logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۶۱۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

ایجاد ۱۸ سازه کنترل سیلاب در طارم

ایجاد-۱۸-سازه-کنترل-سیلاب-در-طارم
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: از سال‌های گذشته اقدامات مربوط به کنترل سیلاب در شهرستان طارم دستور کار قرار گرفته به طوری که ۱۸ سازه کنترل سیلاب در بالادست شهر آب‌بر مستقر شده است.

جعفر بیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده برای کاهش میزان فرسایش در شهرستان‌‌ طارم، اظهار کرد: شهرستان طارم و ماهنشان به دلیل وضعیت توپوگرافی از شهرستان‌های با فرسایش بالا محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در این مناطق اقدامات آبخیزداری متنوعی برای کاهش میزان فرسایش انجام گرفته است، گفت: قرق مراتع از چرا دام، ساده‌ترین و اولین اقدامی است که انجام شده تا میزان فرسایش به حداقل برسد. معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه گفت: اقداماتی همچون اجرای پروژه‌های چندمنظوره با هدف کنترل سیل و جلوگیری از فرسایش انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه شهری آب‌بر، بررسی‌هایی در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: در صورت تامین اعتبار با همکاری قرارگاه امام حسن (ع) پروژه‌های کنترل سیلاب اجرایی می‌شود.

بیات با اشاره به اقدامات کنترل سیلاب در مرکز این شهرستان در سال ۱۳۹۵ گفت: از سال ۱۳۹۷ اقدامات مربوط به کنترل سیلاب در دستور کار قرار گرفته، به طوری که در حال حاضر ۱۸ سازه کنترل سیلاب در بالادست شهر آب‌بر مستقر شده اما نیاز است در کنار اقدامات مکانیکی، در حوزه بیولوژیک نیز برنامه‌های اداره منابع طبیعی رنگ اجرا بگیرد.

 در حوزه ولیدر طارم نیز در سال ۱۳۹۴ پروژه‌های کنترل سیلاب در دستور کار اداره منابع طبیعی قرار گرفت. در حوزه گیلوان، هزاررود و تشویر نیز اقداماتی صورت گرفته است.

بیات با اشاره به اینکه آبخیزداری شناخت ارتباط درونی، اثر متقابل بین استفاده از اراضی، آب، خاک و ارتباط موجود بین مناطق بالا‌دست و پایین‌‌دست است، اذعان کرد: پروژه‌های آبخیزداری و پخش سیلاب، نقش مهمی در مهار آب‌های سطحی، رواناب‌ها و پیشگیری از وقوع سیلاب‌های احتمالی دارند.

وی تصریح کرد: از سال‌های گذشته اقدامات آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب در سطح برخی از شهرستان‌های استان زنجان انجام گرفته و تعدادی از شهرستان‌ها طرح تکمیل شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر