logo
امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۶۸۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نگاه اقتصادی بلای جان کارهای علمی و فرهنگی است؛

تاراجِ روزبه/ روزبه زنجان رو به انحلال

تاراجِ-روزبه-روزبه-زنجان-رو-به-انحلال
نگاه اقتصادی عده‌ای به کارهای علمی و فرهنگی سبب شده تا موسسات آموزشی همانند دانشگاه روزبه زنجان این‌روزها با چالشی به نام انحلال دست و پنجه نرم کند و دانشجویان همانند توپ به دیگر دانشگاه‌ها پاس داده شوند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» دانشگاه روزبه زنجان که یک موسسه آموزشی عالی غیر انتفاعی است در سال ۸۵ با سه رشته تحصیلی در استان زنجان با هدف ارتقا سیستم آموزشی، تاسیس و اقدام به جذب ۳۰۰ نفر دانشجو کرد.

بیشتر بخوانید

بعد از شش سال این دانشگاه پایه‌های اعتماد خود را در افکار دانشجویان محکم کرد به طوری که به اوج فعالیت خود رسید و در سال ۹۱ توانست ۳ هزار و ۶۰۰ نفر دانشجو جذب و ۸۰۰ کلاس درس در یک ترم تحصیلی برپا کند و از ظرفیت ۱۵ نفر از اساتید علمی بهره‌مند شود.

از جمله اهداف تاسیس چنین موسساتی کمک به ارتقا سطح فرهنگ و دانش و رشد علم در جامعه و مشارکت در تربیت نیروی انسانی و متخصص مورد نیاز کشور است که صد البته در کنار این امر نباید درآمدزایی موسسه در کنار آموزش و پرورش نیروهای متخصص نیز نادیده گرفته شود.

اما گویا اهم اهداف در موسسه آموزش عالی روزبه زنجان به باد فراموشی سپرده شد و این دانشگاه رنگ و بوی مشکلات مالی به خود گرفت، انگیزه‌های اقتصادی به عناوین و دلایل مختلف ارجح بر آموزش دانشجویان شد و حتی برخی حاشیه‌ها غیر فرهنگی بوجود آمده نیز در یک برهه‌ای خواسته یا ناخواسته در دور کردن از اهداف علمی دانشگاه و دانشجویان تاثیرگذار بود، که پر واضح است که در شان چنین موسسات آموزشی نیست.

ولی اکنون آنچه که امروز از رفتار و سکنات یک عده به افکار عمومی القا می‌شود، این است که دانشگاه روزبه زیان‌ده شده و اصلا صرفه اقتصادی ندارد و نکته جالب توجه این است که به جای حل مسئله و ایجاد آرامش در فضای آموزشی دانشگاه اقدام به پاک کردن صورت مسئله نموده‌اند. بنابرین بدون درنظر گرفتن دانشجویان در حال تحصیل (ما بین۲۳۰ تا ۲۸۰ نفر)، تصمیم به منحل کردن این موسسه گرفته‌اند.

این در حالی است که خبر انحلال دانشگاه جَو روانی پریشانی بین دانشجویان ایجاد کرده و روند تحصیل را در این موسسه به حاشیه برده است.

با این وجود با پیگیری‌های که از طریق مسئولان انجام شده معاون دفتر امور آموزشی غیردولتی وزارت علوم به استان سفر کرده و با تنظیم صورت‌جلسه‌ای تصمیم بر انحلال این موسسه غیردولتی گرفته است.

موضوعات مذکور در نهایت به این مسئله ختم می‌شود که با انحلال دانشگاه روزبه، این شایعه در افکار عمومی مطرح می‌شود که هیأت موسس می‌تواند زمین چند ده میلیارد تومانی این دانشگاه را تصاحب کنند و حتی اجازه فروش آن را نیز دارند و با فروش این زمین سود کلانی عاید هیأت موسس می‌شود، با این حال برخی در بدبینی پا را از این فراتر می‌نهند و می‌گویند که گویا از ابتدا همین هدف از طرف یک عده معدود پیگیری می‌شود.

با این شرایط و نگاه اقتصادی برخی‌ها به دانشگاه روزبه سبب شده تا شایعه چشم طمع به زمین این موسسه پر رنگ‌تر شده و سیاه‌چاله‌ای برای دانشجویانی که هم‌اکنون در حال تحصیل در دانشگاه هستند، فراهم شود.

این در حالی است که دانشگاه باید تا زمان اتمام فارغ‌التحصیلی دانشجویان دایر باشد و در نهایت اقدام به ارائه مدرک پایان تحصیلی دانشجویان نماید.

اما مسئولان دانشگاه روزبه در تلاش هستند ۲۳۰ تا ۲۸۰ نفر از دانشجویانی که هنوز در دانشگاه روزبه تحصیل می‌کنند را به سایر دانشگاه‌ها در سطح شهرستان‌های استان و حتی استان قزوین انتقال دهند به عبارتی دانشجویان را مانند توپ تنیس رها کنند و سردرگم در شرایط موجود بگذارند.

بنا به اذعان برخی دانشجویان با اینکه تمام این موضوعات به برخی مسولان استانی اعلام و قول پیگیری نیز داده شده اما تاکنون نتایج مثمر ثمری حاصل نشده است.

با این حال آن چه که نمود دارد این است، گویا اعلام زیان‌دهی چنین موسساتی به شیوه‌ای نوین برای کسب زمین‌ دولتی در سطح کشور تبدیل شده است و عده‌ای خاص با طمع خود اقدام به اخذ زمین با کاربری آموزشی می‌کنند و پس از مدتی اعلام زیان‌دهی کرده و بعد از مالکیت زمین اقدام به فروش زمین می‌کنند. و اما این امر نیاز به وضع قوانینی محکم و اصولی دارد که با وجود آن نتوان این شایعات و ترفند‌ها به راحتی رشد کرده و دست آخر با غفلت یا ملاطفت و یا اهمال کاری یک عده منافع ملی و عمومی در اختیار یک عده معدود و فرصت‌طلب قرار گیرد!

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر