logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۶۲۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

ملی شدن صنعت نفت نماد استکبار ستیزی در جامعه است

ملی-شدن-صنعت-نفت-نماد-استکبار-ستیزی-در-جامعه-است-
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، تکمیل مبارزات نهضت ملی نفت بود که با سعی و تلاش‌های مضاعف روحانیون در کشور تحقق یافت.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ۲۹ اسفند هر سال که می‌رسد تقویم سیاسی و اقتصادی ایران یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای کشور ایران تکرار می‌شود با وجود اینکه روز ملی‌شدن نفت در یک برهه تارخی نسبتا کوتاهی اتفاق افتاد و یک نوع پیروزی برای دولت و کشور ایران و از طرفی شکستی به نظام سلطه و استعماری آن زمان به ویژه انگلیس به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

نهضت ملی‌شدن نفت از ۲۹ اسفند ۱۳۲۹– تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یک دوره مبارزات مردم ایران، برای ملی کردن صنعت نفت ایران است.

در سال‌هایی که نعمت عظیم نفت که یکی از عیارهای قدرت ایران عزیز به شمار می‌رود به نوعی با یک سیاست متکبرانه و استعمار گرانه سهم عظیمی از این طلای سیاه به جیب ابرقدرت‌ها و کشورهای استعمارگر به ویژه انگلیس مکار می‌رفت و به خاطر عدم تجربه سیاسی و بی عرضگی شاه مملکتِ وقت سهم ناچیزی از آن ( ۱۶ در صد ناخالص و ۱۱ درصد خالص) برای ایران بود.

تا اینکه دکتر مصدق طرحی در این زمینه ارائه داده بودند که طبق آن سهم ایران از نفت خیلی افزایش می‌یافت و به نوعی دست استعمار گران از نفت ایران کوتاه می‌شد که این طرح مصدق در مجلس در سال ۱۳۲۳ به تصویب رسید و اعطای امتیاز نفت به دوره‌ای و یا شرکت‌های خارجی ممنوع گردید و اين یعنی طرح ملی شدن صنعت نفت که یک اتفاق نادر و شیرین برای کشور و ملت ایران بود و البته نقش روحانیون سیاست مدار و متدین مثل آیت الله کاشانی هم بسیار موثر بود.

ناگفته نماند که جرقه‌های اولیه طرح ملی صنعت نفت با اعتراض مردم در ۲۳ تیر ۱۳۲۵‌ که اکثریت آن را کارگران صنعت نفت تشکیل می‌دادند، شروع شد که حتی در این اعتراضات ۵۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند که نتیجه این اقدام ورود مجلس به بحث فروش نفت و امتیازات شرکت‌های نفتی و ممنوعیت واگذاری آن به کمپانی‌های خارجی به ویژه انگلستان شد.

البته ناگفته‌های زیاد در این موضوع بود که مجالی برای آن نیست و این ماجراي ملی شدن صنعت نفت با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به پایان رسید.

و این روز یعنی ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ به عنوان یک روز تاریخی برای کشور و مردم ایران ماندگار شد و ملی شدن صنعت نفت نماد استکبار ستیزی در جامعه است.

با توجه به نزدیکی سال جدید و ساعات پایانی سال قبلی و مشغله‌های شدید این روزها، کمتر به این روز تاریخی توجه می‌شود.

حجت‌الاسلام علی ناصر/رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی زنجان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر