logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۶۶۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رابطه مستقیم سلامت روان با رانندگی؛

سلامت روان ضامن سلامت جامعه است

سلامت-روان-ضامن-سلامت-جامعه-است-
سلامتی روان عامل اصلی در کنترل فشارهای روحی است که مانع بروز برخی ناهنجاری‌ها در جامعه می‌شود که این موضوع رابطه مستقیمی در فرهنگ رانندگی و کاهش تصادفات دارد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» سلامت روان شامل رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی ما می‌شود. این سلامتی بر نحوه تفکر، احساس و رفتار ما تأثیر می‌گذارد نه تنها خود بلکه خانواده و جامعه را با خود درگیر می‌کند و پرداختن به سلامت روان در هر مرحله از زندگی، از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی برای هر فردی مهم است. سلامت روان با عواملی همچون اضطراب، بیقراری و پیش‌بینی‌ناپذیری مرتبط است.

بیشتر بخوانید

اما به نکته‌ای که این روزها کمتر به آن توجه می‌شود این است که سلامت روان چقدر بر رانندگی و حوادث رانندگی تاثیر گذار است؟ چرا که همین موضوع ترافیک می‌تواند اثرات مخربی روی مغز بگذارد و مدت زمان زیادی ذهن را درگیر خود می‌کند. 

همچنین کم‌خوابی و بی‌خوابی از دیگر عواملی است که بر روان فرد تاثیر گذاشته و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد ماندن در ترافیک و خستگی مغز باعث به هم ریختن الگوی خواب می‌شود.

اما با ذکر همه این موارد باید به این نکته توجه کنیم که سلامت روان بر فرهنگ رانندگی و کاهش تصادفات تاثیر مستقیمی دارد.

سلامت روان ضامن زندگی بهتر برای هر فرد است

در این راستا سید پیمان شبیری رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ در گفتگو با موج‌رسا با بیان اینکه توجه به بهداشت روان باعث سلامتی جسم نیز می‌شود گفت: سلامت روان ضامن زندگی بهتر برای هر فرد است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ که امروزه پلیس با آن در ارتباط است نداشتن سلامت روان برخی رانندگان در حین رانندگی است اظهار کرد: متاسفانه بی‌توجهی به این مهم باعث بروز مشکلات مختلف برای فرد در زندگی و اجتماع می‌شود.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با بیان اینکه رانندگان با رفتارهای پر تنش ترافیکی مشکلات و معضلات مختلفی را به وجود می‌آورند طبیعتا فرهنگ و شخصیت فردی و اجتماعی راننده بیانگر کنترل بهتر برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در وی است افزود: اگر با این مهم کنار بیاید بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

شبیری با اشاره به اینکه زمانی که فردی وارد اجتماع شود ناخودآگاه برخی رفتارها را به طور غیر مستقیم خواهد آموخت به عنوان مثال احترام به فرد مقابل که هر چه بر این مهم اهتمام ورزد امکان بروز رفتارهای زننده و ناشایست در فرد کمتر می‌شود ابراز کرد: اگر فرد اخلاق‌های پسندیده را با خود تمرین کند در واقع روان خود را سالم نگه داشته و در حین رانندگی بر سر مسائل کوچک واکنش‌های بزرگ بروز نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه جامعه خود عامل اصلی در بروز هیجانات روحی و روانی در افراد است اظهار کرد: زمانی که فرد آگاهی لازم از سلامت روان داشته باشد و بر این مهم دقت داشته باشد هرگز در جامعه ناهنجاری‌ها را بروز نمی‌دهد و آنها را برای خود عوامل تخریب کننده روح و روان می‌داند.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با اشاره به اینکه سلامت روان از مهمترین موضوعاتی است که در جامعه کمتر به آن پرداخته می‌شود افزود: عدم آگاهی لازم در این زمینه باعث بروز بیماری‌هایی مانند افسردگی، پرخاشگری، و اهانت و... در فرد خواهد شد.

شبیری عنوان کرد: هر کدام از این موارد مطرح شده نیاز به بررسی علل و عوامل بروز این مشکلات در جامعه دارد و در کل سلامت روان ضامن زندگی بهتر برای هر فرد است.

اختلالات روانی در پی تصادف بروز می‌کند

 مهدی میناخانی، رئیس اداره کنترل و نظارت جاده‌ای پلیس راه استان زنجان در گفتگو با موج رسا با بیان اینکه سلامتی روحی و جسمی بزرگترین نعمت برای هر فرد است گفت: اختلالات روانی در پی تصادف بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه بروز مشکلات روحی و روانی در رانندگان عامل اصلی حوادث در تصادفات مختلف است که متاسفانه کمتر به اين مهم پرداخته می‌شود گفت: علت‌ اصلی تمام تصادفات، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت مقررات ترافیكی و بی‌احتیاطی از جانب رانندگان نیست بلکه موضوع اصلی عدم تمرکز و داشتن مشکلات روحی در این اقشار است.

رئیس اداره کنترل و نظارت جاده‌ای پلیس راه استان زنجان گفت: رانندگی در جاده‌ها از جمله حیطه‌هایی است که در کنار سختی کار خطراتی نیز به همراه دارد خطراتی که در یک لحظه رخ می‌دهد و باعث بروز حوادث ناگوار می‌شود.

میناخانی عنوان کرد: استرس، مشکلات خانوادگی، مسائل و مشکلات اقتصادی، گرانی وسایل جانبی برای خودرو ، بیماری و استفاده از برخی قرص‌ها حین رانندگی مهمترین عامل برای ایجاد مشکلات روحی در راننده است.

وی تاکید کرد: زمانی که حوادثی در جاده رخ می‌دهد یک طرف قضیه عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی است و بُعد دیگر آن داشتن مشکلات روحی و عدم توجه به این بیماری و دست و پنجه نرم کردن با این بیماری خطرناک است.

رئیس اداره کنترل و نظارت جاده‌ای پلیس راه استان زنجان گفت: دانش جدید روش مناسب برای شناخت میزان صلاحیت انسان برای رانندگی را نیافته است، زیرا شرایط رانندگی بسیار متعدد است و نظر دادن درباره آن سخت است.

میناخانی عنوان کرد: اگر راننده‌ای صلاحیت لازم برای رانندگی در جاده را دارا باشد مهمترین عامل همان سلامتی روح و روان آن است که باید به این مهم پرداخته شود و نباید آن را نادیده گرفت.

وی گفت: داشتن سفری ایمن در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برخورداری از سلامتی روان برای هر راننده الزامی است. 

رئیس اداره کنترل و نظارت جاده‌ای پلیس راه استان زنجان اضافه کرد: تمام مشکلات اعم از خانوادگی و اجتماعی از مهمترین عامل در بروز تصادفات در جاده‌ها است و نباید فراموش کرد اختلالات روانی در پی تصادف بروز می‌کند و منجر به وقوع حوادث جبران ناپذیر در جاده‌ها خواهد شد.

میناخانی ابراز کرد: رانندگان برای رسیدن به مقصد حتما از عواملی که استرس‌زا بوده و ذهن آنها را آشفته می‌کند اجتناب کنند و بیشتر به سلامت روح و روان بپردازند. سلامتی روح و روان از جمله مواردی است که تاثیر مستقیم با فرد و وضعیت جسمی او دارد و در واقع می‌توان گفت که روح و جسم مکمل هم هستند و باید در یک راستا قرار گیرند.

لازم به ذکر است مشکلات متعددی بر روان فرد تاثیر مستقیم دارد از جمله تورم، ترافیک، مشکلات خانوادگی و کاری، دیر رسیدن به قرارهای کاری و دوستانه، مشکلات اقتصادی، تجربه محبوس ماندن میان خودروها، منجر به افزایش سطح استرس و احساس ناامیدی می‌شود و باعث ترشح بیشتر هورمون کورتیزول در افراد شده و ترشح این هورمون در درازمدت اختلال در سلامت مغز را موجب خواهد شد و سلامتی جسمی و روحی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر