logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۹
[ شناسه خبر : ۳۶۶۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

۴۳۰ هزار هکتار از اراضی زنجان میزبان طرح جهش تولید در دیمزارها

۴۳۰-هزار-هکتار-از-اراضی-زنجان-میزبان-طرح-جهش-تولید-در-دیمزارها
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزار‌ها سومین سال است که اجرا می‌شود گفت: امسال این طرح در ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

اکبر طیبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه کشت محصولات زراعی در استان زنجان به صورت دیمی و آبی انجام می‌شود، اظهار داشت: عمده محصولی که مورد کشت قرار می‌گیرد دیمی است، بیشتر گندم و جو و تا حدودی نیز محصولات تناوبی کشت می‌شوند.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه کشت بهاره در استان از اسفند ماه گذشته آغاز شده است، گفت: تنها شهرستان طارم با توجه به اقلیم، آب و هوایی که دارد در فصل زمستان محصولات کشت شده و هم اکنون محصولی همچون کرفس در حال برداشت و روانه‌سازی به سمت بازار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است تا آیش زرد را تبدیل به آیش سبز و توسعه کشت تناوبی به غیر از غلات کند، گفت: سعی می‌شود تا دانه‌های روغنی همچون گلرنگ، کاملینا و نباتات علوفه‌ای همانند نخود علوفه‌ای، خلر، ماشک در تناوب زراعی کشت شود و علاوه بر حفظ بستر خاک سبب کسب درآمد برای زراعان شود.

وی با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزار‌ها بصورت مشترک بین سازمان جهادکشاورزی با ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) سومین سال اجرای خود را در استان شروع کرده است، یادآور شد: طرح جهش تولید در دیمزارها در ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود و بیش از ۱۵۰ کارشناس کشاورزی بحث ترویجی و آموزشی را انجام می‌دهد.

وی افزود: این طرح یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و در استان با اهداف افزایش عملکرد 25 درصدی محصولات زراعی متنوع در دیمزارها در طول 5 سال، تغییر زمان کشت محصولات از بهاره به پاییزه جهت استفاده حداکثری از نزولات آسمانی، رعایت تناوب زراعی، افزایش کارائی آیش، حذف تدریجی آیش، کشاورزی حفاظتی و صرفه جویی در منابع و افزایش درآمد کشاورزان اجرا می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: یکی از ارکان اصلی طرح جهش تولید، رعایت تناوب زراعی بهینه و وارد کردن محصولات حبوبات، علوفه و دانه های روغنی به دیمزارهاست. طرح جهش تولید در دیمزارها موجب ارتقای سطح تولیدات زراعی و افزایش سطح علمی و فنی دیمکاران استان خواهد شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر