logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۴
[ شناسه خبر : ۳۶۰۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

ماهنشان همچنان در لیست شهرستان‌های پرفرسایش

ماهنشان-همچنان-در-لیست-شهرستان‌های-پرفرسایش
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ماهنشان به دلیل وضعیت توپوگرافی و شیب‌های تند از شهرستان‌های با فرسایش بالا محسوب می‌شود.

جعفر بیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده برای کاهش میزان فرسایش در شهرستان‌‌ ماهنشان، اظهار کرد: ماهنشان به دلیل وضعیت توپوگرافی و شیب‌های تند از شهرستان‌های با فرسایش بالا محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در این مناطق اقدامات آبخیزداری متنوعی برای کاهش میزان فرسایش انجام گرفته است، گفت: قرق مراتع از چرا دام، ساده‌ترین و اولین اقدامی است که انجام شده تا میزان فرسایش به حداقل برسد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه گفت: اقداماتی همچون اجرای پروژه‌های چندمنظوره با هدف کنترل سیل و جلوگیری از فرسایش در حوزه مغانلو، خیرآباد، قره قشلاق و میراخور، حوزه مراش ۱، ۲ و ۳، کنترل رسوبات وارده به مخزن ورودی سد مراش در راستای افزایش عمر مفید سد در شهرستان ماهنشان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به مطالعه آبخیز شهری ماهنشان در راستای کنترل سیلاب گفت: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ قرارداد ۲ ساله منعقد شد که در راستای آن مشاور در حال بررسی است و قرار شده سازه‌هایی را در محل‌های هدف جانمایی کند.

بیات با اشاره به اینکه آبخیزداری شناخت ارتباط درونی، اثر متقابل بین استفاده از اراضی، آب، خاک و ارتباط موجود بین مناطق بالا‌دست و پایین‌‌دست است، اذعان کرد: پروژه‌های آبخیزداری و پخش سیلاب، نقش مهمی در مهار آب‌های سطحی، رواناب‌ها و پیشگیری از وقوع سیلاب‌های احتمالی دارند.

وی تصریح کرد: از سال‌های گذشته اقدامات آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب در سطح برخی از شهرستان‌های استان زنجان انجام گرفته و تعدادی از شهرستان‌ها طرح تکمیل شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر