logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۷
[ شناسه خبر : ۳۶۶۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
فرهنگ عامیانه مردم ابهر؛

آداب و رسوم ابهری‌ها در عید سعید فطر

آداب-و-رسوم-ابهری‌ها-در-عید-سعید-فطر
عید سعید فطر در حقیقت عید روزه داران واقعی و مومنانی است که پس از یک ماه امساک و دوری از گناه و محرمات، به منظور کسب رضایت خداوند، موفقیت و پیروزی خود را در برابر شیطان و هواهای نفسانی جشن می گیرند و این مراسم در سراسر بلاد اسلامی از جمله شهرستان ابهر از آداب و رسوم متنوع و ریشه‌داری برخوردار است

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» وقتی ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد در روز عید فطر اوّل صبح همه مساجد جمع می‌شوند تا پس از طلوع آفتاب نماز فطر را اقامه کنند. 

بیشتر بخوانید

 علاوه بر نماز آن روز فطریه نیز در همان مجلس به صندوق‌ها ریخته می‌شود تا بعداً بین فقرا و مستمندان تقسیم شود. مبلغ فطریه را شب عید فطر خانواده‌ها کنار می‌گذارند و آن را از واجبات می‌دانند که می‌بایست اول صبح به صاحبانشان تحویل شود. 

در گذشته صبح قبل از طلوع آفتاب مردم دسته دسته به طرف امامزاده اسماعیل (ع) که در شناط قرار دارد به راه می‌افتند و بعد از زیارت بر می‌گشتند تا نماز بجا بیاورند.

اما اکنون دیگر آن رسم و رسوم نیست و در طول روز به زیارت می‌روند و در این روز در شناط بازار روز هم تشکیل می‌شود و از اطراف روستاها نیز برای زیارت می‌آیند و گاهاً بساط غذای ظهر را نیز در محوطه امامزاده دایر می‌کنند. در عید سعید فطر از ابهر و اطراف و روستاها به زیارت امامزاده یعقوب(ع) که در شهر صائین‌قلعه و در ۳ کیلومتری آن بر روی تپه‌ای قرار دارد می‌روند و بعضی‌ها غذای ظهر و شب را نیز در همانجا میل می‌کنند و پس از زیارت و قدم زدن در تپه‌های اطراف به منزل خود مراجعه می‌کنند. 

در شب عید فطر نیز مردم مثل دیگر اعیاد، عید می‌گیرند و پلو می‌پزند و بعضی نیز آئینه به دست در پشت‌بام‌ها به دنبال ماه هستند تا پایان ماه رمضان را به همه اعلام کنند.

بقول شاعر: 

در شب عید آن پری روی بی نقاب آمد برون / ماه می جوستند مردم آفتاب آمد برون

 

منبع: کتاب فرهنگ عامیانه مردم ابهر 

نوشته: استاد محمد آقامحمدی 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر