logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۶۷۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

یک سوم جمعیت استان زنجان مبتلا به بیماری فشار خون هستند

یک-سوم-جمعیت-استان-زنجان-مبتلا-به-بیماری-فشار-خون-هستند-
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بیماری‌های فشار خون و دیابت از جمله بیماری‌هایی است که باید به آن توجه قرار گیرد، گفت: یک سوم جمعیت استان زنجان مبتلا به بیماری فشار خون هستند.

تورج جلالیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر عمده‌ترین علت مرگ در جهان هستند اظهار کرد: در بین بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه باید در نظر داشت که بیماری دیابت و فشار خون درصد بالایی از مبتلایان را در استان به‌ خود اختصاص داده است ابراز کرد: بیماری فشار خون از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی است که در حدود یک سوم جمعیت در کل کشور به این نوع بیماری مبتلا هستند که آمار استان زنجان نیز به همین روال گزارش شده است.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه فشار خون یکی از علائم اصلی حیات در بدن است که اگر سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود افزود: بیماری فشار خون عامل اصلی سکته مغزی است و فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ است و این یک بیماری بی‌سر و صدا بوده و هیچ علائمی ندارد(به عنوان قاتل خاموش نامگذاری شده است) و یک بیماری خطرناکی است که فرد مبتلا باید تحت نظر پزشک قرار گیرد.

جلالیان با بیان اینکه این بیماری در افراد دارای سن بالا، بیشتر دیده می‌شود اظهار کرد: طبق آخرین بررسی‌ها به عمل آمده در بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است میزان شیوع بیماری فشار خون در کل کشور ۳۲درصد در افراد بالای ۱۸ سال گزارش شده است.

وی ادامه داد: همین میزان در استان زنجان ۳۳درصد است و بر اساس همین آمار یک سوم جمعیت بالای ۱۸ سال در استان زنجان مبتلا به بیماری فشار خون هستند.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان گفت: درباره بیماری دیابت می‌توان گفت که افزایش غیر طبیعی قندخون در بدن است که باعث بروز این بیماری می‌شود و بیماری دیابت در سطح کشور و استان زنجان جزو پنجمین عامل مرگ و میر شناخته می‌شود.

جلالیان ابراز کرد: شیوع بیماری دیابت در افراد بالای ۲۵ سال در استان ۱۱درصد و در سطح کشور ۱۴ درصد است.

وی عنوان کرد: عوامل مختلفی در ارتباط با بیماری فشار خون ارتباط مستقیم دارد از جمله افزایش سن، عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات و کم تحرکی را می‌توان نام برد و نباید فراموش کرد که بیماری فشار خون و دیابت قابل کنترل و پیشگیری است.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه افرادی که در خانواده سابقه بیماری دیابت داشته باشند باید توجه داشته باشند و بیشتر مراقب خودشان باشند ابراز کرد: انجام حرکات ورزشی یا پیاده‌روی هر روز به مدت ۳۰ دقیقه یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به فشار خون و دیابت است.

جلالیان گفت: ۴۲درصد افراد استان زنجان کم تحرک بوده و این یک هشدار است و روی آوردن به ورزش در کنار فعالیت‌های ‎روزانه بسیار توصیه می‌شود. 

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: در کنار ورزش منظم، کنترل وزن، مصرف پنج وعده میوه و سبزی در روز، عدم استعمال دخانيات، مصرف کم نمک عامل اصلی کنترل فشار خون در افراد مبتلا است.

جلالیان گفت: ميزان قندخون ناشتا طبیعی بدن زیر ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی لیتر است که اگر این میزان بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ قرار گیرد به آن به اصلاح پره دیابت می‌گویند و میزان قندخون ناشتا ۱۲۶ و بالاتر یعنی فرد دچار بیماری دیابت شده و باید زیر نظر پزشک باشد.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: دیابت از جمله بیماری‌هایی است که تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند و مشکلات جدی را برای افراد به وجود می‌آورد که باید دقت لازم انجام شود.

جلالیان افزود: عارضه چشمی، مشکلات عصبی، قلبی، کلیوی و... از جمله عوارض بیماری دیابت در بدن است.

وی تاکید کرد: مهمتری راه‌های پیشگیری از دیابت، اصلاح سبک زندگی است و انجام فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، داشتن وزن متعادل، عدم استعمال دخانیات و کنترل منظم قندخون (حداقل بصورت سالانه) برای همه افراد توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر