logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۵۹۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خبر داد:

خطر فرونشست بیخ گوش دو دشت استان زنجان

خطر-فرونشست-بیخ-گوش-دو-دشت-استان-زنجان-
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: دشت ابهر و خرمدره هر سال به میزان یک ونیم متر با افت سطح آب زیرزمینی مواجه است و اگر این روند ادامه‌دار باشد خطر فرونشست دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» جعفر بیات امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار داشت: تجارب داخلی و خارجی نشان می‌دهد اگر جامع‌نگری در حوزه آبخیز نباشد به مشکلات متعددی برخورد خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه از حدود ۱۵ سال گذشته با تلاش جامعه دانشگاهی اجرای طرح جامع مدیریت حوزه آبخیز در حال انجام است، گفت: اجزای تشکیل دهنده حوزه آبخیز یا سیستم به عنوان جز واقعی با هم در ارتباط هستند و تغییر این جز می‌تواند اثرات منفی یا مثبت داشته باشد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه اجزای تشکیل دهنده سیستم آبخیز دو دسته هستند گفت: از عوامل غیرطبیعی عامل انسانی، عشایری، جامعه روستایی، مسائل جوامع انسانی، صنعت و معدن و گردشگری است.

وی در ادامه بیان کرد: دشت ابهر خرمدره در خطر فرونشست قرار دارد چراکه هر سال به میزان یک ونیم متر با افت سطح آب زیرزمینی مواجه است.

وی در بخشی دیگر اذعان کرد: پروژه‌های آبخیزداری یکی از روش‌های بازگرداندن آب به درون زمین و پیوستن به آب زیرزمینی است و موثر در شیرین‌سازی آب است. 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: وضعیت آب در سدهای استان چندان مناسب نیست تقریبا به پایبن‌ترین سطح رسیده است. 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه سهل‌انگاری و ندیدن پدیده‌ها، فجایعی مانند سیل را در پی دارد، تصریح کرد: دخالت انسانی در بیشتر مواقع سبب حوادث می‌شود.

بیات با اشاره به اینکه حوزه آبخیز زنجانرود ۴۶۰ هزار هکتار مساحت دارد و به عنوان پایلوت در استان انتخاب شده است، تصریح کرد: مقرر شد از دیدگاه‌های مختلف مشکلات و مسائل در این حوزه احصا شود.

وی با بیان اینکه در اولین اقدام در حوزه آبخیز زنجانرود، یک هزار و ۳۰۰ هکتار از چمن سلطانیه با جلب مشارکت چند روستا مورد قرق چرا دام قرار گرفت، گفت: این امر سبب شد تا میزان ریزگردها به حداقل برسد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مقرر شد حق‌آبه‌ای به چمن سلطانیه اختصاص داده شود و با راهکارهای دیگر بتوانیم این چمن را حفظ نماییم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل وجود خود شهر و کارکردها، شهرک روی، پسماندها، احداث تفرجگاه‌ها در جامعه شهری است، خاطرنشان کرد: مسائل شهرک‌های صنعتی، چاه‌های غیر مجاز، آلاینده‌ها و موضوعات دیگر مطرح است.

بیات بیان کرد: حوزه سرچم رجعین نیز با مشکل ریزگردها مواجه است اما در سال‌های گذشته توسعه باغ‌های پسته در این حوزه مطرح است که می‌تواند به بهبود شرایط کمک نماید.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه پروژه‌های آب و راه از اولویت‌های استان هستند و بخشی از تامین اعتبارات مربوط به این بخش است، اما آیا پیشنهادی وجود دارد که نگاه مسئولان به پروژه‌های آبخیزداری معطوف شود؟ گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزان کلان کشوری در تلاش هستند در کنار احداث سد‌های مخزنی بزرگ به سازه‌های کوچک تامین آب نیز توجه شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: وزارت کشور، استانداران را موظف کرده کارگروه مدیریت آبخیز در استان‌ها تشکیل شود‌.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه چندین پروژه اثربخش آبخوانداری در استان اجرا شده و نمونه موفق آن پروژه آبخوانداری چهرآباد است، گفت: در ماه‌های اخیر با بارش شدیدی که در استان رخ داد تقریبا مخزن پروژه چهرآباد پر شد.

بیات با بیان اینکه پروژه‌های کوچک زودبازده و اثر بخش هستند، گفت: این پروژه‌ها در کاهش فرسایش خاک، تقویت منابع آب موثر باشند و گاها توانستند ۱.۵ تا ۳ برابر دبی آب را افزایش و ۷۰ درصد اثرات سیلاب را کاهش دهند و در نهایت نقش موثر در اقتصاد جوامع روستایی داشته باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر