logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۷۲۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
اینجا زندگی جریان ندارد؛

روستای رَز ماهنشان در غبار فراموشی

روستای-رَز-ماهنشان-در-غبار-فراموشی
روستای رز با تعداد ۴۵ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ نفر در ۲۲ کیلومتری شهرستان ماهنشان واقع شده است که مردمان آن از مشکلاتی از قبیل نبود آنتن تلفن‌های همراه، آسفالت نبودن جاده‌‌های ارتباطی و غیره در مشقت و سختی هستند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» امروزه در اکثر روستاهای موجود در سطح شهرستان ماهنشان مردم از نعماتی از قبیل خانه بهداشت، گاز‌رسانی به روستاها، آسفالت بودن جاده‌های ارتباطی و ... برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید

در این میان روستای رز ماهنشان با تعداد ۴۵ خانوار و با جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ نفر در فاصله ۲۲ کیلومتری شهرستان ماهنشان واقع شده است که روستای مذکور از امکاناتی از قبیل گاز شهری، خانه بهداشت، عدم آسفالت راه‌ روستا، آنتن‌دهی ضعیف خطوط تلفن و کمبود آب آشامیدنی از جمله مشکلاتی است که مردم روستای رَز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

با توجه به قوانین موجود که در آن روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعماتی نظیر گاز‌رسانی، آسفالت بودن راه‌های ارتباطی، خانه بهداشت و ... باید برخوردار باشند ولی روستای رز با دارا بودن ۴۵ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ نفر از این امکانات محروم هستند که نیازمند توجه مسئولین است.

وقتی پای درد دل اهالی روستا می‌نشینی نمی‌دانند از کجا شروع به بیان مشکلاتشان کنند و کدام مشکل را به مشکل دیگر ارجحیت دهند ولی با هزاران امید از حل شدن مشکلاتشان سخن به میان می‌آورند تا زندگی برایشان روی خوشی نشان دهد.

یکی از اهالی روستا در گفتگو با موج رسا گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که ما را اذیت می‌کند خاکی بودن راه روستا است که در زمان بارندگی رفت و آمد به روستا بسیار سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: به دلیل خاکی بودن راه روستا، جهت رفت و آمد به ماهنشان ما باید هزینه‌های گزافی را بابت کرایه پرداخت کنیم.

یکی دیگر از اهالی روستا بیان کرد: متاسفانه در روستای ما خانه بهداشت وجود ندارد، و از پایگاه بهداشتی ماهنشان پیگیر وضعیت افرادی هستن که نیاز به مراقبت دارند.

وی ادامه داد: آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه در روستا بسیار ضعیف است و گاها دسترسی به شدت سخت می‌شود و اگر روزی یک مورد اورژانسی پیش بیاید و ما نتوانیم با اورژانس تماس بگیرم چاره چیست و چه کسی پاسخگو خواهد بود.

این اهالی روستا تصریح کرد: ما از لحاظ آب آشامیدنی‌ هم در تنگنا هستیم چرا که آب آشامیدنی در دسترس نیست و ما جهت تامین آب آشامیدنی به چشمه‌ها و روستای اطراف مراجعه می‌کنیم.

این شخص عنوان کرد: بابت اجرای طرح هادی نیز تنها در مجموع ۳۰۰ متر از روستا این طرح اجرا شده و مابقی در انتظار تکمیل پروژه هستند.

وی بیان کرد: وجود این مشکلات سبب دلسرد شدن جوانان از محیط روستا شده و به ناچار به دیگر شهر‌ها مهاجرت می‌کنند در صورتی که اگر امکانات فراهم باشد جوانان در همین روستا می‌مانند.

حسین شعیبی دهیار روستای رز در گفتگو با موج رسا گفت: روستای رَز دارای ۴۵ خانوار است که ۲۰ خانوار آن به صورت دایمی و مابقی به صورت فصلی در روستا ساکن هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل امکان احداث خانه بهداشت در این مکان وجود ندارد ولی مردم در مقابل مشکلاتی از قبیل راه و آب آشامیدنی و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه در تنگنا هستند و به دلیل اینکه سد مشمپا در حال احداث است راه‌‌های مواصلاتی آن آسفالت نمی‌شود.

روستاها در جوامع امروزی نقشی پر رنگ دارند چرا که بیشترین درصد مردم کشور در روستاها ساکن بوده و نقشی پر تاثیر نیز در تولید دارند، امید است با حل مشکلات روستاها سعی در تشویق مردم بر حضور در روستا داشته باشیم تا این نقش‌های ذکر شده تاثیرگذار‌تر از پیش باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر