logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۵
[ شناسه خبر : ۳۵۹۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یاددشت؛

سرمایه‌گذاری؛ حلقه مفقوده توسعه شهرستان ابهر

سرمایه‌گذاری؛-حلقه-مفقوده-توسعه-شهرستان-ابهر-
شهرستان ابهر دومین شهر پرجمعیت استان زنجان بوده که دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد در حوزه‌ها و صنایع گوناگونی بوده و سرمایه‌گذاری بابت توسعه آنها می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف نموده و شهرستان به جایگاه واقعی خود در منطقه برساند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شهرستان ابهر دومین شهر پرجمعیت استان زنجان می‌باشد که دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد در حوزه‌ها و صنایع گوناگونی بوده و سرمایه‌گذاری بابت توسعه آن ها می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف نموده و شهرستان به جایگاه واقعی خود در منطقه برساند.

بیشتر بخوانید

نگاهی به وضعیت شهرستان حاکی از ظرفیت‌های ذیل می‌باشد:   

  1.   گردشگری و توریسم (سد، آبشار، موزه، آرامگاه‌های مختلف، روستاهای بکر و ...) 
  2. کشاورزی و دامپروری (کشت محصولات متعدد، پرورش انواع حیوانات) 
  3. وجود منابع آبی زیرزمینی فراوان 
  4. معادن (شهرستان ابهر حدود 57 معدن در کالاهایی از قبیل سرب و روی، گرانیت، تراورتن، گرانیت، سیلیس داراست) 
  5. شهرک های صنعتی (افق، شریف، هیدج و ...) 
  6. قرار گرفتن شهرستان در مسیر جاده ترانزیت و همجواری با استان های مهم صنعتی (قزوین و تهران) 

 موارد بالا گوشه ای از ظرفیت‌های شهرستان ابهر می‌باشد، لکن ذکر برخی از نکات مهم در این خصوص نیز ضروری به نظر می رسد.

 نکته اول: شهرستان ابهر شرکت های گوناگون در صنایع مختلفدارد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود 40 درصد صنایع استان زنجان دراین شهرستان واقع شده است و 20 شرکت مذکور در حوزه صادراتی فعالیت می کنند ودر تولید برخی محصولات قطب کشور می باشد (برای مثال شهر هیدج قطی تولیدکفش بچه گانه است) که حاکی از پتانسیل بالای درآمدزایی، اشتغال زایی وارزآوری بالا می باشد؛ لکن بدلیل عدم توسعه کافی و عدم استفاده از تمامظرفیت‌های واقعی این شرکت‌ها، از پتانسیل های اشاره شده استفاده کافی نشده است.

 نکته دوم: همانطور که اشاره گردید، این شهرستان بدلیل منابع آبی زیرزمینی فراوان و همچنین زمین حاصلخیز، صنعت کشاورزی خوبی دارد و با تولید انواع محصولات کشاورزی از قبیل انگور و کشمش تیزابی که رتبه اول استان را دارد، پیشتاز تولید محصولات کشاورزی می باشد و در صورت استقرار صنایع تبدیلی و بسته بندی می تواند این شهرستان را به قطب صنعت مذکور تبدیل نماید. 

نکته سوم: بر اساس آمار و اطلاعات منتشره، ابهر 120 اثر تاریخی دارد که 80 اثر آن ثبت ملی شده است و این موضوع ظرفیت بالای گردشگری این شهرستان را گوشزد می کند و با سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب می توان درآمدزایی (ریالی و ارزی) بالایی را برای شهرستان متصور شد. شایان ذکر هم اکنون بسیاری از کشورها از قبیل عربستان رویکرد درآمدزایی کشور خود را از پایه نفت به پایه گردشگری تغییر می دهند و به نظرم شهرستان ابهر می تواند به عنوان یک الگوی موفق در این عرصه قدم بردارد.    نکاتی که در بالا ذکر شد ظرفیت درآمدزایی شهرستان را به مسئولان گوشزد می‌کند ولی سوال اساسی که در این بین پیش می‌آید این است که چرا از همه پتانسیل های مذکور استفاده بهینه نشده است. به نظر می رسد جواب سوال یک واژه بیشتر نیست؛ آن هم سرمایه‌گذاری است.    سرمایه گذاری مقوله ای مهم در ادبیات مالی می باشد و پیشران رشد و توسعه هر منطقه ای می باشد. در شهرستان ابهر می توان با استفاده از ابزارهای مالی جدید صنایع مهم را شناسایی و برنامه توسعه ای برای آن ها ارائه نمود.

در این بین کارکرد ابزارهای تأمین مالی بازار سرمایه باید در بین مسئولان شهرستان تبیین شود تا مفهوم تأمین مالی نوین به معنای واقعی کلیه در صنایع شهرستان پیاده سازی گردد. برای مثال می توان در صنعت کشاورزی بدلیل مشکلات فراوانی که کشاورزان عزیز شهرستان دارند و بسیاری از محصولات خود را در زمان برداشت به قیمت بسیار پایین عرضه می‌کنند با جذب سرمایه گذار و ایجاد صنایع تبدیلی، درآمد کشاورزان را افزایش داد که این مهم توسط ابزارهای مختلفی از قبیل تأمین مالی جمعی (CrowFunding) محقق می‌گردد. وجود صنایع تبدیلی در شهرستان باعث جلوگیری از خام فروشی شده و درآمد شهرستان را بسیار بالا خواهد برد و انگیزه کشاورزان عزیز را نیز افزایش خواهد داد. همچنین استفاده از کارکردهای انبارهای شرکت بورس کالا نیز می تواند در این زمینه موثر واقع گردد (برای مثال انبار برنج طارم، زیره سبز و زعفران خراسان جنوبی) و برخی محصولات از قبیل گندم و کمشش را به صوت آزمایشی در سطح شهرستان پیاده نمود.

  یک مثال دیگری که می توان در این خصوص ارائه نمود، صنعت معدن می باشد که توسعه معادن شهرستان علاوه بر درآمدزایی شهرستان در افزایش ضریب اشتغال و کاهش بیکاری شهرستان نیز تأثیر گذار خواهد بود. ابزاری که می توان در این صنعت برای سرمایه گذاری استفاده نمود، شرکت های سهامی عام پروژه می باشد که با جذب منابع و تخصیص آن به پروژه های معدنی زمینه ساز شکوفایی اقتصاد شهرستان را فراهم می نماید.

  شهرستان ابهر ظرفیت های درآمدزایی بسیار بالایی دارد و با استفاده از جذب منابع و سرمایه گذاران از طریق ابزارهای نوین می توان بسیاری از مشکلات از قبیل بیکاری را کاهش نمود. باید به این باور رسید که کلید واژه سرمایه گذاری مقوله تخصصی بوده و هر شهر و منطقه ای که به جد به این موضوع بپردازد قطعاً آن شهر و منطقه به معنای واقعی کلمه طمع توسعه را خواهد چشید و مشکلات مردم آن شهرستان کاهش خواهد یافت.    میثم علی محمدی مدرس دانشگاه

انتهای پیام/

نویسنده : میثم علی محمدی

فرم ارسال نظر