logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۶۸۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

ریواس، یکی از پر خاصیت‌ترین گیاه خودرو در ماهنشان

ریواس،-یکی-از-پر-خاصیت‌ترین-گیاه-خودرو-در-ماهنشان
ریواس‌ یا «اشقون» گیاهی خودرو با رنگ‌های سبز و قرمز و با مزه ترش در فصل بهار در طبیعت شهرستان ماهنشان یافت می‌شود که دارای خواص فراوانی از جمله کنترل فشار خون، خاصیت چربی سوزی و ... بوده در این گیاه خودرو در ماهنشان به وفور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در طبیعت ماهنشان گیاهانی یافت می‌شود که این میوه وحشی به زبان فارسی «ریواس» نام دارد و در زبان ترکی به «اشقون» معروف است.

بیشتر بخوانید

این گیاه خوشمزه از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت در ماهنشان یافت می‌شود، مناطقی مانند دربند، دره جن و ایلارقان و ... مناطقی هستند که ریواس در آن مناطق رشد می‌کند اما منطقه قارقالان علم کندی جزء مناطقی است که ریواس‌های بزرگ و آبدار در اواخر اردیبهشت به وفور یافت می‌شود.

ریواس، نوعی گیاه است که به‌ دلیل ساقه‌های سبز وطعم ترش آن معروف است، میوه ریواس به صورت خودرو رشد و نمو می‌کند و با ریزش تخم‌های آن در کنار ساقه قدیمی، ساقه جدید به وجود می‌آید و رشد می‌کند، ریواس دارای برگ‌های پهن به اندازه پنجه دست بوده

به گفته اهالی شهرستان ابروهای انسان در سال یکبار آب را به خود جذب و از آن برای رشد استفاده می‌کند که این آب در پوست ساقه ریواس است که اهالی در هنگام مصرف ساقه، پوست آن را به ابروهای خود می‌کشند.

این میوه به شکل یک ساقه ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری است که ساقه‌ها در میانه برگ‌های پهن خودنمایی می‌کنند که بالای ساقه‌ها دانه‌های ریواس به شکل گل دیده می‌شوند که در ارتفاعات و دامنه کوه‌ها و در اواخر فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه رشد می کند و علاوه بر مصرف به عنوان میوه، یک گیاه دارویی نیز هست.

ریواس، گیاه خوشمزه خوراکی است و به همین دلیل بیشتر به صورت خام مصرف می‌شود، البته از ریواس خوراکی‌ها و غذاهایی هم تهیه می‌شود که از مهم‌ترین این خوراکی‌ها می‌توان به ترشی ریواس، خورش ریواس و تهیه لواشک ریواس به دلیل طعم ترش آن  و... اشاره کرد.

ریواس، این گیاه خودرو وحشی علاوه بر طعم خاص خود فواید و خاصیت‌های فراوانی برای بدن دارد و از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کرده و در مقابل عوارض برخی دیگر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.که چند مورد از آن‌ها به شرح ذیل است

 ریواس از سبزیجاتی محسوب می‌شود که دارای مقادیر غنی فیبر است و به همین دلیل برای کنترل اشتها مفید است.

 بر اساس برخی تحقیقات مصرف ریواس باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن افزایش یابد و به چربی سوزی بیشتر منجر شود.

یکی دیگر از خاصیت‌های مهم این گیاه  این است که می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند.

استفاده از ریواس به عنوان ماسک صورت می‌تواند به جوان سازی پوست کمک کند، ریواس حاوی مقادیر غنی از ویتامین‌هاست و دارای انواع آنتی اکسیدان‌های قوی بوده و به همین دلیل می‌تواند به رفع چین و چروک‌های روی پوست کمک کند.

افرادی که فشار خون بالا دارند، هم می‌توانند از ریواس استفاده کنند، ریواس به دلیل وجود مواد مغذی و طعم ترش می‌تواند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کند.

 این گیاه حاوی مقادیر غنی فیبر بوده و به همین دلیل می‌تواند به راحتی یبوست را درمان کند.

ریواس از گیاهانی است که برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است، این گیاه حاوی مقادیر غنی فیبر است که علاوه بر کمک به هضم آسان‌تر غذا، می‌تواند به درمان بیماری های مرتبط با معده مثل رفلاکس اسید معده و معده درد نیز کمک کند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر