logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۵
[ شناسه خبر : ۳۶۷۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

سرمازدگی بهاره باغات زنجان را تهدید می‌کند

سرمازدگی-بهاره-باغات-زنجان-را-تهدید-می‌کند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تا صبح روز ۲۵ فروردین ماه امکان سرمازدگی باغات وجود دارد، گفت: کشاورزان هوشیار باشند و با استفاده از بخاری‌های باغی و روشن کردن آتش خسارت‌ها را به حداقل برسانند.

اکبر طیبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه بارندگی‌ها و کاهش دما هنوز خسارتی در باغات استان زنجان نداشته است اظهار کرد: اگر کاهش دما تداوم داشته باشد و به 2 درجه زیر صفر برسد احتمال خسارت در باغات هسته‌دار استان دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه با تداوم شرایط هوایی خطر سرمازدگی در برخی از مناطق خصوصا مناطق سردسیر و کوهستانی وجود دارد و باید کشاورزان هوشیار باشند، خاطرنشان کرد: باغداران برای جلوگیری از خسارت‌هایی که ممکن است متحمل شوند اقداماتی همانند ایجاد حرارت‌های یکنواخت در باغات را فراهم کنند تا در مواقع بحرانی سریع‌تر بتوانند برای گرم کردن باغات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان نسبت به ایجاد شعله‌های کوچک اقدام کنند اذعان کرد: برای هر چهار درخت یک عدد پیت حلبی آماده کنند چراکه گرما و دود حاصل تا حدود بالایی می‌تواند مانع سرمازدگی شود.

طیبی با بیان اینکه بهتر است در زمان‌هایی که احتمال سرمازدگی بهاره وجود دارد از شخم زدن کف باغ خودداری شود گفت: شخم زدن خاک باعث ایجاد خلل و خرج و به عبارتی پوک شدن خاک شده و مدت زمان ماندگاری حرارت در داخل خاک را کاهش می‌دهد.

گفتنی است، عباس بابایی مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نیز در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده است، نظر به پیش‌بینی افت شدید دما، تا منفی چهار درجه برای صبح ۲۵ فروردین ساعات دو الی پنج صبح به ویژه در باغات هسته‌دار شامل زردآلو ، بادام ، هلو، آلو و غیره احتمال خسارت تا ۹۰ درصد وجود دارد. بر اساس برآوردهای انجام گرفته مناطق در معرض خطر سرمازدگی در سلطانیه با محوریت خیرآباد، جنوب زنجان، ماهنشان و سایر شهرستان ها اعلام شده است.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر