logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۶۵۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
گزارش خبری؛

سنت حسنه افطاری ساده در ماه رمضان در ماهنشان استان زنجان

سنت-حسنه-افطاری-ساده-در-ماه-رمضان-در-ماهنشان-استان-زنجان
سنت حسنه «افطاری ساده» با مشارکت تشکل‌های مردمی در معابر و فضاهای عمومی شهری و روستایی استان از جمله ماهنشان هر ساله انجام می‌شود و این سنت از دیرباز فرهنگ ایرانی اسلامی در بین خانواده‌های‌ها مرسوم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» این سنت شیرین ریشه در ایمان و افکار مردم دارد که افراد در آن اقوام و خویشان و آشنایان و افرادی که در امور زندگی از جمله اطعام با دشواری مواجه هستند را برای صرف اطعام به افطار دعوت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

افطاری دادن از مستحبات با اهمیت است که در آیات و روایات بی‌شمار بر آن سفارش و تاکید شده است.

امام صادق(ع) در این رابطه می‌فرمایند: کسی که مومنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده می‌شود؛ و کسی که دو مومن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد.

رسول خدا (ص) می‌فرماید: بدانید که خداوند به عزت خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کننده‌گان را عذاب نکند.

ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مومنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش‌های گذشته‌اش می‌گذرد.

مقام معظم رهبری در رابطه با افطاری و دادن اطعام می‌فرماید: «آنچه انسان در این ماه رمضان، در میان این اعمال شخصی و عمومی، مردمی و اجتماعی مشاهده می‌کرد، اطعام مردم به صورت عمومی و به صورت افطاری ساده و همگانی در بین مردم ما بود که بحمدالله رایج شده است. 

ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: سال گذشته از مردم عزیزمان خواهش شد که تشریفات افطار را کم کنند، کمیت ضیافت شوندگان در افطار را افزایش دهند.

حجت‌الاسلام محمد‌رضا علی‌اکبری در گفتگو با موج رسا در رابطه با اهمیت افطاری دادن گفت: پیامبر اکرم (ص) بر دادن افطاری بسیار تاکید داشتند حتی این افطاری با یک عدد خرما یا یک جرئه آب باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری برای اجرائی شدن این سنت حسنه توصیه بر اجرای افطاری ساده در ماه مبارک رمضان را دارند.

امام جمعه ماهنشان مطرح کرد: امسال که بهار طبیعت و بهار قرآن مقارن شده است با دادن افطاری هم این سنت حسنه انجام شده و هم دید و باز دید و صله رحم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به دستور خداوند و ائمه اطهار و تاکید مقام معظم رهبری سنت افطاری باید با همان سادگی مخصوص و بدون تجملات باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر