logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۶۵۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه ابهر:

شب قدر، نهر پربرکت تطهير بندگان است

شب-قدر،-نهر-پربرکت-تطهير-بندگان-است
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه ابهر گفت: شب قدر میعادگاه عاشقانه‌ای است که پروردگار برای مهرورزی و رحمتی دوباره با بندگانش مقرر داشته تا به واسطه بهانه‌ای توبه‌پذیر گناه‌کاران شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم شاهسوندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: كلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به كار رفته است که یکی از این معانی مقام و منزلت است چنان‌كه مى‌فرمايد: « آن گونه‌كه بايد، مقام و منزلت الهى را نشناختند»، معنای دیگر تقدير و سرنوشت است، چنان‌كه مى‌فرمايد: « اى موسى تو بنا بر تقدير (الهى به اين مكان مقدّس) آمده‌اى» و معنای دیگر تنگى و سختى است، چنان‌كه مى‌فرمايد: « كسى كه رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود»، دو معناى اول در مورد «لَيْلَةِ الْقَدْرِ» مناسب است، زيرا شب قدر، هم شب با منزلتى است و هم شب تقدير و سرنوشت است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه هستى، حساب، كتاب و قدر و اندازه دارد، گفت: خداوند در شب قدر، امور یک سال را تقدير مى‌كند، چنانكه قرآن در جايى ديگر مى‌فرمايد: « در آن شب، هر امر مهمى، تعيين و تقدير مى‌شود. بنابراين، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پيامبر(ص) نيست، بلكه در هر رمضان، شب قدرى است كه امور سال آينده تا شب قدر بعدى، اندازه‌گيرى و مقدّر مى‌شود.

حجت‌الاسلام شاهسوندی افزود: بيدار بودن شب قدر و احياء آن با دعا و نماز و قرآن، مورد سفارش پيامبر و اهل بيت آن حضرت بوده است و در ميان سه شب، بر شب بيست و سوم تأكيد بيشترى داشته‌اند، چنانكه شخصى از پيامبر پرسيد: منزل ما از مدينه دور است، یک شب را معين كن تا به شهر بيايم. حضرت فرمود:« شب بيست و سوم به مدينه داخل شو» .

وی با تأکید بر اینکه از وقايع عجيب تاريخى، ضربت خوردن حضرت على عليه‌السلام در شب قدر، در محراب عبادت و به هنگام نماز است، گفت: آرى، اشرف خلق خدا، در اشرف مكان‌ها و اشرف زمان‌ها، در اشرف حالات، شهيد شد.

حجت‌الاسلام شاهسوندی با اشاره به اینکه شب قدر جایگاه ویژه‌ای در مسائل معنوی دارد، گفت: خداوند در قرآن، به زمان طلوع فجر و هنگام عصر يک بار سوگند ياد كرده ولى به هنگام سحر سه بار است.

وی تصریح کرد: طول شب قدر، یک شب كامل كره زمين است كه ۲۴ ساعت مى‌شود، نه آنكه مخصوص مكان خاصى همچون مكه و آن هم به ميزان ۸ ساعت شب آن منطقه باشد. چنانكه مراد از روز عيد فطر، يک روز كامل كره زمين است كه شامل همه نقاط و مناطق مى‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه ابهر گفت: تقارن شب تقدير بشر با شب نزول قرآن، شايد رمز آن باشد كه سرنوشت بشر، وابسته به قرآن است. اگر پيرو قرآن باشد، سعادت و رستگارى و اگر دور از قرآن باشد، شقاوت و بدبختى براى او رقم مى‌خورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: شايد رمز اينكه شب قدر مخفى است، آن باشد كه مردم شب‌هاى متعدّد را به عبادت بپردازند، كسانى كه يک شب آنرا درک كردند مغرور نشوند و كسانى كه آنرا درک نكردند، از باقى شب‌ها مأيوس نشوند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر