logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۶۷۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه شهرستان ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا:

پرداخت زکات امری واجب و رمز غنای جامعه است

پرداخت-زکات-امری-واجب-و-رمز-غنای-جامعه-است-
امام جمعه شهرستان ماهنشان با بیان اینکه در دین مبین اسلام پرداخت زکات فطریه لازم و ضروری شمرده شده است گفت: پرداخت زکات امری واجب و رمز غنای جامعه است.

حجت‌الاسلام محمدرضا علی‌اکبری پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه شب عید فطر افراد واجد شرایط باید زکات فطره را پرداخت کنند و در دین مبین اسلام در این باره سفارشات متعدد شده است اظهار کرد: برای «فطره» معنای مختلف آورده شده که مهمترین معانی آن خلقت، بدن و اسلام است از آنجا که پرداخت زکات باعث سلامت جسم و روح می‌شود و در دین اسلام به آن تاکیدات زیاد شده به آن اصطلاحا فطریه گویند.

بیشتر بخوانید

وی گفت: نکته مهم در پرداخت فطریه این است که زکات فطره مکمل و تمام کننده روز است همانطور که درود و صلوات بر محمد(ص) پیامبر اسلام در فریضه نماز تمام کننده نماز است که باعث قبولی طاعات و عبادات از جمله روزه‌های ماه مبارک رمضان شده و محافظ انسان از مرگ در آن سال خواهد بود.

امام جمعه شهرستان ماهنشان عنوان کرد: مکمل و تمام کننده زکات مال، ثروت و دارایی است که باعث سلامتی جسم و روح از رذایل اخلاقی در افراد می‌شود پرداخت زکات فطریه برای افراد (بالغ، فقیر نبودن شخص و به هوش بودن فرد) امری لازم است.

حجت‌الاسلام علی اکبری گفت: چنین افرادی باید زکات خود و کسانی که در مغرب شب عید فطر نان خور وی هستند بپردازد و چه بسا آن فرد کوچک باشد یا بزرگ، مسلمان باشد یا غیر مسلمان، خرج آنها بر وی واجب باشد یا نباشد در شهر خود یا در شهر دیگرمستقر شود پرداخت فطریه بر عهده وی است و باید به این مهم توجه شود.

وی اضافه کرد: حتی اگر فرزند وی برای مسافرت به شهر دیگر رفته باشد باید زکات وی را بپردازد.

امام جمعه شهرستان ماهنشان ابراز کرد: مقدار زکات فطری هر شخص برابر است یک کیسه معال 30 کیلوگرم(جنس زکات فطره) شامل خرما، کشمش، برنج و ذرت و.. است و فرد می‌تواند مقدار پول آنها را به فرد نیازمند بپردازد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری ابراز کرد: زمان انجام آن شب عید فطر است و زمان پرداخت زکات عید فطره از شب عید تا ظهر روزعید تعیین شده که اگر فرد نماز روز عید فطر می‌خواند بنا بر احتیاط واجب باید قبل از خواندن نماز عید فطر زکات فطریه را بپردازد.

وی گفت: زکات برای افرادی که بنا به هر دلیلی عذر شرعی دارند امری واجب است این افراد باید (عاقل، بالغ بوده و فقیر نباشد و فرد بیهوش نباشد) و پرداخت زکات فطریه بر همگان واجب است چه شخصی که دارای عذر شرعی باشد و چه شخصی که عذر خواصی نداشته باشد پرداخت آن همه را در بر می‌گیرد.

امام جمعه شهرستان ماهنشان عنوان کرد: پرداخت فطریه از جهت اینکه نفس انسان را پاک می‌کند نوعی عبادت است و باعث تزکیه روح و جسم می‌شود و چون به فقرا و نیازمندان می‌رسد رمز غنای جامعه است و باعث نجات فقرا از فقر و نادانی خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی اکبری ابراز کرد: دین مبین اسلام تمام موارد گفته شده را در نظر گرفته و پرداخت زکات فطریه را امری لازم می‌داند.     

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر