logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۵۹۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان:

تک نرخی نبودن ارز به ضرر فعالان اقتصادی است

تک-نرخی-نبودن-ارز-به-ضرر-فعالان-اقتصادی-است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با تاکید بر اینکه وجود چند نوع نرخ برای ارز باعث ایجاد فساد و سردرگمی و ضرر فعالان واقعی اقتصادی می‌شود، گفت: بنابراین باید یک تصمیم‌گیری اساسی در این زمینه وجود داشته باشد و ارز تک نرخی شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» مهدی رنگرونا امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان در خصوص حوزه صادرات در استان و کشور اظهار داشت: در طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته در کشور ۱۱ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه میزان صادرات استان نیز امسال ۲۱ درصد کاهش یافت افزود: اگر مجموع میزان صادرات استان از دیگر گمرکات را هم لحاظ کنیم امسال در ۹ ماهه شاهد کاهش ۱۵ درصدی هستیم چون صادرات استان در ۹ ماهه امسال بر مبنای مبداء تولید ۴۵۷ میلیون دلار است ولی این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۳۹ میلیون دلار بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته برای صادرات در قانون عوارض صادراتی و مالیات علی‌الحساب در نظر گرفته شد، گفت: تا خرداد ماه صادرکنندگان اطلاع نداشتند به چه کالایی عوارض تعلق می‌گیرد، ابتدا اعلام شد بین نیم تا ۲ درصد باید عوارض صادرات داده شود اما در حوزه برخی اقلام مثل فولاد این عوارض به ۲۰ درصد رسید که این اقدام برای جلوگیری از خام فروشی و استفاده آن در شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

رنگرونا با اشاره به اینکه عملا دولت هزینه بسیار هنگفتی را از این محل دریافت کرده بود، گفت: عوارض وضع شده برای روی ۲ درصد و فولاد ۲۰ درصد وضع شد اما در روز گذشته بخش‌نامه جدیدی برای اخذ عوارض صادر شد.

وی تصریح کرد: همین امر باعث شد بسیاری از صادرکنندگان از این گردونه انصراف و خارج شوند و کاهش ۲۱ درصدی صادرات به دلیل همین افزایش ۲۰ درصد عوارض صادراتی را شاهد باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه حوزه صادرات حوزه بسیار تاثیرگذار و تاثیر پذیر است، تصریح کرد: باید اگر عوارضی وضع می‌شود در ابتدای سال مشخص شود. 

وی بیان کرد: بحث نرخ ارز نیز موثر بوده و باید نرخ ارز تابعی از عرضه و تقاضا باشد اما حاکمیت یک سیستم دیکته شده دارد و صادرکننده را مجبور به اجرا آن می‌کند.

رنگرونا گفت: در حوزه صادرات نرخ ارز گپ ۲۰ درصدی دارد، متاسفانه بحث چند نرخی ارز سبب مشکل در واحد‌های اقتصادی صادرکنندگان شده است از سویی دیگر وارد کننده در گیرو دار تخصیص ارز قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: صادر کننده زمان دو تا سه ماهه برای تخصیص ارز را از دست می‌دهد و متاسفانه نرخ صادرات را نیز دستوری اعلام می‌کنند با این وجود سرکوب نرخ ارز سبب بروز برخی مشکلات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که ارز در کشور تک نرخی نیست و نرخ آن را بازار تعیین نمی‌کند همین مشکلات وجود دارد، گفت: باید پرسید دلیل چند نرخی بودن ارز چیست؟

وی با تاکید بر اینکه چند نوع نرخ داشتن باعث ایجاد فساد و سردرگمی و ضرر فعالان واقعی اقتصادی می‌شود، گفت: بنابراین باید یک تصمیم‌گیری اساسی در این زمینه داشته باشیم و به نرخ ارز بازار رسمیت دهیم.

رنگرونا با اشاره به اینکه تا نرخ ارز تک نرخی نشود مشکلات ادامه‌دار خواهد بود، گفت: البته نرخ جهانی نیز در حوزه فلزات مطرح است که این نرخ ثابت است و چندان تاثیرگذار نیست.

وی با بیان اینکه با همکاری فعالان و ارگان‌ها اقدامات خوبی از طریق اتحادیه انجام شد افزود: بعد از ۱۵ سال یک هیأت تجاری از استان زنجان به هندوستان در خصوص صنایع غذایی و کشاوری اعزام شدند، در نهایت تفاهم‌نامه همکاری با اتحادیه صادرکنندگان هند در شرایط تحریمی منعقد شد.   

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه همچنین یک تفاهم‌نامه همکاری با کشور عمارات منعقد کرد افزود: علاوه بر این یک جلسه با تشکل قوی ترکیه‌ای منعقد شد.

وی بیان اینکه یک سری شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا ظرفیت تولید برخی کالاها را دارند که می‌توانند صادرات داشته باشند، گفت: ما تعدادی از این شرکت‌ها را جذب و به سمت تجاری‌سازی و صادرات سوق می‌دهیم.

رنگرونا با بیان اینکه یکی از وظایف ما بحث نخبه‌پروری است و باید به سمت پرورش تاجر برویم گفت: ۳۰۰ مورد ما در حوزه‌های مختلف در استان اطلاع‌رسانی داشتیم. 

وی بیان کرد: مباحث بسیار جدی مانند رفع تعهدات ارزی و مشکلات صادرکنندگان ورود موقت کالا پیگیری شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر