logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۳
[ شناسه خبر : ۳۶۳۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
گزارش؛

آلا‌داغلار ماهنشان، رنگین کمانی از جنس خاک+ تصاویر

آلا‌داغلار-ماهنشان،-رنگین-کمانی-از-جنس-خاک+-تصاویر
آلا به زبان ترکی به معنای رنگارنگ و داغلار یعنی کوه‌ها و آلاداغلار به معنی کوه‌های رنگی است که در شهرستان ماهنشان قرار دارد، این کوه‌ها از نظر ظاهری با کوه‌های دیگر متفاوت است و به سان رنگین‌ کمانی است که بر روی این قطعه از زمین نقش بسته است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» آلا به زبان ترکی به معنای رنگارنگ و داغلار یعنی کوه‌ها و آلاداغلار به معنی کوه‌های رنگی است که در شهرستان ماهنشان قرار دارد.

بیشتر بخوانید

کوه‌ها و جنگل‌ها از همان ابتدای خلقت برای انسان‌ها جذاب‌ بوده است اما کوه‌های رنگی از لحاظ ظاهری نیز تفاوت‌های شگرفی با سایر کوه‌ها دارند، کوه‌هایی که هزار رنگ به نظر می‌رسند و هر تکه از آن‌ها به یک رنگ است، گویی یک نقاش با قلم خود تمام کوه‌ها را نقاشی کرده است.

  بلند‌‌ترین تپه موجود در این منطقه کوه بلقیس است که ۳ هزار و ۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و وسعت آن حدود ۷۰ کیلومتر می‌شود. 

 یک رسم دیرینه در میان مردم این منطقه از ماهنشان حاکم بوده که در آن با استفاده از این خاک‌های رنگی خانه‌های خود را در هنگام آغاز سال نو می‌آراستند که به آن «سواماق» می‌گفتند و دور طاقچه‌ها را طرح گل نقاشی می‌کردند که در اصطلاح محلی به آن «شلمه آغاجی» گفته می‌شود‌.

دلیل وجود این کوه‌های رنگی در شهرستان ماهنشان وجود منابع معدنی بسیار غنی است و در این منطقه معادن فراوانی یافت می‌شود به همین دلیل ماهنشان را سرزمین گنج‌های پنهان نام نهاده‌اند.

 به گفته زمین شناسان علت این پدیده زیبا به ۱۵ میلیون سال قبل مربوط است، در پروسه تشکیل کوه‌ها و حوضچه‌های قاره‌ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشت.

تغییر املاح و نوع آن‌ها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل تپه های آلا‌داغ‌لار یا کوه‌های رنگی شده است، در واقع می‌توان گفت هر یک از رنگ‌های آن نشانگر یک ماده معدنی خاص است.

این کوه‌ها متشکل از انواع رنگ‌های سبز، نارنجی، قرمز، سفید، قهوه‌ای، زرد است.

 رنگ‌های ترکیبی این کوه‌های سر به فلک کشیده زیبایی خاصی به طبیعت بکر شهرستان ماهنشان بخشیده است.

در همه ایام سال می‌توانید به دیدن آلاداغلار؛ این کوه‌های رنگین‌کمانی بروید، البته در هر زمان با جلوه‌ای خاص روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه این کوه‌ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می‌کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف، جلوه‌ای دیگر دارند اما در زمان بارش باران زیبایی این کوه‌ها چند برابر شده و زوایای جالب و بکری از آن‌ها به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر