logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۶۱۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
زنگ سواد رسانه‌ای؛

تقابل با فیشینگ ها

تقابل-با-فیشینگ-ها
بعد از هک سامانه‌های قوه قضائیه حواستان باشد،ممکن است هکرها با داده‌هایی از شما که در فضای مجازی منتشر شده،اطلاعات دقیقی از پرونده‌تان را پیامک کنند و درخواست های مالی و غیره داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در پی هک اخیر سامانه‌‌های قوه‌قضائیه، گروه‌های متعدد فیشینگ فعال شده‌ و در حال جمع‌آوری دیتای مردم از سایت منتشر کنندهٔ اطلاعات مربوط به پرونده‌های قضایی هستند.

بیشتر بخوانید

تا پیش از ماجرای هک اخیر، هکرهای خالی‌کنندهٔ حساب‌های بانکی مردم، لینک‌های آلوده را به صورت متنی ساده و در قالب یک پیام برای افراد ارسال می‌کردند و اغلب به دلیل ارسال توسط شماره موبایل و نیز عدم درج اطلاعات خاصی در متن پیامک با مقداری توجه و دقت‌نظر از سوی مردم، فرایند هک مذکور خنثی می‌شد. البته در مواردی که تعدادشان کم هم نبودند شاهد اشتباه افراد در کلیک بر روی لینک‌های آلوده و خالی‌شدن حسابشان بوده‌ایم.

اما در آینده نزدیک به احتمال قریب به یقین شاهد خواهیم بود فردی که شماره تماس‌‌اش در این سامانه موجود است، با پیامکی حاوی اطلاعات شخصی‌ خود نظیر نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس محل سکونت، نام پدر و حتی اشاره به پرونده سابق وی در دستگاه قضایی و... مواجه می‌شود؛ در چنین شرایطی، هرچند این اطلاعات باز هم از غیرِ سرشماره ADLIRAN قوه قضاییه ارسال می‌شود، اما با توجه به محتوای پیامک که حاوی دیتای دقیق شخصی افراد است، ضریب اعتمادسازی صورت گرفته توسط هکرها برای مخاطب به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و احتمال دقت فرد به سرشماره و سایر نکاتِ امنیت سایبری کاهش پیدا می‌کند.

برای درک بهتر موضوع فرض کنید برای شما یک روز صبح که برای رسیدن به محل کار دیرتان هم شده باشد : ناگهان این نوشته به صورت پیامک ارسال شود که: آقا/خانم ............. فرزند ........ به کد ملی .........، برای مشاهده متن شکایت مجدد آقا/خانم ............. از شما با موضوع ........... بر روی لینک زیر کلیک کنید.

واقعا تصور کنید در چنین شرایطی چند درصد از ما مردم، روی لینک مزبور کلیک نخواهیم کرد و همه نکات پیشگیرانه را با دقت و تک‌به‌تک (مانند توجه به سر شماره و نوع ادبیات متن پیامک و...) بررسی خواهیم نمود؟

 راه حل ساده چیست؟

اولین و مهمترین نکته در حوزه تقابل با فیشینگ‌های این سبکی،‌ آگاه‌سازی عمومی در حوزه پیشگیری است؛ اینکه همه افراد جامعه این نکته ساده را دریابند که پیامک‌های مربوط به پرونده‌های قضائی صرفا با سرشماره ADLIRAN برای شما ارسال می‌شوند و به هیچ عنوان نباید بر روی لینک‌هایی که با سرشماره‌های دیگری خبر از جزئیات پرونده‌ای از شما در دستگاه قضائی می‌دهند کلیک کنید.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر