logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۳۶۲۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
پژوهشگر فرهنگ عامه تئاتر و تاریخ استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

اجرای بازی بومی محلی غولی‌بانی در روز سیزده بدر در زنجان

اجرای-بازی-بومی-محلی-غولی‌بانی-در-روز-سیزده-بدر-در-زنجان-
پژوهشگر فرهنگ عامه تئاتر و تاریخ استان زنجان از جمله مراسمات 13 بدر نمایش غولی بانی در دامان طبیعت است گفت: برپایی بازی‌های بومی محلی از جمله غولی بانی در روز 13 بدر در دامان طبیعت از جمله آداب و رسوم مردم زنجان است.

حسین عباسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»  با بیان اینکه «غولی بانی» یکی از مراسماتی است که پیشینیان طبق آداب و رسوم روز 13بدر در دامان طبیعت زنجان برگزار می‌کردند گفت: مهم ترین مراسم 13 بدر  شخصیت «غولی بانی» است بسیار مراسم خوب است. 

بیشتر بخوانید

وی گفت: «غولی بانی» یکی از مراسماتی است که پیشینیان طبق آداب و رسوم روز 13 بدر در دامان طبیعت زنجان برگزار می‌کردند.  

پژوهشگر فرهنگ عامه تئاتر و تاریخ استان زنجان عنوان کرد: «غولی بانی» شخصی است که روز 13بدر لباسی مانند «لباس خرس» پوشیده و سرش را هم می‌پوشاند و یک چشم در پیشانی خود گذاشته، دور چشم‌های خود روزنه‌ای باز می‌کند تا از آن طریق اطراف خود را ببیند و  سر تا پای این شخصیت شبیه «خرس» است.   

عباسی گفت: غولی بانی آواز طنز آمیز می‌خواند و می‌گوید: «من هستم هیچ کس دیگر نیست زمستان نرفته زمستان هنوز هم هست» یک نفر طبل بان هم او را همراهی می‌کند و در این میان یک نفر هم زورنازنان به باغ‌های اطراف رفته تا نمایش مربوطه را اجرا کنند.  

وی افزود: دسته غولی بانی پس از ورود به هر محله‌ای با آواز خوانی و دهل زنی مردم را به دور خود جمع می‌كردند تا مردم نظاره‌گر این نمایش باشند.  

پژوهشگر فرهنگ عامه تئاتر و تاریخ استان زنجان تاکید کرد: رقص و بازی غولی بانی با موسیقی دهل زن آغاز شده و با تقلید حرکاتی از میمون، خرس، گرگ وسایر حیوانات موجبات شادی و مسرت بینندگان می‌شود    

عباسی گفت: قبل از غروب آفتاب غولی بانی باید شهر را ترک کند  اگر شهر را ترک نکند مردم او را  با سنگ و کلوخ می‌زدند تا شهر را ترک کند در صورت عدم ترک شهر بیانگر این بود که سال جدید با نحسی آغاز خواهد شد.  

وی تاکید کرد: دورچی هم پس از اتمام برنامه وظیفه ی جمع آوری كمك‌های نقدی مردم را به عهده داشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر