logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۶۰۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

تحکیم بنیان و تعالی نشاط خانواده در سایه رشد جمعیت است

تحکیم-بنیان-و-تعالی-نشاط-خانواده-در-سایه-رشد-جمعیت-است
آیات متعدّدی در قرآن فرزندان و فرزندآوری را با تعابیر و توصیفاتی زیبا ستوده و همچنین، بسیاری از آیات الهی، و دعای برخی از انبیای الهی برای فرزند داشتن همگی دالّ بر اهمیت و برکت موضوع فرزند آوری در فرهنگ ما و منشا گرفته از قرآن کریم است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص عواقب «پیری عمومی در کشور»، محدود کردن نسل برای کشور را خطر بزرگی دانسته و افزود: «این روزها یکی از مهمترین موضوعات مربوط به رفتارشناسی خانواده‌ها، پایین آمدن نرخ «فرزندآوری» است و این در حالی است که در باور دینی ما مسلمانان، پایین آمدن نرخ جمعیّت امری مذموم به حساب آمده است.

بیشتر بخوانید

«با این حال ممکن است عده‌ای این ایده را مطرح کنند که لزوم فرزندآوری به هیچ وجه قابل استنباط از هیچ کدام از آیات قرآن نیست و نمی‌توان به پشتوانه آموزه‌های کتاب مقدس و روایات اسلامی، از آنها خواست که بچه دار شوند؛ به خصوص در شرایط سخت اقتصادی جامعه امروز که تأمین ابتدایی ترین لوازم مراقبت و تربیت کودکان با چالش مواجه می شود» این در حالی هست که « فرزند آوری در آیات قرآن کریم امری اصیل، فطری، مُسلَّم و مطلوب است».

آیات متعدّدی در قرآن فرزندان و فرزندآوری را با تعابیر و توصیفاتی زیبا ستوده و همچنین، بسیاری از آیات الهی، و دعای برخی از انبیای الهی برای فرزند داشتن همگی دالّ بر اهمیت و برکت موضوع فرزند آوری در فرهنگ ما و منشا گرفته از قرآن کریم است و حتی قرآن در بخشی از آیات خود نیز، سقط جنین و فرزند کشی از ترس فقر را مذمّت و آن را گناه کبیره شمرده است.

«متاسفانه میراث مذموم فرهنگی و رسانه‌ای به جای مانده از دوران ستم شاهی، که تخت عنوان «فرزند کمتر زندگی بهتر » شناخته می‌شود، امروزه خود را به شکلی دیگر عرضه نموده و ضرورت فرزندآوری را زیر سؤال می‌برد و سعی در ترویج معادل‌های آن دارد.  مثلاً نگهداری حیوانات در منزل را درشت نمایی نموده و اینگونه جا می اندازد. که برای زنان و مردان مجرد، نگهداری حیوان به جای فرزند آسان‌تر و راحت‌تر است! و حتی گاهی اوقات فرزند را دردسر زندگی نشان داده و آنان را مانع رشد و تعالی والدین معرفی می نماید؛ چه رشد علمی، چه رشد اقتصادی و بدین معنا که فرزند مانع انواع رشدها می‌شود» که البته این باور در اعتقادات مذهبی ما کاملا غلط بوده با منطق دینی ما سازگاری ندارد، چرا که خداوند در آیه 46 سوره کهف می‌فرمایند: (مال و فرزند، زينت زندگى دنياست و باقيات صالحات [ارزش‌هاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش‌تر است).

مفهوم این آیه‌ی قرآنی عبارت است از: «در این آیه موقعيت مال و ثروت و نيروى انسانى كه دو ركن اصلى حيات دنياست مشخص شده‌اند. که در اینجا فرزندان در کنار اموال به عنوان شكوفه‌ها و گل‌هايى معرفی می‌شوند که بر شاخه‌هاى درخت زندگی می‌رویند و لذا بی توجهی به موضوع مهم فرزند آوری آن هم به دلیل واهمه داشتن از تنگناهای اقتصادی امری غیر عقلایی بوده و در باور اعتقادی ما مسلمانان به هیچ عنوان توصیه نشده است.

در اینجا لازم است که به حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام اشاره کنیم (رسول خدا فرمودند: بر تعداد فرزندان بیافزایید تا در روز قیامت به فزونی شما بر امت‌ها تفاخر کنم).  «در این حدیث پیامبر رحمت و مهربانی مستقیما و صریحا امر به ازدیاد فرزندآوری کرده است که دلالت آن بر مطلوبیت این موضوع و استحبابش روشن است» و تحکیم بنیان و تعالی نشاط خانواده در سایه رشد جمعیت است.     

سید قاسم موسوی/ مدیر بخش فرهنگی بنیاد بین المللی غدیر کشور

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر