطه همین شاگرد پروری و  شبکه سازی که امام صادق(ع) انجام داده بودند باعث ترس و دلهره حکومت بنی عباس شده بود.

وی با بیان اینکه علومی مانند تفسیر، کلام، اعتقادات، شیمی آموزش داده می‌شد افزود:  ذکریای رازی،  زاره، ابو عبید، محمد ابن مسلم از شاگردان نام آور امام صادق  (ع) بودند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: شاگردان ایشان وفادار و مطیع امر امام بودند و به یاران خود می‌گفتند هرچه شاگردان من بگویند تصدیق کنید.

وی با اشاره به اینکه احاطه شاگردان امام صادق(ع) باعث وحشت در دولت بنی عباس شده بود گفت:  دولت بنی عباس این شبکه سازی را خطر برای حکومت خود می‌دانستند و در واقع دولت بنی عباس در مقابل این شاگرد پروری ، و شبکه سازی امام و نشر علوم آل محمد نتوانست طاقت بیاورد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: منصور دوانیقی سال ۱۴۸ امام صادق را در ۶۵ سالگی در مدینه مسموم و به شهادت رساند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر